Du skal bruge dit CVR og et p-nummer registreret i Frederiksberg Kommune.
Du vil efterfølgende blive kontaktet af en genbrugskonsulent, som vejleder dig i brug af ordningerne og giver dig en startdato. På startdatoen må du begynde at bruge beholderne til genbrug i ejendommen.
Vær opmærksom på, at din virksomhed skal betale et årligt gebyr for at være med i ordningen.
Genbrugsordningen er et tilbud til virksomheder, der er placeret i boligforeninger eller i villaer, og som derfor kan dele genbrugsordning med beboerne i ejendommen. På den måde kan virksomheden aflevere papir, pap, plast, metal og glas i de samme affaldsbeholdere, som beboerne bruger.
Virksomheden kan tilmelde sig via selvbetjeningen. Brug linket i boksen foroven.
Boligforeningens genbrugsordning
Inden du tilmelder dig genbrugsordningen, skal du tjekke, om din virksomhed lever op til følgende krav:
- Din virksomhed ligger i en ejendom, hvor der også er boliger, for eksempel i en boligforening eller i en villa
- Virksomheden skal have tilladelse fra boligforeningen eller fra ejeren af ejendommen
Abonnement efter størrelse
- Små virksomheder med affald svarende op til to husholdninger, svarende op til 350 kg per år kan tilmelde sig.
- Mellemstore virksomheder med affald svarende op til fire husholdninger, svarende op til 700 kg per år kan tilmelde sig.
- Store virksomheder med affald svarende til mere end 4 husholdninger, eller mere end 700 kg affald per år, kan ikke deltage.
Din virksomheds affaldsmængde vurderes af en genbrugskonsulent.
Vær opmærksom på, at det er alene er ejendommens ejer eller repræsentant, der bestemmer, hvilke virksomheder i ejendommen, der må deltage i ejendommens genbrugsordning.
Boligforeningens genbrugsordninger er fx papir, pap, plast, metal, glas, madaffald, småt elektronik og haveaffald. Men det er ikke alle boligforeninger, som har alle genbrugsordninger.
I tømmekalenderens overblik kan du se, hvilke genbrugsordninger ejendommen er tilmeldt.
Se tømmekalenderen for ejendommen
Kontakt ejeren af ejendomme for høre mere om, hvilke genbrugsordninger de har, og hvilke din virksomhed kan deltage i.
Uanset, hvilke genbrugsordninger ejendommen har, så betaler du det samme gebyr for at deltage i ejendommens genbrugsordning.
Gebyret for at deltage i ejendommens ordninger for affald til genbrug:
- Genanvendeligt affald fra små virksomheder (affald svarende op til to husholdninger, svarende op til 350 kg per år): 1.602,50 kroner inkl. moms
- Genanvendeligt affald fra mellemstore virksomheder (affald svarende op til fire husholdninger, svarende op til 700 kg per år): 3.205,00 kroner inkl. moms
Gebyret for genbrugsordningen bliver sendt som faktura i virksomhedens e-boks en gang om året.
Vær opmærksom på at:
- Gebyret er et fast beløb per kalenderår og er uafhængigt af, hvornår på året du tilmelder dig ordningen.
- Der er ingen fortrydelsesret på gebyret. Det gælder uanset årsag, herunder hvis din virksomhed ophører, flytter til anden kommune, flytter til en anden ejendom i kommunen, hvor ejendommen ikke vil give tilladelse til deltagelse i ejendommens ordning, hvis ejendommen bringer aftalen om brug af ejendommens ordning til ophør, eller hvis virksomheden ændrer produktionsenhedsnummer, P-nummer.
- Ordningen kan ikke overføres til andre P-numre, andre virksomheder eller andre kommuner.
Du kan læse mere om affaldsgebyrer for virksomheder på siden Affaldsgebyrer.
Nej. Tilmeldingen er unik for din virksomhed. Derfor registrerer vi virksomhedens unikke p-nummer for netop den adresse på ejendommen.
Hvis du får lov til at deltage i ordningen, skal du tilmelde dig og betale gebyret, som ikke kan deles mellem din og andre virksomheder.
Ejendommen må gerne give flere virksomheder lov til at deltage i genbrugsordningen, men hver virksomhed skal tilmelde sig og betale for at bruge ordningen.
Alle virksomheder skal sortere deres genanvendelige affald. Ud over genbrugsordningen har du to muligheder:
- Privat transportør - en eller flere virksomheder, som henter affald fra din virksomhed.
- Genbrugsstationen - du kan tilmelde dig og selv aflevere affald på genbrugsstationen.
Sådan finder du en privat transportør
Alle genbrugsordninger for virksomheder er lagt ud på det frie marked. Så du skal finde en virksomhed, der kan sætte beholdere op og hente din virksomheds genanvendelige affald.
Du bestemmer selv om det er én eller flere virksomheder, som skal hente dit genanvendelige affald. Du kan finde en oversigt over affaldstransportører, som er virksomheder, der henter affald, i Energistyrelsens Affaldsregister.
Du finder link til registeret nederst på denne side.
Sådan tilmelder du din virksomhed til genbrugsstationen
Din virksomhed skal tilmeldes og betale for brug af genbrugsstationen.
Se mere om hvordan du tilmelder din virksomhed til genbrugsstationen
Restaffald fra virksomheder
Restaffald skal altid afleveres i kommunens ordning for restaffald.
Links
Kontakt
Affald og Genbrug
Frederiksberg RådhusSmallegade 1
2000 Frederiksberg
For virksomheder: Send sikker Digital Post til Affald og Genbrug
Telefonen er åben:
Mandag - torsdag klokken 10-15Fredag klokken 10-13
Personlig henvendelse i Borgerservicecentret:
Mandag og torsdag klokken 9-17Tirsdag, onsdag og fredag klokken 9-13