Gå direkte til sidens indhold

Ofte stillede spørgsmål

Ofte stillede spørgsmål

Få svar på ofte stillede spørgsmål om pas

  • Hvordan kan jeg betale for mit nye pas?  

    Du kan kun betale med dankort og kontanter, når du bestiller nyt pas.

  • Kan jeg forlænge mit nuværende pas?  

    Hvis det ikke er muligt at få udstedt et nyt pas inden afrejsen, kan dit nuværende pas forlænges én gang.
  • Hvad hvis mit pas udløber, mens jeg er ude og rejse?  

    Det er forskelligt, hvor længe dit pas skal være gyldigt efter hjemrejsen. Det er derfor op til dig selv at undersøge på det pågældendes lands ambassade, hvor længe passet skal være gyldigt efter hjemrejse.
  • Skal jeg forbi møde op for at få et nyt pas?  

    Ja, der er krav om personligt fremmøde. Det gælder både børn og voksne.

  • Jeg er i udlandet og har mistet mit pas  

    Har du mistet dit pas i udlandet, skal du kontakte den danske ambassade i det pågældende land for at få hjælp.
  • Hvor og hvornår får jeg det nye pas?  

    Leveringstiden på pas er cirka 14 dage. Er dit gamle pas annulleret, og er du ikke i besiddelse af flere pas, kan dit nye pas sendes til din adresse.

    Hvis du skal bruge dit gamle pas, mens du venter på det nye, sendes det til kommunens borgerservicecenter.

  • Skal jeg have nyt pas ved navneændring?  

    Du er ikke forpligtet til at få et nyt pas ved navneændring.

    Det er op til dig selv at undersøge om indrejse i det land, du skal besøge, kan give problemer, hvis navnet i passet ikke stemmer overens med dine øvrige dokumentation.