Først og fremmest vil Ældrerådet takke for at få tilsendt brugertilfredshedsundersøgelsen til høring.
Det er med tilfredshed, at vi kan konstatere en stigning af brugernes tilfredshed med den service, der bliver leveret.
Spørgeskemaet er sendt ud til samtlige brugere, og der er en svarprocent på 60%, hvilket må siges at være en fin deltagelse.
Gennemgående ligger brugernes tilfredshed med Diakonissestiftelsens Hjemmepleje og Frederiksberg Kommunale hjemmepleje på linje, hvorimod når det drejer sig om Hjemmehjælpen A/S, er tilfredsheden med den service, der leveres noget lavere.
Vedrørende hjælpere i hjemmet svarer 69% af brugerne af Hjemmeplejen A/S, at det ofte er de samme hjælpere, der kommer i hjemmet, og for Diakonissestiftelsen drejer det sig om 64%. Ældrerådet er bekendt med, at den Kommunale Hjemmepleje har andre forpligtelser bl.a. i forhold til at have elever. Derfor vil der altid være flere forskellige hjælpere, der kommer i boligen.
Det er glædeligt at se, at tilfredshed med maden er steget med 8 procentpoint, således at 77% svarer, at de synes godt om eller synes meget godt om. Ældrerådet så gerne, at tilfredsheden kom højere op, da måltidet er af så stor betydning for helbredet, men finder dog, at 77% er fint.
Meget tyder på at genoptræning i hjemmet mhp. større selvhjulpenhed fungerer godt.
Ældrerådet mener, at des større selvhjulpenhed des større livskvalitet, og finder derfor, at jo større fokus herpå des bedre.
På Ældrerådets vegne
Medlem Pernille Rothaus Sørensen og næstformand Hanne Illum