Gå til hovedindhold
Frederiksberg Kommune
Hovedmenu
  • Borger
  • Virksomhed
  • Politik
  • Kommunen
  • Corona
  • English
Frederiksberg Kommune på Facebook
Affald og miljø
  1. Virksomhed
  2. Affald og miljø
  3. Regler for affald
  4. Affaldsgebyr

Affaldsgebyr

Som virksomhed på Frederiksberg skal du fra 2019 ikke længere betale grundgebyr direkte til kommunen. Du skal stadig betale grundgebyr for 2018 og tidligere år.

FAQ

Affaldsgebyrer 2022

Virksomheder

Genbrugsstation

Kroner eksklusiv moms

Kroner inklusiv moms

Genbrugsstation, per besøg

Personbil

120,00

150,00

Kassevogn

156,00

195,00

Ladvogn

188,00

235,00

Farligt affald, 0-10 kg

112,00

140,00

Farligt affald, 10-25 kg

196,00

245,00

 

Afhentningssted for affald i beholdere

Kroner eksklusiv moms

Kroner inklusiv moms

Afhentningssted, per styk og per år

1.172,00

1.465,00

 

Restaffald (dagrenovation og småt brændbart)

Kroner eksklusiv moms

Kroner inklusiv moms

Beholderrumfang, per 100 liter ved ugentlig tømning, per år

543,00

678,75

 

Genanvendeligt affald

Virksomheders deltagelse i ejendommens genanvendelige ordninger. I alt, per virksomhed, efter tilmelding.

(kun for virksomheder i ejendomme med boliger og erhverv)

 

Kroner eksklusiv moms

 

Kroner inklusiv moms

For deltagelse i ejendommens afhentningsordninger, per år med op til en mængde, der svarer til den gennemsnitlige mængde for 2 husholdninger

 

2.256,00

 

2.820,00

For deltagelse i ejendommens afhentningsordninger, per år med en mængde der svarer til den gennemsnitlige mængde for mellem 2 og 4 husholdninger

 

4.512,00

 

5.640,00

 

Konkret anvisning af byggeaffald

Kroner eksklusiv moms

Kroner inklusiv moms

Konkret anvisning af byggeaffald per time

397,00

496,25

Særgebyrer 2022

Ukorrekt sortering

Kroner eksklusiv moms

Kroner inklusiv moms

Ukorrekt sortering

400,00

500,00

Ukorrekt sortering, grove eller gentagende tilfælde

1.600,00

2.000,00

Ved ukorrekt sortering, der medfører tillægsbetaling fra behandlingsanlæg, viderefaktureres tillægsbetalingen til grundejeren eller virksomheden og tillægges et administrationsgebyr

200,00

250,00

 

Erstatning af beholdere med videre og ekstrabeholdere

Ved bortkomst eller beskadigelse af beholder eller andet materiel af andre årsager end almindeligt brug og slitage samt ved behov for flere beholdere, end der er tilmeldt tømning, for eksempel til anvendelse under nedstyrtningsskakte, betaler grundejeren/virksomheden for indkøb og levering af ny beholder.

 

Ekstraomkostninger forbundet med afhentning

Kroner eksklusiv moms

Kroner inklusiv moms

Ved ekstraomkostninger forbundet med afhentning, hvor årsagen til ekstraomkostningerne kan henføres til grundejeren/virksomheden, herunder oprydning efter overfyldninger, tømninger under særlige forhold for eksempel midlertidige forhold på adgangsvejen eller afhentningsstedet samt ved udsætning i forbindelse med begivenheder og lignende, viderefaktureres grundejeren/ virksomheden ekstraomkostningerne med et administrationsgebyr, dog maksimalt ét administrationsgebyr per måned

200,00

250,00

Noter:

  1. Kolonihaver, der ikke benyttes i vinterperioden, betaler 0,25 gange gebyr for genanvendeligt affald med videre.
  2. Boligenheder, der anvendes til kollegium, betaler 0,3 gange gebyr for genanvendeligt affald med videre.
  3. For benyttelse af mobilsuganlæg til restaffald betales 0,66 gange gebyr for beholderrumfang.
  4. Ved komprimering af affaldet i ophalercontainere med komprimering betales 2,5 gange beholderrumfang.

Grundgebyr 2019 og frem: Gebyret er afskaffet

Fra 2019 og frem skal virksomhederne ikke længere betale grundgebyr for affald direkte til Kommunen. Regeringen m. fl. har valgt at finansiere udgifterne på en anden måde. I vil derfor ikke blive opkrævet grundgebyr for affald i 2019 eller fremadrettet på denne måde.

Virksomhederne skal stadig betale grundgebyr for 2018 og tidligere år. Gebyret var i 2018 på 300,00 kroner eksklusiv moms per virksomhed (per p-nr. registreret i Frederiksberg Kommune).

Hvad er grundgebyr?

Grundgebyr er det erhvervsaffaldsgebyr, som alle virksomheder skal betale til den kommune, hvor de er registreret med deres p-nummer. 

  • Grundgebyret for 2018 er 300 kroner eksklusiv moms.
  • Det er ikke længere muligt at søge om fritagelse for gebyret for 2018. De 8 ugers frist for ansøgning udløb den 19. oktober 2018. Derfor skal du betale grundgebyret, hvis du har modtaget en faktura og ikke har søgt om fritagelse.
  • Hvis du har søgt om fritagelse, men endnu ikke har modtaget svar, så skal du vente med at betale til du har fået svar.

Grundgebyret dækker virksomhedens andel af kommunens generelle udgifter til administration af affaldsområdet, som blandt andet kan være vejledning, planlægning og information. Kommunen er myndighed over for alle virksomheder, derfor skal de typer af virksomheder, som er nævnt i affaldsbekendtgørelsen, betale affaldsgebyr på Frederiksberg - uanset om de deltager i en affaldsordning.

Du skal tilmelde din virksomhed til en affaldsordning, hvis du skal af med affald, for eksempel brug af genbrugsstationen. Du betaler særskilt for hver af de affaldsordningerne, som du er tilmeldt. Hvis virksomheden deltager i en affaldsordning, så skal virksomheden altid betale grundgebyr.

Affaldsordning: Genbrugsstation

Virksomheder skal betale gebyr for at bruge genbrugsstationen.

Se mere om priser og tilmelding til genbrugsstationen

Affaldsordning: Restaffald

Virksomheder skal betale gebyr for restaffald, hvis de har deres egne affaldsbeholdere. Vi sender en faktura fire gange om året. Det årlige affaldsgebyr for restaffald bliver derfor delt i fire rater.

Se mere om ordningen for restaffald fra virksomheder.

Virksomheder i boligforeninger kan dele affaldsbeholdere til restaffald med beboerne. I det tilfælde er det boligforeningen, som betaler affaldsgebyr til Kommunen. Virksomheden og boligforeningen skal selv afregne forbruget internt.
 

Affaldsordning: Genbrugsordning i boligforeningen

Virksomheder i boligforeninger kan deltage i beboernes genanvendelige ordninger som papir, pap, plast og metal. Virksomheden skal betale gebyr til Kommunen for at deltage i ordningen. Gebyret bliver opkrævet én gang om året på faktura.

Se mere om priser og tilmelding til genbrugsordningen for virksomheder
 

Faktura: Tjek virksomhedens e-Boks

Alle virksomheder er forpligtiget til at have en e-Boks, så det offentlige kan sende information og fakturaer digitalt til virksomheden. I kan opsætte påmindelser på sms eller mail, så I får besked, når det kommer ny post.

Vær opmærksom på, at I skal bruge virksomhedens nem-id til at logge ind i e-Boks. Hvis I ikke kan logge på e-boks, har glemt kodeord eller lignende, så skal I kontakt e-Boks direkte.

Kontakt e-Boks, hvis du ikke kan logge ind

Links

  • Find dit P-nummer
  • Affaldsordning: genbrugsstation for virksomheder
  • Affaldsordning: restaffald fra virksomheder
  • Affaldsordning: genbrugsordning til virksomheder i boligforeninger
  • Regulativ for erhvervsaffald
  • Regulativ for husholdningsaffald
  • Affaldsbekendtgørelsen - national lovgivning

Kontakt

Affald og genbrug - affaldsgebyr

Frederiksberg Rådhus
Smallegade 1
2000 Frederiksberg
For borgere: Send sikker Digital Post til Affald og Genbrug
For virksomheder: Send sikker Digital Post til Affald og Genbrug

Telefonen er åben:

Mandag - fredag klokken 9-13
Telefon: 38212121
  • Del
    • Facebook
    • Linkedin
    • Twitter
  • Udskriv
  • Mit affald
  • Sorteringsguide
  • Regler for affald
    • Affaldsgebyr
    • Affaldstjek
  • Genbrugsordning og genbrugsstation
  • Affald fra apoteker og malerbutikker
  • Jord
  • Byggeaffald
  • Farligt affald
  • Miljø
  • Restaffald
  • Spildevand
  • Råden over vejareal
Footer DA
Genveje
  • Kommunen
  • Presserum
  • Hjælp til at få siden læst op
  • Ledige stillinger
  • In English
  • Privatlivspolitik
  • Sitemap
  • Tilgængelighedserklæring

Frederiksberg Kommune

Frederiksberg Rådhus
Smallegade 1
2000 Frederiksberg

Til kontaktsiden
CVR 11259979

Facebook
LinkedIn
Oplev Frederiksberg
Bliv Hørt

Borgerservice

Frederiksberg Rådhus 1. sal
Vestindgangen (ved parkeringspladsen)
Telefon: 38 21 21 21

Bestil tid i Borgerservice
Send sikkert til Borgerservice (digital post)