Gå direkte til sidens indhold

Søg byggetilladelse

Søg byggetilladelse

Selvbetjeningsløsningen Byg og Miljø hjælper dig med at finde oplysninger og indsende ansøgninger i byggesager og visse miljøsager.

Sådan gør du

  1. Hvordan bruger jeg Byg og Miljø?

    Via Byg og Miljø vil du blive guidet gennem trin for trin, når du skal udarbejde en ansøgning.
    Vi anbefaler, at du starter med at logge på. Men du kan godt begynde uden. Du kan dog ikke gemme dit arbejde og gøre en ansøgning færdig uden at være logget på.

    Bor du i en ejer- eller andelsboligforening, skal foreningen medunderskrive din byggeansøgning. Det er derfor en forudsætning, at foreningen har et CVR.nr. og kan underskrive med NemID, for at du kan anvende denne selvbetjeningsløsning.

    Du bør derfor undersøge, om din forening kan underskrive digitalt, før du går i gang. Kan de ikke det, henviser vi til, at du indsender din ansøgning til BBE@frederiksberg.dk

    Før du starter dit ansøgningsforløb via Byg og Miljø, bør du have følgende klar:

    • Dit NemID login
    • Dine kontaktoplysninger: mail og telefonnr.
    • Beskrivelse af byggearbejdet
    • Målfaste tegninger af byggearbejdet før og efter

    Følg og læs vejledningen som Byg og Miljø guider dig igennem - her vil du blive stillet overfor de dokumentationskrav, som din sag kræver, for at kommunen kan behandle din sag.

  2. Tryk på "Start Selvbetjening"

    Når du trykker på "Start Selvbetjening", åbner et nyt browservindue.
  3. Guide i systemet

    Log på
    Du skal bruge NemId, når du logger på Byg og Miljø. Når du er logget på, gemmer systemet automatisk dit arbejde, så du kan vende tilbage senere og fortsætte, hvor du kom til.
    Du har altid mulighed for at logge dig på og se dine ansøgninger – både dem du er i gang med at udarbejde, og dem du allerede har indsendt.
    Som bygherre kan du ansøge selv, eller du kan give fuldmagt til en rådgiver, som kan søge tilladelse på dine vegne eller måske bare hjælpe dig med at udarbejde nogle af de bilag, du skal sende med.

    Find sted
    Udgangspunktet for en ansøgning er et sted. Stedet kan være en adresse, en matrikel, en ejendom på matriklen eller en bolig- eller erhvervsenhed i ejendommen.
    Du skal søge efter stedet via adressen. I venstre side af kortet over stedet vises en liste med udvalgte regler og forhold, der gælder for stedet, fx. lokalplaner, forurening mm.

    Start dit projekt
    I venstre side af billedet skal du trykke på "Start dit projekt her".

    Aktivitet
    En aktivitet er et stykke arbejde, du ønsker at udføre. Det kan fx være at opføre et nyt badeværelse, bygge et nyt skur eller sammenlægge to boliger. Du kan vælge en aktivitet enten via "Udvalgte aktiviteter" (her bliver du guidet igennem) eller via listen "Alle aktiviteter". Undervejs får du hjælp til at vælge de aktiviteter, du vil søge om tilladelse til. Læs vejledningsteksterne.

    Under hver aktivitet kan du se, hvilken dokumentation du skal sende med, hvis du vil ansøge. Dokumentationen kan du vedhæfte eller udarbejde direkte i Byg og Miljø. Du får hjælp og forklaring undervejs, og du kan hele tiden se, hvor langt du er nået.

    Ansøgning
    Du får mulighed for at godkende din aktivitet, inden du sender din ansøgning. Det er meget vigtigt, at du under hvert dokumentationskrav har hakket af i "Klar til indsendelse" og trykket "Gem og luk". Når du har indsendt din ansøgning, får du en kvittering.

    Sagsbehandling
    Du kan altid logge på og se, hvor langt behandlingen af din sag er kommet. Du kan også se beskeder fra kommunen, og du kan sende svar og supplerende dokumentation.
    Du får en sms eller en mail, når der er en ny besked fra kommunen.

  4. Bemærk

    Bemærk kommunen modtager ikke din ansøgning før, du har indsendt ansøgningen. Kommunen har desværre ikke teknisk adgang til at kunne logge på og se, hvor du er i dit ansøgningsforløb.