Gå til hovedindhold
Frederiksberg Kommune
Hovedmenu
  • Borger
  • Virksomhed
  • Politik
  • Kommunen
  • English
Frederiksberg Kommune på Facebook
Trafik
  1. Borger
  2. Trafik
  3. Regler for private fællesveje

Regler for private fællesveje

Bor du på en privat fællesvej, gælder nogle særlige regler for vedligeholdelse af arealer, beplantning af træer, renholdelse, vinterbekæmpelse med videre.

FAQ

Igangværende proces med optagelse og istandsættelse af private fællesveje

Vejstatus for Rådmand Steins Alle 21-45

Der er udsendt brev om fornyet interessetilkendegivelse om fremtidig vejstatus til vejens tre ejendomme. Kommunen har på nuværende tidspunkt ikke modtaget en tilbagemelding fra alle vejens tre tilgrænsende ejendomme. Der følges op på dette.

Optagelse af Grøndalsvej som offentlig vej

Vejlauget for Grøndalsvej har genbehandlet spørgsmålet om vejstatus og anmodet om, at vejen optages som offentlig vej. Der er på den baggrund udsendt brev om varsel om optagelse til grundejerne. Høringsfristen er overstået og sagen afventer behandling i By- og Miljøudvalget. Grundejerne vil efter udvalgsbehandlingen modtage en endelig afgørelse.

Istandsættelsen af Broderskabsvej, Folkets Alle, Frihedsvej, Jyllandsvej 24-38 og 23-25, Jyllandsvej ud for Kronprinsensvej 57-59, Kronprinsensvej 53-61 og 48-54 og Lighedsvej

Der er sendt brev om høring om istandsættelse til vejenes tilgrænsende grundejere. Høringsfristen er overstået og de indkomne bemærkninger behandles og forlægges efterfølgende politisk.

Istandsættelse af Kronprinsensvej 36-44 og 33-39

Der er sendt brev om istandsættelse ud til grundejerne og fristen for at komme med bemærkninger var den 1. september 2019. Kommunen er i kontakt med grundejerne, om den kommende istandsættelse som forventes at finde sted i 2020.

Vedligehold af private fællesveje

Det er ejerne af de ejendomme, der grænser op til en privat fællesvej, der skal holde vejen i god og forsvarlig stand. Undtaget fra denne forpligtelse er ejere, der kan dokumentere, at de ikke har vejret til vejen.

Frederiksberg Kommune har det overordnede ansvar for og fører tilsyn med, at grundejerne holder vejene i en god og forsvarlig stand i forhold til færdslens art og omfang, herunder holde vejen forsynet med forsvarligt afløb.

Hvis grundejerne ikke opfylder sin forpligtelse til at holde vejen i en god og forsvarlig stand, bestemmer kommunen i hvilket omfang og på hvilken måde en privat fællesvej konkret skal istandsættes. Det kan ske ved påbud til en grundejer eller som et samlet arbejde, der bliver udført for grundejernes regning.

Vejen skal sættes i stand

Hvis I som grundejere ønsker jeres private fællesvej istandsat, skal I sende et projektforslag til Frederiksberg Kommune.
Kommunen beslutter:

  • Om arbejdet skal udføres som et samlet arbejde under kommunens kontrol
  • Om den enkelte grundejer skal udføre en del af arbejdet
  • Inden for hvilken tidsramme projektet skal være udført

Hvis du skal istandsætte vejen

Kommunen kan beslutte, at du som grundejer skal istandsætte den del af vejen, der er nærmest på din ejendom. Du vil naturligvis blive varslet om istandsættelsen, ligesom du har mulighed for at fremkomme med bemærkninger hertil.

Hvis arbejdet ikke bliver udført rettidigt eller ikke bliver udført på en tilfredsstillende måde, vil det manglende arbejde blive af kommunen for grundejerens regning.

Hvis den istandsættelse, som kommunen har besluttet, at du skal stå for, omfatter for eksempel brønde og trafikregulerende eller hastighedsregulerende foranstaltninger, kan du som grundejer forlange, at arbejdet skal udføres som et samlet arbejde for hele vejen.

Istandsættelse af vejen som et samlet arbejde

Før Frederiksberg Kommune træffer afgørelse om, at en privat fællesvej, en strækning af en privat fællesvej eller flere private fællesveje skal istandsættes som et samlet arbejde, vil de berørte grundejere modtage et brev om den påtænkte beslutning og herefter have mindst 3 uger til at komme med bemærkninger hertil.

Efter fristen er udløbet træffer Frederiksberg Kommune en afgørelse, som vil blive sendt tit de berørte grundejere.

Fordeling af udgifter ved istandsættelse af vej

Kommunalbestyrelsen fordeler udgifterne mellem de involverede grundejere på grundlag af:

  • Ejendommenes facadelængde
  • Ejendommenes arealstørrelse
  • Ejendommens benyttelsesmåde

Fordelingsnøglen ser således ud: 10% til facadelængde (matrikel) mod vejen, 25% til grundens areal og 65% til benyttelsen.


Bidrag fra hjørneejendomme

For ejendomme, der også grænser op til anden privat fællesvej eller offentlig vej, skal Kommunalbestyrelsen beregne et passende reduceret bidrag. Det gælder ikke, hvis den anden vej er offentlig og ejendommen er fritaget for vejbidrag til denne.


Administrationsgebyr til kommunen

Hvis kommunen står for at udføre et istandsættelses- eller vedligeholdelsesarbejde, kan kommunen ved opgørelsen af udgifterne medregne et administrationstillæg på 9% af udgifterne. Desuden kan der være udgifter til anden sagkyndig bistand.

Klage over kommunens afgørelse

Du har mulighed for at påklage kommunens afgørelse til Vejdirektoratet.
Klagefristen er 4 uger fra den dag, du modtager kommunens afgørelse. Klagen skal være modtaget i Vejdirektoratet inden udløbet af denne frist.
 

Hvem vedligeholder belysningen?

Frederiksberg Kommune vedligeholder og drifter gadebelysningen på de private fælles veje.

Armaturtyper følger kommunes belysningsplan, lige som eventuel udskiftning følger kommunes løbende energiudskiftning.

Hvem står for renholdelse og snerydning?

Grundejerne er som udgangspunkt ansvarlige for renholdelse, snerydning og glatførebekæmpelse på de private fællesveje.

Må vi plante træer på vejen?

I kan søge kommunen om tilladelse til at plante træer langs vejen. Hvis kommunen giver tilladelse, kan kommunen senere af hensyn til færdslen eller i forbindelse med istandsættelse af vejen kræve, at træerne på eller over vejen nedskæres, studses, opstammes eller fjernes. I skal selv betale for indkøb af træerne og selv stå for plantningen og vedligeholdelsen.

Kan vi oprette trafikregulering?

Du kan skrive til Frederiksberg Kommune på med ansøgning om, at der foretages trafikregulering på vejen. Det skal godkendes af Frederiksberg Kommune og Københavns Politi. Grundejerne afholder selv udgifterne til disse foranstaltninger.

Må vi midlertidigt lukke vejen?

Hvis I skal holde vejfest, loppemarked eller lignende, kan I ansøge om at lukke vejen midlertidigt ved at kontakte kommunen.

Hvis afspærring af vejen ikke har betydning for andre trafikanter end jer selv, vil kommunen normalt give tilladelse.

Københavns Politi skal også give tilladelse. Kommunen sørger for tilladelse fra politiet.

Ændring af indkørsel til ejendom

Du skal søge tilladelse hos kommunen for at ændre indkørsel (adgangsvej) til din ejendom. Kommunen afgør, om det er færdselsmæssigt forsvarligt at ændre indkørslen til en ejendom eller udvide den eksisterende.

Hvis du får tilladelse, kan kommunen stille krav til bredden på indkørslen og til udførelsen. Du skal selv betale for etablering af en overkørsel.

Sammen med ansøgningen skal du indsende tegning af de nuværende adgangsforhold, og de ønskede adgangsforhold.

Reetablering af vej

Kommunen kan tillade, at ledninger, kabler og lignende anlæg bliver anbragt i de private fællesveje. Vejen skal naturligvis retableres til samme stand som før.

Hvis vejen ikke er reetableret tilfredsstillende, skal du rette henvendelse til Frederiksberg Kommune.

Etablere ekstra parkeringspladser

Hvis I ønsker at etablere ekstra parkeringspladser, skal I skrive til Frederiksberg Kommune med et projektforslag.

Links

  • Vejdirektoratets hjemmeside

Kontakt

Vej, Park og Miljø – Byliv og Drift

Frederiksberg Rådhus
Smallegade 1
2000 Frederiksberg
For borgere: Send sikker Digital Post til Vej, Park og Miljø
For virksomheder: Send sikker Digital Post til Vej, Park og Miljø

Telefonisk henvendelse

Mandag, onsdag og torsdag kl. 9-14
Tirsdag kl. 10-14
Fredag kl. 9-13

Personlig henvendelse

Kun efter forudgående aftale
Telefon: 38214220
  • Del
    • Facebook
    • Linkedin
    • Twitter
  • Udskriv
  • Parkering
  • Vejarbejder og vejlukninger
  • Giv os et praj
  • Kom rundt i byen
  • Hold byen ren
  • Regler for private fællesveje
Footer DA
Genveje
  • Kommunen
  • Presserum
  • Hjælp til at få siden læst op
  • Ledige stillinger
  • In English
  • Privatlivspolitik
  • Sitemap
  • Tilgængelighedserklæring

Frederiksberg Kommune

Frederiksberg Rådhus
Smallegade 1
2000 Frederiksberg

Til kontaktsiden
CVR 11259979

Facebook
LinkedIn
Oplev Frederiksberg
Bliv Hørt

Borgerservice

Frederiksberg Rådhus 1. sal
Vestindgangen (ved parkeringspladsen)
Telefon: 38 21 21 21

Bestil tid i Borgerservice
Send sikkert til Borgerservice (digital post)