§ 1 – Det konstituerende møde
Sekretariatet indkalder til det første konstituerende møde efter valget.
Ordstyrer er det medlem med længst anciennitet. Når formanden er valgt, overtager formanden hvervet.
Seniorrådet konstituerer sig med formand, næstformand og medlemmer til udvalg, jf. vedtægten § 6, stk. 1-3.
Seniorrådet vælger 1 medlem og 1 suppleant til Regionsældrerådet Hovedstaden. Valgperioden er Seniorrådets valgperiode.
Seniorrådet vælger 1 medlem og 1 suppleant til Frederiksberg Frivillighedsforum. Valgperioden følger Kommunalbestyrelsens valgperiode. Såfremt de(n) udpegede ikke genvælges ved valg til Seniorrådet, foretages ny udpegning for den resterende periode.
§ 2 – Møder
Seniorrådets møder er lukkede.
Ordinære møder fastlægges for så vidt muligt for et år ad gangen og afholdes normalt en gang om måneden, juli måned søges friholdt.
Dagsorden skal udsendes med mindst 8 dages varsel.
Er et medlem forhindret i at møde, meddeles dette Sekretariatet hurtigst muligt. Såfremt 5 medlemmer eller flere melder afbud til mødet, aflyses mødet, da Seniorrådet i så fald ikke er beslutningsdygtigt.
Det er muligt for et medlem at deltage i et møde virtuelt eller på telefon, såfremt medlemmet ønsker dette og særlige grunde taler for det. Dette gælder både ordinære og ekstraordinære møder.
Hvis både for- og næstformand er forhindret i at møde, aflyses mødet.
Seniorrådet er beslutningsdygtigt, når mindst 5 medlemmer er mødt. Såfremt færre end 5 medlemmer er mødt, aflyses mødet, da Rådet ikke er beslutningsdygtigt.
Beslutninger træffes ved almindeligt flertal blandt de fremmødte.
Ekstraordinære møder kan indkaldes af enten formanden, næstformanden, eller når tre medlemmer af Seniorrådet ønsker det. Ekstraordinære møder kan indkaldes med kortere varsel end 8 dage.
Seniorrådsmøder kan i særlige tilfælde afholdes virtuelt – både ordinære og ekstraordinære.
§ 3 - Dagsorden
Dagsorden udarbejdes af formanden/næstformanden og udsendes af sekretariatet til alle medlemmerne senest 8 dage før mødets afholdelse.
Dagsorden til ordinære møder skal mindst indeholde følgende punkter:
- Godkendelse af dagsorden
- Det godkendte referat fra forrige møde
- Meddelelser fra formanden herunder orientering fra bl.a. Danske Ældreråd
- Meddelelser fra medlemmerne herunder orientering fra bl.a. Frederiksberg Frivillighedsforum, diverse kurser og konferencer
- Høringer
- Orientering fra Boligudvalget
- Orientering fra Trafikudvalget
- Orientering fra Regionsældrerådet Hovedstaden
- Seniorrådets økonomi
- Årsplan og mødeplan
- Eventuelt
For at begrænse tidsforbruget på møderne skal alle medlemmer fremsende deres meddelelser til alle medlemmer før mødet.
Medlemmerne kan få sager optaget på dagsordenen ved fremsendelse af begrundet forslag på mail til formanden og/eller næstformanden senest 12 dage før mødet.
Seniorrådet kan ved mødets start godkende, at sager af uopsættelig karakter kan optages på dagsordenen til beslutning.
§ 4 – Mødets afvikling
Møderne ledes i samarbejde af formanden og næstformanden.
Mødelederne sikrer
- at medlemmerne får ordet i den rækkefølge, de har markeret
- at dagsordenen følges
- at den gode tone overholdes
- at ingen får ordet uden mødeledernes tilladelse.
Mødelederne kan fastsætte begrænsninger i taletiden.
Mødelederne påser, at talerne holder sig inden for det dagsordenspunkt, der debatteres og skal straks skride ind over for verbale personangreb og lignende.
Mødelederne kan skride ind over for overtrædelse af nærværende forretningsorden med påtale, og kan ved gentagne overtrædelser fratage taleren ordet under det pågældende punkt.
Det forventes, at den gode tone også er til stede i mails mv.
Der kan ikke stemmes ved fuldmagt.
Afstemning foregår i almindelighed ved håndsoprækning.
Afstemning foregår i almindelighed kun skriftligt ved personvalg (fx til udvalg).
Ethvert medlem kan forlange sit særstandpunkt ført kort til referat.
§ 5 - Referater
Sekretariatet udarbejder referat, der udsendes til godkendelse på mail til alle rådets medlemmer senest 14 dage efter mødet.
I referatet anføres hvilke medlemmer, der har været til stede. Hvis et medlem kommer senere eller forlader mødet før mødets afslutning, noteres punktet på dagsorden.
Referatet skal indeholde en kort sagsfremstilling, et kort resumé af debatten og en konklusion/beslutning, såfremt der tages en beslutning. Beslutningen læses op på mødet, når punktet afsluttes. Hvis et medlem har et særstandpunkt, kan dette forlanges medtaget i referatet i kort form.
Medlemmer, der har et punkt på dagsordenen, skal fremsende en kort sagsfremstilling til dagsordenen sammen med ønsket om punktet til formandskabet.
Meddelelser optages i kort punktform i referatet.
I referatet kan ikke tilføjes udsagn eller andet, der ikke har været fremført på mødet.
Medlemmerne mailer eventuelle bemærkninger til alle senest 5 hverdage efter modtagelsen af udkast til referat. Passivitet betragtes som godkendelse.
Sekretariatet kan fastsætte en anden frist for fremsættelse af bemærkninger.
Herefter betragtes referatet som endeligt godkendt og sendes til Seniorrådets medlemmer. Sekretariatet offentliggør det godkendte referat på hjemmesiden samt sender det til Kommunalbestyrelsen, Direktionen, Social-, Sundheds- og Arbejdsmarkedsområdets chefgruppe og interessenter på mailinglisten.
Tidsfrister og deadlines skal overholdes af alle medlemmer.
§ 6 - Seniorrådet udadtil
Alene Seniorrådets formand eller næstformand kan udtale sig på det samlede Seniorrådets vegne, ligesom mail/breve og andet skriftligt materiale, som udgår fra Seniorrådet, skal være underskrevet af formand eller næstformand med mindre rådet har besluttet andet.
Kurser og konferencer, som et medlem ønsker at deltage i, forelægges rådet til beslutning. Der skal bl.a. oplyses om formål og pris. Dette kan ske pr. mail, såfremt det ikke kan afvente et rådsmøde.
Efterfølgende skal der ske en orientering om kurset/konferencen til de øvrige medlemmer. Det kan ske enten som et notat, der rundsendes på mail eller mundtligt på et ordinært møde under Meddelelser/Orientering. Eventuelle slides og/eller andet tilgængeligt materiale fremsendes til hele rådet
Høringer, som udvalg svarer på, underskrives af udvalgets medlemmer. Høringssvar skal inden svarfristens udløb, forelægges Seniorrådet til godkendelse. Dette kan ske på mail. Passivitet betragtes som godkendelse.
Høringer, som et medlem er udpeget af Rådet til at svare på, underskrives af medlemmet på Rådets vegne. Høringssvar skal inden svarfristens udløb, forelægges Seniorrådet til godkendelse. Dette kan ske på mail. Passivitet betragtes som godkendelse.
Ethvert medlem af Seniorrådet har ret til at udtale sig ”som medlem af Seniorrådet” i fx læserbreve, på rådets hjemmeside osv., uden at det skal godkendes af rådet, dog under iagttagelse af § 6, 1. afsnit.
Meget personlige indlæg kan ikke lægges på hjemmesiden.
Rådets medlemmer og evt. stedfortrædere er omfattet af forvaltningslovens § 28 med hensyn til at indhente og videregive oplysninger.
§ 7 - Udvalgene
Boligudvalgets formål er inden for området bolig og boligens omgivelser mv. at varetage borgere over 60 års interesser med reference til Seniorrådet.
Udvalget konstituerer sig selv med formand.
Trafikudvalgets formål er inden for området trafik, tilgængelighed, miljø mv. at varetage borgere over 60 års interesser med reference til Seniorrådet.
Udvalget konstituerer sig selv med formand.
Formændene indkalder efter behov, eller når et medlem fremsætter ønske med begrundet forslag.
Møderne indkaldes normalt med 8 dages varsel.
Er et medlem forhindret i at møde, meddeles dette til de øvrige medlemmer i udvalget hurtigst muligt.
Udvalgene fremsender deres referater til alle Rådets medlemmer, når disse foreligger godkendt.
Udvalgene kan synliggøre deres arbejde, fx via hjemmesiden, læserbreve mv. Dog under iagttagelse af § 6, 1. afsnit.
§ 8 - Ikrafttræden og ændringer
Forretningsordenen revideres mindst hvert 4. år i første kvartal efter seniorrådsvalget.
Ændringer eller tillæg til forretningsordenen kan vedtages af et flertal af Seniorrådets medlemmer.
Forretningsordenen er vedtaget af Ældrerådet (pr. 1. april 2023 Seniorrådet) den 27. oktober 2022 og erstatter tidligere forretningsordener.
Kontakt
Seniorrådet
Frederiksberg RådhusSmallegade 1, stuen, værelse 129
2000 Frederiksberg
Telefonisk henvendelse
Mandag - torsdag kl. 10-15Fredag kl. 10-13
Personlig kontakt
Mandag - torsdag kl. 10-15Fredag kl. 10-13