Ældrerådet (ÆR) takker for, at vi kan deltage i en evaluering af ordningen.
ÆR er fortsat ikke begejstret for EL-løbehjulene. ÆR har dog konstateret med glæde, at El-løbehjulene ikke benyttes i et væsentligt omfang.
ÆR har ikke konstateret væsentlige ulemper og gener ved udlejning af El-Cykler.
ÆR har følgende kommentarer og forslag i forbindelse med evalueringen:
- Der bør opstilles egentlige bokse til El-Løbehjulene i lighed med de hvide udlejningscykler og boksene til børnenes løbehjul ved for eks. Skolen ved Grundtvigsvej og Skolen ved Søerne - og ikke blot som nu en malet firkant på asfalt/fliser, hvor der nogle steder er opsat et gelænder i den ene ende, og i enkelte tilfælde i hver ende, så løbehjulene ikke vælter så let.
ÆR har konstateret, at borgere for eks har benyttet et sådant gelænder til at fastlåse en Christianiacykel, så der ikke var plads til løbehjulene. De blev så bare parkeret uhensigtsmæssigt og på forsiden af bænke, hvor borgere som hidtil burde kunne sidde og slappe af.
- Det er et krav, at løbehjulene af brugerne skal afleveres i en af de 50 bokse.
ÆR har følgende spørgsmål hertil:
Er det i praksis konstateret, at Aftalehaveren for egen regning afsætter ressourcer til løbende at flytte løbehjul til løbehjulsbokse, hvis de ikke er placeret heri - og at Aftalehaver foretager rundering med tilstrækkelig frekvens med henblik på at sikre lovlig opstilling af løbehjul opstillet med henblik på udlejning?
Hvis IKKE – hvorledes håndteres så en flytning til de relevante bokse?
- El-løbehjulene skal være forsynet med identifikation samt telefonnr. og mailadresse til udbyder, så byens borgere har mulighed for at klage direkte til udbyder, hvis de finder parkeringer til gene for gående og kørende trafik. Det fremgår desværre ikke af reglerne for udlejning af EL – løbehjul, men det fremgår af reglerne for udlejning af EL – cykler:
”Hver udlejningscykel skal være unik identificerbar via fx QR kode eller lignende og GPS tracking sdamt bære kontaktoplysninger, herunder telefonnummer , til operatøren”
Det er de ikke, men der er på Kommunens hjemmeside anført telefon og mailadresser til udbyderne - El-løbehjul (frederiksberg.dk)
Hvis man anmelder pr. mail, så skal der skrives en QR – kode, men det er formentlig kun få borgere, der kan scanne den.
- Der er i 2022 kommet en ny færdselsregel, der påbyder, at kørere af EL-løbehjul skal bære cykelhjelm. ÆR har konstateret, at dette kun sker i meget få tilfælde for kørere af udlejningsløbehjul. ÆR spørger derfor, om der findes en oversigt over færdselsbøder på dette område, herunder i Frederiksberg Kommune?
- Kommunen opkræver et årligt administrationsgebyr på kr. 1.000 pr. løbehjul pr. år = 500. 000 kr. Er dette beløb tilstrækkeligt til at dække kommunens udgifter til administration og tilsyn?
- ÆR har anbefalet, at opkrævning af gebyr for parkering til gene for gående og kørende trafik samt for overskridelse af tidsfrist bør baseres på mindst en timeløn, der svarer til kommunens betaling for underleverandører af hjemmepleje.
Har Frederiksberg Kommune opkrævet et sådant gebyr og hvis – til hvilken timetakst?
- ÆR ønsker gerne en samlet oversigt af følgende materiale, som Aftalehaverne er forpligtet til at fremsende til kommunen en gang i kvartalet og fordelt pr. måned:
a. Overblik over omfanget af udlejningen, herunder på bestemte steder i kommunen, om Aftalehavers løbehjul er i brug eller ej, hvor langt de kører, og hvor fra og til de kører.
b. Overblik over hvor mange køretøjer, der ikke placeres i bokse.
c. Dokumentation for responstid i forhold til fjernelse af løbehjul.
d. Overblik over personskader, som aftalehaver har kendskab til.
Mange venlige hilsener
Alfred Grinderslev
formand for Ældrerådets Trafikudvalg