Gå til hovedindhold
Frederiksberg Kommune
Hovedmenu
  • Borger
  • Virksomhed
  • Politik
  • Kommunen
  • English
Frederiksberg Kommune på Facebook
Velkommen til Frederiksberg Kommune

Ældrerådets tilføjelser af 31. januar 2022

til Ældrerådets høringssvar vedrørende brugertilfredshedsundersøgelse 2021 i Frederiksberg Kommunes plejeboliger

Kære medlemmer Ældre-og Omsorgsudvalget

Nedenstående sendes ifølge aftale med formand Sine Heltberg.

Ældrerådet har gennemgået forvaltningens kommentarer til vores høringssvar om brugertilfredshedsundersøgelse 2021 på kommunens plejecentre og har nedenstående bemærkninger hertil.

Vedrørende ”Manglende tilfredshed med hurtig indsats og bemanding”, hvor tilfredsheden er faldet betydeligt siden sidste undersøgelse i 2018, anfører forvaltningen blot, at man også bør medregne kategorien –`Både OG´ – blandt gruppen af tilfredse, hvorved man i 2021 når en tilfredshed på 79%. Sidstnævnte tal sammenligner man ikke med resultatet fra 2018.

Det væsentligste for Ældrerådet er, at tilfredsheden er faldet fra 2018 til 2021 og at der i de ”Åbne” svar fra 2018 var flere kommentarer om, at plejecentrene ofte er underbemandede. Stor udskiftning i personalet er også et kritikpunkt, der går igen. En del udtrykker tillige utilfredshed med, at der er for mange vikarer, og weekendpersonalet beskrives som værende ”for ligeglade”.

Mærkeligt nok er ”De åbne svar” for 2021 ikke medtaget i den samlede afrapportering, fordi Epinion efter forvaltningens oplysning ikke har systematiseret de bagvedliggende data.

Ældrerådet anbefaler fortsat, at de foreliggende resultater specificeres pr. plejecenter. Forvaltningen har nu oplyst, at disse resultater foreligger, så kan de vel oplyses både til udvalget og til rådene.

Endvidere anbefaler Ældrerådet fortsat, at der inden for et kort tidsrum udarbejdes en oversigt pr. plejecenter over fratrædelser og nyansættelser i 2021 samt antallet af normerede måneds- og timelønnede medarbejdere. De tre poster bør fordeles på faggrupper og ufaglærte samt fordelingen på dag, aften og nat.

Det anbefales tillige, at en lignende oversigt udarbejdes over antallet af forskellige vikarer i for eksempel september 2021 og fordelt på antallet af vikarvagter i alt i september 2021.

Vedrørende den manglende inddragning af pårørende i undersøgelsen anfører Forvaltningen:

”Yderligere skal det bemærkes, at de pårørende allerede inddrages systematisk i processen omkring tilsynsbesøg, hvorved de pårørendes perspektiv er et fokusområde for plejecentrene.”

Det er dejligt, at dette sker, og det værdsættes af Ældrerådet, herunder at 33 pårørende blev interviewet ved  tilsynsbesøgene i 2020. Det bør vel ikke forhindre, at de også spørges ved en ekstern tilfredshedsundersøgelse.

Det er stadig Ældrerådets opfattelse, at de pårørende burde være hørt i de tilfælde, hvor man har fundet brugeren uegnet til at deltage i undersøgelsen. Man kunne jo blot have angivet de pårørendes synspunkter for sig selv under svarene. Det kunne jo også hænde, at besvarelsesprocenten havde været betydeligt større, hvis en pårørende til de frascreenede havde hjulpet beboeren med at besvare spørgsmålene og givet den nødvendige tid hertil.

Venlig hilsen
Claus Kortzau
formand

og

Alfred Grinderslev
medlem

  • Del
    • Facebook
    • Linkedin
    • Twitter
  • Udskriv
Footer DA
Genveje
  • Kommunen
  • Presserum
  • Hjælp til at få siden læst op
  • Ledige stillinger
  • In English
  • Privatlivspolitik
  • Sitemap
  • Tilgængelighedserklæring

Frederiksberg Kommune

Frederiksberg Rådhus
Smallegade 1
2000 Frederiksberg

Til kontaktsiden
CVR 11259979

Facebook
LinkedIn
Oplev Frederiksberg
Bliv Hørt

Borgerservice

Frederiksberg Rådhus 1. sal
Vestindgangen (ved parkeringspladsen)
Telefon: 38 21 21 21

Bestil tid i Borgerservice
Send sikkert til Borgerservice (digital post)