Gå til hovedindhold
Frederiksberg Kommune

Hovedmenu

  • Borger
  • Virksomhed
  • Politik
  • Kommunen
  • Corona
  • English
Frederiksberg Kommune på Facebook

Omsorg og Støtte

Brødkrumme

  1. Borger
  2. Omsorg og Støtte
  3. Støtte til børn, unge og familier
  4. Børn og unge med handicap

Børn og unge med handicap

Specialkonsulenterne står klar med rådgivning og hjælp til, at familier med handicappede eller syge børn kan blive i hjemmet og leve så normalt som muligt.

Hvis du har et barn med handicap, er hovedprincippet i loven, at barnet i videst muligt omfang skal have
kompensation for følgerne af sin nedsatte funktionsevne.

Målet er, at både I som familie og barnet kan leve så normalt som muligt på trods af og med barnets handicap.

Frederiksberg kommune kan blandt andet tilbyde:

Dækning af merudgifter til forældre med handicappede eller syge børn

Lov om Social Service §41:

Familien skal altid selv afholde udgifter, der sædvanligvis afholdes af familier med børn uden handicap. Kommunen yder dækning af nødvendige merudgifter ved forsørgelse i hjemmet af et barn under 18 år med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller indgribende kronisk eller langvarig lidelse. Det er en forudsætning, at merudgifterne er en følge af den nedsatte funktionsevne.


I kan som familie til et barn med handicap for eksempel have merudgifter til:

  • Kost og diætpræparater efter lægeordination
  • Tilskud til egenbetaling af tilskudsberettiget medicin
  • Befordring i helt særlige tilfælde
  • Handicaprettede forældrekurser intern i kommunen
  • Tøj og sko ved særlige behov
  • Aflastning i eget hjem
  • Relevante fritidstilbud - relateret til barnets handicap

Hjælpen er uafhængig af indkomst og skattefri.
Der kan ikke ydes hjælp til behandling og behandlings- og træningsredskaber.


Udregning af hjælpen:

For at kunne få økonomisk hjælp skal man have merudgifter for mindst 5.044 kroner årligt (2020-beløb).

Link til ministeriets hjemmeside, hvor taksterne fremgår.

Sammen med sagsbehandleren/specialkonsulenten fra kommunen laves et overslag over samtlige merudgifter på 1 år. Der kan være tale om såvel udgifter, som kan dokumenteres, som udgifter, familien og sagsbehandleren må anslå. De årlige udgifter lægges sammen og fordeles på årets måneder. Der udbetaltes et fast månedligt standardbeløb. Beløbet reguleres ved ændringer i behovet for ydelsen.

Sagsbehandleren/specialkonsulenten skal mindst en gang om året tale med familien for at finde ud af, om den hjælp der ydes, er passende. Derfor bør man gemme al dokumentation for de udgifter man får hjælp til.

Dækning af tabt arbejdsfortjeneste for forældre med handicappet/sygt barn

Lov om Social Service §42:

Kommunen kan yde hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste til personer, der i hjemmet forsørger et barn under 18 år med betydelig og varig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller indgribende kronisk eller langvarig lidelse, hvilket beror på en lægelig og socialfaglig vurdering.

Ydelsen er betinget af, at det er nødvendigt og det mest hensigtsmæssige, at forældrene selv passer barnet i hjemmet, helt eller delvist, eller at man skal have fri fra arbejde for at kunne ledsage sit barn eller ung med nedsat funktionsevne eller kronisk/langvarig lidelse til ambulant behandling. Inden pengene bevilges undersøger man sammen, om der er andre muligheder for pasning af barnet derhjemme, så vedkommende kan bevare tilknytningen til arbejdsmarkedet.
Det er muligt at yde hjælp til tabt arbejdsfortjeneste fra nogle timer om dagen eller om ugen til dækning af en fuldtidsindtægt.


Udregning af hjælpen

Ved beregning af hjælpen er hovedreglen, at den pågældende til daglig stilles som om den pågældende havde en arbejdsindkomst. Det er således den seneste indtægt, som vedkommende har haft inden han/hun modtager hjælp, der lægges til grund for beregning af hjælpen.

Tabt arbejdsfortjeneste er en bruttoydelse, hvoraf der skal betales ATP og arbejdsmarkedsbidrag. Der indbetales kompensation for pensionsbidrag. Bruttoydelsen reguleres hvert år med en procentsats, som Socialministeriet fastsætter hvert år. Senere lønstigninger eller opgraderinger af den tidligere stilling skal ikke indregnes ved regulering af ydelsen.

Der kan maksimalt ydes 31.936 kr. mdl. brutto (2020-beløb).

Link til ministeriets hjemmeside, hvor taksterne fremgår.

Genoptagelse af visse sager vedr. tabt arbejdsfortjeneste grundet lovgivningsfejl

En lovgivningsfejl betyder, at nogle forældre, som har modtaget kompensation for tabt arbejdsfortjeneste kan have modtaget for lidt. Det drejer sig om sager, hvor der har fundet udbetaling sted i perioden 1. februar 2017- 31. december 2019. Genoptagelsen gælder kun de sager, hvor der er udbetalt op til ydelsesloftet i den nævnte periode. 

På grund af en lovgivningsfejl har Social- og Indenrigsministeriets satser for ydelsesloftet for kompensation for tabt arbejdsfortjeneste efter servicelovens § 42, stk. 2, været beregnet forkert i perioden 1. juli 2012 til 31. december 2019. Lovgivningsfejlen blev rettet pr. 1. januar 2020. I 2020 er ydelsesloftet på 31.936 kr. om måneden. I tabel 1 nedenfor ses de anvendte fejlagtige satser og de regulerede satser.

Ovenstående betyder, at familieafdelingen i Frederiksberg Kommunes (på linje med andre af landets kommuner) genoptager visse sager om kompensation til forældre for tabt arbejdsfortjeneste til pasning i hjemmet af barn med handicap eller langvarig sygdom.

Det drejer sig kun om de sager, hvor borgere (forældre) har været omfattet af ydelsesloftet. Disse borgere kan have krav på efterregulering af ydelsen og udbetaling af det, de har modtaget for lidt.

Nogle krav kan være forældede

I de sager, Frederiksberg Kommune genoptager, vil et eventuelt krav om efterbetaling af kompensation for tabt arbejdsfortjeneste kunne være helt eller delvis forældet. At et krav er forældet betyder, at man ikke længere kan kræve at få det udbetalt, selv om man faktisk havde ret til det, før forældelsen indtrådte.

Som udgangspunkt vil krav på efterbetaling af kompensation for tabt arbejdsfortjeneste være forældet, hvis kravet vedrører udbetalinger, der ligger mere end tre år tilbage i forhold til, hvornår kommunen blev bekendt med fejlen. Kommunen blev bekendt med fejlen ved Social- og Indenrigsministeriets orienteringsskrivelse af 6. februar 2020 om kommunernes pligt til at genoptage visse sager efter lov om social service (SKR nr. 9067 af 6. februar 2020).

Det betyder, at krav på efterbetaling af kompensation for tabt arbejdsfortjeneste, der er udbetalt før den 6. februar 2017 (dvs. udbetalinger i slutningen af januar 2017) som udgangspunkt er forældede.

Hvad sker der nu

Frederiksberg Kommunes familieafdelingen har nu identificeret de sager, hvor kommunen har udbetalt kompensation til forældre for tabt arbejdsfortjeneste til pasning i hjemmet af barn med handicap eller langvarig sygdom i perioden fra februar 2017 til december 2019, og hvor kompensationsbeløbet er blevet begrænset af ydelsesloftet.

Familieafdelingen vil i løbet af oktober og november 2020 skrive til alle identificeret berørte borgere, hvis sag genoptages med henblik på genberegning og eventuel efterbetaling.

Hvis du ikke har modtaget en besked senest den 1. december 2020, men mener, at din sag bør genoptages som følge af de forkerte satser for ydelsesloftet, eller hvis du i øvrigt har spørgsmål til ovenstående, er du velkommen til at kontakte familieafdelingen.

Du kan kontakte familieafdelingen på telefon 38 21 36 16 eller pr. mail til familieafdelingen@frederiksberg.dk. Hvis din mail indeholder følsomme personoplysninger, bør du anvende digital post, her: Send sikker digital post til familieafdelingen.

Tabel 1: Ydelsesloft efter servicelovens § 42, årets prisniveau
  2012, juli 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019
Reguleret efter lovens ordlyd 28.380 28.834 29.353 29.793  30.210 30.875 31.554  32.248
Offentliggjort i årlig satsvejledning   27.940 28.443 28.870 29.274  29.918  30.576 31.249

 

Rådgivning til forældre med handicappet barn

De fleste forældre har brug for støtte til at klare opgaverne med et handicappet barn. Kommunen har altid pligt til at rådgive og vejlede forældre og børn – også selvom man ikke kan få økonomisk hjælp. Sammen kan de pågældende og kommunens sagsbehandler se på hele familiens situation.

Vi kan give svar på en lang række spørgsmål og give en generel rådgivning. Vi kan være med til at give et overblik over de muligheder, der er for jeres familie og koordinere arbejdet i forhold til de mange samarbejdspartnere, der ofte er involveret.

Vejledning om videnscentre og rådgivningsinstanser

Hvis I som familie brug for at vide mere om barnets lidelse kan vi hjælpe med at få kontakt til de videnscentre og rådgivningsinstanser i eller udenfor kommunen, der er mest relevante for jer.

Psykologhjælp eller hjemmevejledning

Det kan medføre store forandringer i hverdagen at have et handicappet barn, og der kan være behov for psykologhjælp eller hjemmevejledning i en periode. Også det handicappede barn eller søskende kan have behov herfor.

Aflastning på institution eller aflastningsfamilie

Forældre kan have behov for aflastning og eventuelle søskende kan have behov for forældrenes fulde opmærksomhed. Vi forsøger at imødekomme ønsker, men det er desværre ikke altid muligt. Det kan for eksempel være svært at finde både institutionspladser og egnede aflastningsfamilier.

Døgnanbringelse

Barnets handicap eller behandlingsbehov kan være så omfattende, og/eller forældrene kan være i en situation, hvor man ikke magter at have barnet/den unge hjemme, så der er behov for at barnet får ophold udenfor hjemmet for eksempel på en døgninstitution eller i en plejefamilie.

Familievejleder eller kontaktperson

Har familien behov for støtte til at klare forældreopgaven og tilgodese barnets behov for omsorg og stimulering kan familien få tilknyttet en familievejleder der kommer i hjemmet i et kortere eller længere tidsrum.

Ses der begyndende mistrivsel, misbrug eller andet kan barnet eller den unge få tilknyttet en kontaktperson, der ansættes for et kortere eller længere tidsrum med en faglighed, der tilpasses barnet eller den unges specifikke problemstilling og behov.

Familievejledere og kontaktpersoner bevilges gennem Familieafdelingen.

 

Ledsageordning

Unge handicappede mellem 12 og 18 år, der ikke kan færdes alene udenfor hjemmet for eksempel kørestolsbrugere, blinde eller stærkt svagtseende eller udviklingshæmmede, kan søge om ledsagelse til at komme hjemmefra og for eksempel købe ind og deltage i aktiviteter. Hvor meget ledsagelse man kan få fastsættes individuelt, dog maksimalt 15 timer per måned. Der kan ikke ydes ledsagertimer til personlig pleje.

Ansøgningsskema kan rekvireres hos voksenhandicapteamet.
 

Hjælpemidler til leg og fritid

Der findes mange forskellige slags hjælpemidler, der kan bidrage væsentligt til at gøre tilværelsen for barnet mere "normal". Hjælpemidler primært til leg og fritid kan søges i Familieafdelingen. Der kan ikke ydes hjælp til behandlings- og træningsredskaber. Hjælpemidler til skolebrug søges på gennem skolen. Vedrørende behov for øvrige hjælpemidler henvises til Hjælpemiddelcentret.

 

Handicapbil

I ganske særlige tilfælde kan der ydes hjælp til en handicapbil.
 

​​​​​​​Boligændringer

Der kan efter en konkret vurdering ydes bistand til at indrette familiens hjem, så det bliver handicapvenligt. I vurderingen vil vi altid inddrage kommunens ergoterapeut.

Links

  • Lov om social service §41 (dækning af merudgift)
  • Lov om social service §42 (tabt arbejdsfortjeneste)
  • Lovændring om ændring af servicelovens §41

Kontakt

Familieafdelingen

Frederiksberg Rådhus
Smallegade 1
2000 Frederiksberg
Send sikker Digital Post til Familieafdelingen

Telefonisk henvendelse

Mandag - torsdag kl. 8-16
Fredag kl. 8-13
Telefon: 38213616
  • Del
    • Facebook
    • Linkedin
    • Twitter
  • Udskriv
  • Tilbud til ældre
  • Støtte til børn, unge og familier
    • Familier med brug for hjælp og støtte
    • Bekymret for et barn eller en ung
    • Bliv plejefamilie
    • Børn og unge med handicap
    • Åben anonym rådgivning for børn, unge og deres forældre
  • Støtte til personer med psykisk sygdom
  • Hjælp og tilbud i hverdagen
  • Støtte til personer med fysisk eller psykisk handicap
  • Særlig økonomisk støtte og rådgivning
  • Tilbud til borgere med anden etnisk baggrund
  • Hjælp til veteraner
  • Livets afslutning

Genveje

  • Kommunen
  • Presserum
  • Læs højt
  • Ledige stillinger
  • In English
  • Privatlivspolitik
  • Sitemap
  • Webtilgængelighedserklæring

Frederiksberg Kommune

Frederiksberg Rådhus
Smallegade 1
2000 Frederiksberg

Til kontaktsiden
CVR 11259979

Facebook
LinkedIn
Oplev Frederiksberg
Bliv Hørt

Borgerservice

Kontakt

Frederiksberg Rådhus 1. sal
Smallegade 1
2000 Frederiksberg
Benyt vestindgangen (ved parkeringspladsen)

Send sikker Digital Post til Borgerservice
Send sikker Digital Post til Borgerservice for virksomheder 

Telefon: 38 21 21 21