Gå til hovedindhold
Frederiksberg Kommune
Hovedmenu
  • Borger
  • Virksomhed
  • Politik
  • Kommunen
  • Corona
  • English
Frederiksberg Kommune på Facebook
Velkommen til Frederiksberg Kommune

Ældrerådets møde den 28. september 2021kl. 10:30

Referat

Deltagere:
Formand Claus Kortzau, næstformand Hanne Illum, Alfred Grinderslev, Henning C. Hansen, Birgitte Franck, Pernille Rothaus Sørensen og Hugo Vandet

Afbud:
Peter Frahm og David M. Gerschwald

Ordstyrer:
Næstformand Hanne Illum

Referent:
Sanne Ezi, Jura, Sekretariatet


Hugo Vandet deltog til og med punkt 14.


1.    Godkendelse af dagsorden
Godkendt.

2.    Det godkendte referat af Ældrerådets møde den 10. juni 2021
Godkendt.

3.    Det godkendte referat af Ældrerådets temamøde den 12. august 2021
Godkendt.

4.    Orientering fra

a.    Formanden, herunder vedrørende samarbejdet med Ældre Sagen, Regionsældrerådet, Danske Ældreråd og øvrige

  • Claus Kortzau oplyste, at Ældrerådet har modtaget henvendelse fra 2 politiske partier, der stiller op til kommunalvalget.

    Claus Kortzau har telefonisk besvaret henvendelserne med, at Ældrerådet er rådgivende over for Kommunalbestyrelsen og derfor ikke kan indgå i debatter med politiske partier.
     
  • Claus Kortzau oplyste, at Handicaprådet tidligere havde foreslået et fællesmøde i forbindelse med valget – senest i forbindelse med udveksling af budgetønsker. Dette har han afslået, da det er tvivlsomt, at der vil møde mange ældre borgere op – set i lyset af Covid19 og det vil være meget tidskrævende.
     
  • Claus Kortzau oplyste til slut, at han havde haft en drøftelse med ledelsesteamet omkring de sekretariatsmæssige vanskeligheder Ældrerådet møder. (Efterfølgende er ønsket om en ny fast sekretær imødekommet).

b.    Medlemmerne – Medlemmerne opfordres til at fremsende eventuelle meddelelser skriftligt inden mødet

  • Birgitte Franck oplyste, at NemID bliver til MitID. Overgangen til MitID stater den 6. oktober 2021 og fortsætter ind i 2022, men man skal ikke gøre noget selv. Man vil få et brev i e-Boks, når man skal skifte til MitID. Hvis man er fritaget for digital post, modtager man et brev med posten.
     
  • Birgitte Franck oplyste, at hun har deltaget i Ældretopmøde i Odense den 16. september 2021. Birgitte Franck har efter mødet sendt link til rådets medlemmer, hvor man kan læse mere om topmødet eller se talerne fra plenum.

    Fra topmødet nævnte Birgitte Franck blandt andet, at det på landsplan ser forfærdeligt ud med hensyn til hjemmehjælp, der er rekrutteringsproblemer og nogle af dem, der tager uddannelsen slås med flere forskellige problemer, herunder sproglige, uddannelses- og egne problemer. Administrerende direktør for Ældre Sagen Bjarne Hastrup udtrykte det klart og tydeligt: Det ender i en katastrofe.
     
  • Birgitte Franck oplyste, at Ældrerådet holder temamøde om seniorbofællesskaber og brugbar by for seniorer den 4. oktober 2021 kl. 15-17 i FOA's lokaler på Godthåbsvej 15 (i baghuset).

    Birgitte Franck tilføjede, at da Ældrerådet ikke kunne låne rådhushallen – det er i det hele taget meget svært at få lov til det – så har hun været alle tænkelige og utænkelige steder på Frederiksberg for at låne et egnet lokale til formålet. Lige før hun gav op, spurgte hun om at leje lokale hos FOA-SOSU, og det var bare lykken og kan varmt anbefales. De sørger for det hele – forplejning, opsætning af IT og lokalerne er skønne og tilgængelige. Det er ikke sidste gang, at Ældrerådets arrangementer vil blive holdt i disse lokaler.
     
  • Hanne Illum orienterede om byudviklingskonferencen Bedre Byskik som Birgitte Franck og hun deltog i den 24. august 2021. Desuden er der den 29. august 2021 sendt et fyldigt referat af konferencen til rådets medlemmer.
     
  • Hanne Illum spurgte til interessen for sådanne referater fra medlemmer, der deltager i konferencer. Da interessen for disse referater ikke var stor, blev det besluttet, at der ikke længere skal bruges tid på dette.
     
  • Hanne Illum orienterede om et fantastisk 7-Bymøde i Randers den 31. august 2021, hvor hun alene deltog, idet formanden måtte melde afbud på grund af uforudset opgave på arbejdet. Det var et gennemført planlagt og fyldigt program, og hun tilføjede, at Randers Ældreråd må have et stort budget at arbejde med og var bekymret for, hvordan Frederiksberg kan leve op til det, når det bliver vores tur.
     
  • Hanne Illum oplyste, at der er formands-/næstformandsskabsmøde i Danske Ældreråd den 7. oktober 2021.
     
  • Hanne Illum oplyste, at der er 7-Bymøde for formænd/næstformænd den 1. november 2021 i Fredericia.
     
  • Birgitte Franck oplyste, at hun som suppleant for Henning C. Hansen den 23. september 2021 deltog i møde i Frivillighedsforum. Det var første møde i længere tid på grund af corona. Birgitte Franck orienterede kort om mødet.
     
  • Birgitte Franck oplyste, at Frederiksberg Frivillighedspris blev uddelt den 29. september 2021, men desværre deltog ingen fra Ældrerådet i arrangementet.

5.    Meddelelser fra udvalgene
a.    Boligudvalget

Pernille Rothaus Sørensen oplyste, at nyt møde i Boligudvalget står mellem den 14. og 15. oktober. Der er efterfølgende aftalt møde den 14. oktober 2021 kl. 11 i Ældrerådets lokale.

Birgitte Franck oplyste, at hvis man er en tegnestue, kan man fra den 1. oktober 2021 komme med et bud på, hvad Hospitalsgrunden skal bruges til. Desuden er der fortsat drøftelse af, hvilke ejendomme der er fredet, og hvilke der er bevaringsværdige. Birgitte Franck tilføjede, at hun tror, at der bliver nedsat et 
borgerpanel.

Det blev drøftet, om referater fra Ældrerådets underudvalg skal lægges på hjemmesiden. Det blev besluttet, at referaterne ikke skal lægges på hjemmesiden.
 
b.    Trafikudvalget
Alfred Grinderslev oplyste, at der er møde i udvalget den 8. oktober 2021 kl. 10.

Udvalget ønsker at få oplyst, hvordan det går med projektet om at fjerne cykler fra Frederiksbergs bymidte, der ikke er parkeret i stativ. Sekretæren har efterfølgende anmodet By, Kultur og Miljøområdet om en kort skriftlig orientering.
 
6.    Danske Ældreråd
Formanden orienterede om årsagen til rådets udmelding af Danske Ældreråd pr. 1. januar 2022 og henviste til sit notat, der var medsendt dagsordenen.

Alfred Grinderslev oplyste, at han ikke mener, at Ældrerådet skal melde sig ud, hvis rådet kan flyttes til en anden valgkreds i Danske Ældreråd. Hvis rådet kommer i en ny valgkreds, så mener han, at rådet skal blive endnu et år og se, om Danske Ældreråds bestyrelse kan rette op på nogle af de punkter, som rådet er kommet med.

Der var en drøftelse af, om rådet skal fastholde sin udmeldelse, og det blev besluttet, at hvert medlem skal tænke over ovenstående og punktet sættes på dagsordenen på rådets næste møde den 4. november 2021 til endelig beslutning.

7.    Høringer

  • Høring vedrørende kommende udbud af voksenbleer – deadline for svar er den 5. oktober 2021 kl.
    Det blev besluttet at meddele forvaltningen, at rådet ingen bemærkninger har og trygt overlader udbuddet til dem med ekspertise på området.

8.    Rådets økonomi
Det fremsendte regnskab blev godkendt.

9.    Kommunens budget 2022
Evaluering af møderne med Torben Laurén m.fl. den 3. september 2021 og det årlige møde med borgmester og direktion den 9. september 2021.

Ældrerådet tog begge møder til efterretning og var særdeles tilfredse med, at borgmesteren lovede, at klippekortsordningen på ældreområdet bliver rullet tilbage, men rådet undrer sig over, at tilgængelighedspuljen ikke bliver forøget fra 600.000 kr. til 900.000 kr.

10.    Demens- og Sundhedspolitik i kommunen
Der var forslag om at holde et temamøde om emnet. Det er efterfølgende besluttet at sætte dette temamøde i bero.

11.    Annoncering i FrederiksbergLIV
Annoncen er i FrederiksbergLIV i dag. Formanden slog fast, at det handler om gennemslagskraft og at ”fange” seniorerne.

Formanden oplyste, at han nu vil gå i gang med at forhandle en aftale om annoncer i 2022 med FrederiksbergLIV.

12.    Biblioteksbetjening af borgerne fremover
Birgitte Franck oplyste, at hvis man har brug for hjælp til printer og IT, så kan man henvende sig i bibliotekets IT-café, hvor der er frivillige, der kan hjælpe. IT-caféen har åbent på Hovedbiblioteket tirsdag kl. 13-15 og torsdag kl. 14-16 og på Medborgercentret Nordens Plads tirsdag kl. 14-16.

Læs mere her: IT-café - få hjælp til det digitale | Biblioteket Frederiksberg - fkb.dk 
    
13.    Kort orientering om status på notat om Hospitalsgrunden
Hanne Illum beklagede, at hun ikke har nået at få bemærkningerne fra mødet i august mv. indarbejdet i notatet om Hospitalsgrunden. Hun foreslog, at rådet afventer regeringens udspil på sundhedsområdet og udspil fra regionen, herunder også akutklinik. Dette blev besluttet, og desuden blev den nuværende tekst på hjemmesiden drøftet, og det blev besluttet at lade denne tekst blive, indtil ny tekst er endelig godkendt af rådet. 

14.    Ældrerådets årsplan
Der var forslag om at invitere leder Addie Just Frederiksen fra Forebyggelsesområdet, til et af de kommende møder.

Det blev besluttet i første omgang at bede om tal over hvor mange demente, der pt. er på Frederiksberg - fordelt på aldersgrupper - og hvor mange der forventes at komme - med den usikkerhed, der er i sådanne beregninger - op til 2030, herunder hvor mange demente der lige pt. bor på plejecentre.

Hanne Illum oplyste, at der er aftalt nye uformelle møder med vicedirektør, sundheds- og omsorgschef Torben Laurén – første gang den 13. oktober 2021. Det er formandskabet, der deltager i disse møder.

Hanne Illum oplyste, at Danske Ældreråds ældrepolitiske konference er den 25. oktober 2021 på Hotel Nyborg Strand. Konferencen er om livet som ældre i fremtiden, herunder hvordan kommunerne kan planlægge langsigtet i forhold til sundhed og forebyggelse, boligformer og offentlig transport. Man skal være hurtig med tilmeldingen, hvis man ønsker at deltage i konferencen. 

Hanne Illum oplyste, at rådet har et hængeparti med hensyn til Smallegade Apotek. Claus Kortzau oplyste, at han inden Covid19 havde haft en aftale med apotekeren på Smallegade Apotek om at komme og orientere om medicingennemgang og vilkår for det, der kan tilbydes borgere. Han vil følge op på det.

Sekretæren oplyste, at der er velkomstmøde for nye borgere den 27. oktober 2021 i Rådhushallen.

Hvis rådets medlemmer må deltage (af hensyn til corona), deltager Henning C. Nielsen i begge velkomstmøder. 

Det blev aftalt, at sekretæren udarbejder en A4-side med lidt info om rådet, som kan fremlægges på velkomstmødet. 

15.    Ældrerådets mødekalender for 2021

  • a)    Kurser og seminarer 2021
    Der var pt. ingen ønsker.

16.    Forslag til møder i 2022
Mødeplan for 2022 blev godkendt og vil snarest blive lagt på rådets hjemmeside.

17.    Næste møde er torsdag den 4. november kl. 11-13
Blev taget til efterretning.

18.    Eventuelt
Hanne Illum oplyste, at Ældrerådet har 4 abonnementer vedrørende sundhedsmonitor.dk. Abonnementerne er købt som en samlet pakke og til en fantastisk billig pris. De 3 af abonnementerne er i brug og hun spurgte, om der var en, der ville benytte sig af det 4. abonnement. Det var ikke tilfældet. Peter Frahm har efterfølgende oplyst, at han gerne vil have det 4. abonnement.

Claus Kortzau oplyste, at medlemmerne selv skal tilmelde sig nyhedsbrev fra Danske Ældreråd og information om konferencer mv. fra Byens Ejendomme, idet sekretæren ikke skal bruge tid på at videresende mails herom til medlemmerne.

Mødet sluttede klokken 13:30

  • Del
    • Facebook
    • Linkedin
    • Twitter
  • Udskriv
Footer DA
Genveje
  • Kommunen
  • Presserum
  • Hjælp til at få siden læst op
  • Ledige stillinger
  • In English
  • Privatlivspolitik
  • Sitemap
  • Tilgængelighedserklæring

Frederiksberg Kommune

Frederiksberg Rådhus
Smallegade 1
2000 Frederiksberg

Til kontaktsiden
CVR 11259979

Facebook
LinkedIn
Oplev Frederiksberg
Bliv Hørt

Borgerservice

Frederiksberg Rådhus 1. sal
Vestindgangen (ved parkeringspladsen)
Telefon: 38 21 21 21

Bestil tid i Borgerservice
Send sikkert til Borgerservice (digital post)