Handicaprådet
Handicaprådets arbejde
Handicaprådet
- Arbejder ud fra FN's standardregler om lige muligheder for handicappede
- Arbejder også ud fra FN's Handicapkonvention
- Rådgiver Kommunalbestyrelsen i handicappolitiske spørgsmål og kan behandle alle lokalpolitiske spørgsmål, som vedrører mennesker med handicap
- Kan tage spørgsmål af mere generel karakter op til drøftelse og komme med forslag til såvel politiske som administrative initiativer
- Kan tage kontakt til andre, herunder andre handicapråd og Det Centrale Handicapråd med henblik på at få belyst særlige temaer
Kommunalbestyrelsen
- Skal informere rådet om udviklingen i kommunen vedrørende alle de områder, der angår rådets arbejde og
- Høre Handicaprådet om alle sager, som har betydning for mennesker med handicap
Handicaprådet kan ikke behandle spørgsmål om enkeltpersoners forhold, herunder personalesager eller konkrete klagesager.
Hvordan er Handicaprådet sammensat?
Der er 12 medlemmer af Handicaprådet.
Rådet er sammensat af 6 medlemmer fra handicaporganisationerne i Frederiksberg Kommune:
- 5 medlemmer fra Danske Handicaporganisationer, Frederiksberg (DH-Frederiksberg) og
- 1 medlem fra Parasport Frederiksberg
og 6 medlemmer der repræsenterer Kommunalbestyrelsen:
- 3 medlemmer fra Kommunalbestyrelsen og
- 3 medlemmer fra forvaltningen
Rådet er sammensat, så medlemmerne repræsenterer forskellige handicapgrupper og forskellige områder i kommunen, herunder både voksne og børn med handicap.
Medlemmer
Udvalgets aktuelle medlemmer er fungerende indtil udgangen af den måned i 2022, hvor de nye medlemmer er valgt.
![]() |
Formand DH-Frederiksberg Susanne Tarp Vagtelvej 51, 2. th. 2000 Frederiksberg Telefon: 3871 8320 / 4038 5157 Mail: susanne.tarp@mail.dk |
![]() |
DH-Frederiksberg Jørgen Danielsen C. F. Richs Vej 103 D, 1. tv. 2000 Frederiksberg Telefon: 2140 2883 Mail: jorgen@kreds.lev.dk |
DH-Frederiksberg Telefon 6161 4044 |
|
![]() |
DH-Frederiksberg Bolette Østberg Sprogøvej 11, 1. mf. 2000 Frederiksberg Telefon: 2343 6843 Mail: Dhfrederiksberg@hoereforeningen.dk |
DH-Frederiksberg Telefon: 2055 8526 |
|
![]() |
Parasport Frederiksberg Mansoor Siddiqi Betty Nansens Allé 57, 4. th. 2000 Frederiksberg Telefon: 4084 2457 Mail: msi@parasport.dk |
Kommunalbestyrelsen
Rådmand, formand for Socialudvalget
|
|
Rådmand Telefon: kommer senere |
|
Rådmand Telefon: 2898 2108 |
|
Forvaltningen
![]() |
Social-, Sundheds- og Arbejdsmarkedsområdet Socialchef Flemming Nielsen Frederiksberg Rådhus 2000 Frederiksberg Telefon: 3821 3005 / 2898 3005 Mail: flni03@frederiksberg.dk |
By-, Kultur- og Miljøområdet Vej, Park og Miljø Vej, Park og Miljøchef Jan Bøge Sørensen Telefon: 2898 4200 Mail: jaso03@frederiksberg.dk |
|
Børne- og Ungeområdet |
|
Mødeplan og referater
Her kan du se Handicaprådets mødeplan for 2023 samt referater fra 2022.
Mødeplan for og referat fra 2023
- Referat af Handicaprådets møde mandag 23. januar kl. 12
- Referat af Handicaprådets møde mandag 6. marts kl. 12
- mandag 17. april kl. 12
- mandag 15. maj kl. 12
- mandag 12. juni kl. 11
- mandag 21. august kl. 12
- mandag 25. september kl. 12
- mandag 30. oktober kl. 12
- mandag 4. december kl. 11
Mødeplan for og referater fra 2022
- Referat af Handicaprådets møde mandag 24. januar kl. 12
- Referat af Handicaprådets møde mandag 28. februar kl. 12
- Referat af Handicaprådets møde mandag 4. april kl. 13
- Referat af Handicaprådets møde mandag 9. maj kl. 12
- Referat af Handicaprådets møde mandag 13. juni kl. 11
- Referat af Handicaprådets møde mandag 22. august kl. 12
- Referat af Handicaprådets møde mandag 26. september kl. 12
- Referat af Handicaprådets møde mandag 31. oktober kl. 12
- Referat af Handicaprådets møde mandag 5. december kl. 11
Søger du et tidligere referat, kan du sende en mail til handicapraad@frederiksberg.dk eller ringe på telefon 3821 2113.
Høringer
Nedenfor kan du se de høringssvar, som Handicaprådets har afgivet.
Ønsker du at modtage en mail, når siden opdateres med høringssvar, så send en mail til handicapraad@frederiksberg.dk
21. marts 2023
Høringssvar vedrørende Kultur- og fritidspolitik 2023-2026
6. marts 2023
Høringssvar vedrørende Sundhedspolitik 2023-2026 (Politik for Sundhed 2023-2026)
26. februar 2023
Høringssvar vedrørende forslag om justering af dagbehandlingstilbud på Skolen ved Nordens Plads
26. februar 2023
Høringssvar vedrørende udbud af urologiprodukter (SKI)
23. februar 2023
Høringssvar vedrørende forslag til forbedring af økonomi på specialundervisningsområdet
16. februar 2023
Høringssvar vedrørende Ældre- og Værdighedspolitikken for 2023-2026
31. januar 2023
Høringssvar vedrørende udbud af madservice
21. december 2022
Høringssvar vedrørende facilitetsstrategi for idrætsfaciliteter på Frederiksberg
28. november 2022
Høringssvar vedrørende udlejningscykel- og -elløbehjulsordningen
7. november 2022
Høringssvar vedrørende rammeaftale for det specialiserede social- og undervisningsområde 2023-2024
17. oktober 2022
Høringssvar om dispensation fra krav om elevator, Grundtvigsvej 17-19
15. oktober 2022
Høringssvar om udbud af diabetesprodukter
30. september 2022
Høringssvar vedrørende spørgeskemaundersøgelse om seniorers ønsker til boliger og bofællesskaber
29. september 2022
Høringssvar vedrørende revision af kommuneplanen: Udbygning af den blandede by
23. august 2022
Høring vedrørende genudbud af indkøbsordningen
23. august 2022
Høring vedrørende forslag til lokalplan 235: Ny Søndervang
15. august 2022
Høringssvar vedrørende reviderede regulativ for erhvervs- og husholdningsaffald
25. juli 2022
Høring vedrørende ansøgning om dispensation fra krav om niveaufri adgang til Meyers Bageri, Gl. Kongevej 107
30. maj 2022
Høringssvar vedrørende tre forslag til anvendelse af Hospitalsgrunden
19. februar 2022
Høringssvar af tilsyn på leverandører af hjemmehjælp 2021
12. januar 2022
Høringssvar vedrørende Frederiksbergbus linje 74 - tilretning af ruteføring ved Mariendalsvej
5. januar 2022
Høringssvar på brugertilfredshedsundersøgelsen på Frederiksberg Kommunes plejeboliger 2021
Årsberetning
Handicaprådets årsberetninger handler om rådets arbejde i løbet af året.
Årsberetning 2022
Har du en god idé eller et generelt spørgsmål?
Hvis du mangler et tilbud eller er utilfreds med noget inden for Handicaprådets område, kan du henvende dig til:
Formand
Susanne Tarp
Vagtelvej 51, 2. th.
2000 Frederiksberg
Telefon: 3871 8320
susanne.tarp@mail.dk
eller
Handicaprådets sekretariat
Rådssekretariatet, stuen, værelse 129
Frederiksberg Rådhus
2000 Frederiksberg
Telefon: 3821 2113
handicapraad@frederiksberg.dk
Skriv kort om sagen. Rådet vil da drøfte og vurdere, om sagen skal tages op over for kommunen, og i bekræftende fald hvordan det gøres mest hensigtsmæssigt.
Handicaprådet kan ikke behandle spørgsmål om enkeltpersoners forhold, for eksempel personalesager eller personlige sager.
Handicaprådets anbefalinger til møder med mennesker med handicap
HUSK følgende handicaphensyn ved alle møder:
- Hjælpere og førerhunde er velkomne
- God, men ikke blændende belysning
- Teleslynge tilknyttet mikrofon
- Tegnsprogstolke
- Handicapparkeringspladser nær hovedindgang
- Elevator. Niveaufri adgang, ingen trin, ej heller til talerstol
- PowerPoints med stor skrift, korte og klare, højst 6 linjer på hver
- Effektiv udluftning og ingen lugtende rengøringsmidler
Yderligere forslag til god mødestil med mennesker med handicap opdelt i handicaps:
1. Synsnedsættelse
Svagsynede og blinde har navnlig brug for:
- God ikke blændende belysning
- At skriftlig information suppleres med tilsvarende mundtlige oplysninger
- At fremsendelse af skriftlig information udformes i Word og ikke pdf format
- At der foretages en præsentationsrunde af mødedeltagere
- God belysning, herunder tydelig velbelyst skiltning
- Brug af kontrastfarver i slides
- Lov til at medbringe førerhund
2. Hørehandicap
Der bør sondres mellem mennesker med hørenedsættelse (med høreapparat) og døve, som benytter tegnsprog.
Hørehæmmede har navnlig brug for:
- Mikrofon, der er tilsluttet teleslynge i lokalet
- God visuel orientering
- God belysning af hensyn til mundaflæsning
Døve har behov for tegnsprogstolkning, normalt 2 tolke, som skiftes til at tolke hvert kvarter.
3. Bevægelseshandicap
Bevægelseshandicappede omfatter kørestolsbrugere og dårligt gående, som eventuelt benytter stok (stokke), rollator eller andre ganghjælpemidler.
Bevægelseshandicappede har behov for lokaler, der er let tilgængelige (uden trapper, trin eller andre niveauspring) gerne med elevator.
Bevægelseshandicappede har tillige brug for:
- Brede døre og god plads
- Borde uden sarg (bred bordkant)
- Elevator
- Handicapparkeringsplads nær indgang
4. Psykisk udviklingshæmning
Udviklingshæmmede har navnlig brug for:
- Korte og klare tekster
- God belysning
- Kun ét budskab ad gangen
- Brug for billeder, farver og symboler, som støtter teksten
5. Allergi
Allergikere har navnlig brug for:
- Effektiv udluftning/god ventilation
- Grundig rengøring
- Ingen lugtende rengøringsmidler
Af hensyn til andre grupper anbefales det i mødeindkaldelsen eller programmet at skrive:
- ”Mennesker med funktionsnedsættelse bedes selv henvende sig og gøre opmærksom på deres særlige behov, så vi efter bedste evne får mulighed for at tage hensyn hertil. Ledsager eller hjælper er altid velkomne.”
Og det anbefales altid at skrive:
- Når du skal til møde med kommunen, har du ret til have en bisidder med. Du bestemmer selv, hvem det skal være.
Du kan læse mere på kommunes hjemmeside.
Pårørendesamarbejdet på det specialiserede socialområde
Her kan du læse om retningslinjerne for samarbejdet:
Links
Kontakt
Handicaprådet
Frederiksberg RådhusSmallegade 1, stuen, værelse 129
2000 Frederiksberg
Telefonisk henvendelse
Mandag - torsdag kl. 10-15Fredag kl. 10-13
Personlig kontakt
Mandag - torsdag kl. 10-15Fredag kl. 10-13