Gå til hovedindhold
Frederiksberg Kommune
Hovedmenu
  • Borger
  • Virksomhed
  • Politik
  • Kommunen
  • English
Frederiksberg Kommune på Facebook
Kommunalbestyrelsen og udvalg
  1. Politik
  2. Kommunalbestyrelsen og udvalg
  3. Særlige udvalg, råd og nævn
  4. Råd
  5. Handicaprådet

Handicaprådet

Handicaprådet rådgiver kommunalbestyrelsen i handicappolitiske spørgsmål og kan behandle alle lokalpolitiske spørgsmål, som vedrører mennesker med handicap.

Handicaprådet

Handicaprådets arbejde

Handicaprådet

  • Arbejder ud fra FN's standardregler om lige muligheder for handicappede
  • Arbejder også ud fra FN's Handicapkonvention
  • Rådgiver Kommunalbestyrelsen i handicappolitiske spørgsmål og kan behandle alle lokalpolitiske spørgsmål, som vedrører mennesker med handicap
  • Kan tage spørgsmål af mere generel karakter op til drøftelse og komme med forslag til såvel politiske som administrative initiativer
  • Kan tage kontakt til andre, herunder andre handicapråd og Det Centrale Handicapråd med henblik på at få belyst særlige temaer

Kommunalbestyrelsen 

  • Skal informere rådet om udviklingen i kommunen vedrørende alle de områder, der angår rådets arbejde og
  • Høre Handicaprådet om alle sager, som har betydning for mennesker med handicap

Handicaprådet kan ikke behandle spørgsmål om enkeltpersoners forhold, herunder personalesager eller konkrete klagesager.

Hvordan er Handicaprådet sammensat?

Der er 12 medlemmer af Handicaprådet.
Rådet er sammensat af 6 medlemmer fra handicaporganisationerne i Frederiksberg Kommune:

  • 5 medlemmer fra Danske Handicaporganisationer, Frederiksberg (DH-Frederiksberg) og
  • 1 medlem fra Parasport Frederiksberg

og 6 medlemmer der repræsenterer Kommunalbestyrelsen:

  • 3 medlemmer fra Kommunalbestyrelsen og
  • 3 medlemmer fra forvaltningen

Rådet er sammensat, så medlemmerne repræsenterer forskellige handicapgrupper og forskellige områder i kommunen, herunder både voksne og børn med handicap.

Medlemmer

Udvalgets aktuelle medlemmer er fungerende indtil udgangen af den måned i 2022, hvor de nye medlemmer er valgt. 
 

Susanne Tarp Formand
DH-Frederiksberg
Susanne Tarp
Vagtelvej 51, 2. th.
2000 Frederiksberg

Telefon: 3871 8320 / 4038 5157
Mail: susanne.tarp@mail.dk
Jørgen Danielsen DH-Frederiksberg
Jørgen Danielsen
C. F. Richs Vej 103 D, 1. tv.
2000 Frederiksberg

Telefon: 2140 2883
Mail: jorgen@kreds.lev.dk
Bo German Thomsen

DH-Frederiksberg
Bo German Thomsen
Emil Slomanns Vej 8, 1. tv.
2000 Frederiksberg

Telefon 6161 4044
Mail: bogermanthomsen@icloud.com

Bolette Østberg DH-Frederiksberg
Bolette Østberg
Sprogøvej 11, 1. mf.
2000 Frederiksberg

Telefon: 2343 6843
Mail: Dhfrederiksberg@hoereforeningen.dk
Sven Heinemeier Rasmussen

DH-Frederiksberg
Sven Heinemeier Rasmussen
Sankt Nikolaj Vej 24, st. th.
1953 Frederiksberg C

Telefon: 2055 8526
E-mail: svras1949@gmail.com

Mansoor Siddigi Parasport Frederiksberg
Mansoor Siddiqi
Betty Nansens Allé 57, 4. th.
2000 Frederiksberg

Telefon: 4084 2457
Mail: msi@parasport.dk 
   

Kommunalbestyrelsen

Mette Bang Larsen

Rådmand, formand for Socialudvalget
Mette Bang Larsen
Dalgas Boulevard 70, 2. tv.
2000 Frederiksberg


Telefon: 2898 2774
Mail: mela04@frederiksberg.dk

Gunvor Wibroe thumb

Rådmand
Gunvor Wibroe
Steen Blichers Vej 4, st.
2000 Frederiksberg

Telefon: kommer senere
Mail: wibroe@frederiksberg.dk

Merete Winther Hildebrandt

Rådmand
Merete Winther Hildebrandt
Egernvej 49
2000 Frederiksberg

Telefon: 2898 2108
Mail: mehi03@frederiksberg.dk 

   

Forvaltningen

Flemming Nielsen Social-, Sundheds- og Arbejdsmarkedsområdet
Socialchef Flemming Nielsen
Frederiksberg Rådhus 
2000 Frederiksberg

Telefon: 3821 3005 / 2898 3005
Mail: flni03@frederiksberg.dk
Jan Bøge Sørensen
By-, Kultur- og Miljøområdet
Vej, Park og Miljø
Vej, Park og Miljøchef Jan Bøge Sørensen

Telefon: 2898 4200
Mail: jaso03@frederiksberg.dk
Kristina Mikkelse

Børne- og Ungeområdet
Familiechef Kristina Mikkelsen
Frederiksberg Rådhus 
2000 Frederiksberg

Telefon: 2677 6598
Mail: kristina.mikkelsen@frederiksberg.dk

   

Mødeplan og referater

Her kan du se Handicaprådets mødeplan for 2023 samt referater fra 2022.

Mødeplan for og referat fra 2023

  • Referat af Handicaprådets møde mandag 23. januar kl. 12
  • Referat af Handicaprådets møde mandag 6. marts kl. 12
  • mandag 17. april kl. 12
  • mandag 15. maj kl. 12
  • mandag 12. juni kl. 11
  • mandag 21. august kl. 12
  • mandag 25. september kl. 12
  • mandag 30. oktober kl. 12
  • mandag 4. december kl. 11

Mødeplan for og referater fra 2022

  • Referat af Handicaprådets møde mandag 24. januar kl. 12
  • Referat af Handicaprådets møde mandag 28. februar kl. 12
  • Referat af Handicaprådets møde mandag 4. april kl. 13
  • Referat af Handicaprådets møde mandag 9. maj kl. 12
  • Referat af Handicaprådets møde mandag 13. juni kl. 11
  • Referat af Handicaprådets møde mandag 22. august kl. 12
  • Referat af Handicaprådets møde mandag 26. september kl. 12
  • Referat af Handicaprådets møde mandag 31. oktober kl. 12
  • Referat af Handicaprådets møde mandag 5. december kl. 11

Søger du et tidligere referat, kan du sende en mail til handicapraad@frederiksberg.dk eller ringe på telefon 3821 2113.

Høringer

Nedenfor kan du se de høringssvar, som Handicaprådets har afgivet.

Ønsker du at modtage en mail, når siden opdateres med høringssvar, så send en mail til handicapraad@frederiksberg.dk

21. marts 2023
Høringssvar vedrørende Kultur- og fritidspolitik 2023-2026

6. marts 2023
Høringssvar vedrørende Sundhedspolitik 2023-2026 (Politik for Sundhed 2023-2026)

26. februar 2023
Høringssvar vedrørende forslag om justering af dagbehandlingstilbud på Skolen ved Nordens Plads

26. februar 2023
Høringssvar vedrørende udbud af urologiprodukter (SKI)

23. februar 2023
Høringssvar vedrørende forslag til forbedring af økonomi på specialundervisningsområdet

16. februar 2023
Høringssvar vedrørende Ældre- og Værdighedspolitikken for 2023-2026

31. januar 2023
Høringssvar vedrørende udbud af madservice

21. december 2022
Høringssvar vedrørende facilitetsstrategi for idrætsfaciliteter på Frederiksberg

28. november 2022
Høringssvar vedrørende udlejningscykel- og -elløbehjulsordningen

7. november 2022
Høringssvar vedrørende rammeaftale for det specialiserede social- og undervisningsområde 2023-2024

17. oktober 2022
Høringssvar om dispensation fra krav om elevator, Grundtvigsvej 17-19

15. oktober 2022
Høringssvar om udbud af diabetesprodukter

30. september 2022
Høringssvar vedrørende spørgeskemaundersøgelse om seniorers ønsker til boliger og bofællesskaber 

29. september 2022
Høringssvar vedrørende revision af kommuneplanen: Udbygning af den blandede by

23. august 2022
Høring vedrørende genudbud af indkøbsordningen

23. august 2022
Høring vedrørende forslag til lokalplan 235: Ny Søndervang

15. august 2022
Høringssvar vedrørende reviderede regulativ for erhvervs- og husholdningsaffald

25. juli 2022
Høring vedrørende ansøgning om dispensation fra krav om niveaufri adgang til Meyers Bageri, Gl. Kongevej 107

30. maj 2022
Høringssvar vedrørende tre forslag til anvendelse af Hospitalsgrunden

19. februar 2022
Høringssvar af tilsyn på leverandører af hjemmehjælp 2021

12. januar 2022
Høringssvar vedrørende Frederiksbergbus linje 74 - tilretning af ruteføring ved Mariendalsvej 

5. januar 2022
Høringssvar på brugertilfredshedsundersøgelsen på Frederiksberg Kommunes plejeboliger 2021

Årsberetning

Handicaprådets årsberetninger handler om rådets arbejde i løbet af året.

Årsberetning 2022

Har du en god idé eller et generelt spørgsmål?

Hvis du mangler et tilbud eller er utilfreds med noget inden for Handicaprådets område, kan du henvende dig til:

Formand
Susanne Tarp
Vagtelvej 51, 2. th.
2000 Frederiksberg
Telefon: 3871 8320
susanne.tarp@mail.dk

eller

Handicaprådets sekretariat
Rådssekretariatet, stuen, værelse 129
Frederiksberg Rådhus
2000 Frederiksberg
Telefon: 3821 2113
handicapraad@frederiksberg.dk

Skriv kort om sagen. Rådet vil da drøfte og vurdere, om sagen skal tages op over for kommunen, og i bekræftende fald hvordan det gøres mest hensigtsmæssigt.

Handicaprådet kan ikke behandle spørgsmål om enkeltpersoners forhold, for eksempel personalesager eller personlige sager.

Handicaprådets anbefalinger til møder med mennesker med handicap

HUSK følgende handicaphensyn ved alle møder:

  • Hjælpere og førerhunde er velkomne
  • God, men ikke blændende belysning
  • Teleslynge tilknyttet mikrofon
  • Tegnsprogstolke
  • Handicapparkeringspladser nær hovedindgang
  • Elevator. Niveaufri adgang, ingen trin, ej heller til talerstol
  • PowerPoints med stor skrift, korte og klare, højst 6 linjer på hver
  • Effektiv udluftning og ingen lugtende rengøringsmidler

Yderligere forslag til god mødestil med mennesker med handicap opdelt i handicaps:

1. Synsnedsættelse
Svagsynede og blinde har navnlig brug for:

  • God ikke blændende belysning
  • At skriftlig information suppleres med tilsvarende mundtlige oplysninger
  • At fremsendelse af skriftlig information udformes i Word og ikke pdf format
  • At der foretages en præsentationsrunde af mødedeltagere
  • God belysning, herunder tydelig velbelyst skiltning
  • Brug af kontrastfarver i slides
  • Lov til at medbringe førerhund

2. Hørehandicap
Der bør sondres mellem mennesker med hørenedsættelse (med høreapparat) og døve, som benytter tegnsprog.
Hørehæmmede har navnlig brug for:

  • Mikrofon, der er tilsluttet teleslynge i lokalet
  • God visuel orientering
  • God belysning af hensyn til mundaflæsning

Døve har behov for tegnsprogstolkning, normalt 2 tolke, som skiftes til at tolke hvert kvarter.

3. Bevægelseshandicap
Bevægelseshandicappede omfatter kørestolsbrugere og dårligt gående, som eventuelt benytter stok (stokke), rollator eller andre ganghjælpemidler.
Bevægelseshandicappede har behov for lokaler, der er let tilgængelige (uden trapper, trin eller andre niveauspring) gerne med elevator.
Bevægelseshandicappede har tillige brug for:

  • Brede døre og god plads
  • Borde uden sarg (bred bordkant)
  • Elevator
  • Handicapparkeringsplads nær indgang

4. Psykisk udviklingshæmning
Udviklingshæmmede har navnlig brug for:

  • Korte og klare tekster
  • God belysning
  • Kun ét budskab ad gangen
  • Brug for billeder, farver og symboler, som støtter teksten

5. Allergi
Allergikere har navnlig brug for:

  • Effektiv udluftning/god ventilation
  • Grundig rengøring
  • Ingen lugtende rengøringsmidler

Af hensyn til andre grupper anbefales det i mødeindkaldelsen eller programmet at skrive:

  • ”Mennesker med funktionsnedsættelse bedes selv henvende sig og gøre opmærksom på deres særlige behov, så vi efter bedste evne får mulighed for at tage hensyn hertil. Ledsager eller hjælper er altid velkomne.”

Og det anbefales altid at skrive:

  • Når du skal til møde med kommunen, har du ret til have en bisidder med. Du bestemmer selv, hvem det skal være.
    Du kan læse mere på kommunes hjemmeside.

Pårørendesamarbejdet på det specialiserede socialområde

Her kan du læse om retningslinjerne for samarbejdet:

  • Retningslinjer for pårørendesamarbejde på det specialiserede socialområde for voksne

Links

  • Frederiksberg Kommunes Handicappolitik
  • Handicappolitikkens handlingsplan 2021-22
  • FNs konvention om handicappedes rettigheder
  • Handicaprådets forretningsorden
  • Offentlige toiletter på Frederiksberg
  • Lyt til LYDAVISEN
  • Institutioner med teleslynge
  • Lån udstyr og faciliteter for lokale godkendt folkeoplysende forening eller aft…
  • Find DH Frederiksberg på Facebook

Kontakt

Handicaprådet

Frederiksberg Rådhus
Smallegade 1, stuen, værelse 129
2000 Frederiksberg
For borgere: Send sikker Digital Post til Handicaprådet

Telefonisk henvendelse

Mandag - torsdag kl. 10-15
Fredag kl. 10-13

Personlig kontakt

Mandag - torsdag kl. 10-15
Fredag kl. 10-13
Telefon: 38212113
  • Del
    • Facebook
    • Linkedin
    • Twitter
  • Udskriv
  • Kommunalbestyrelsen
  • Politiske udvalg
  • Særlige udvalg, råd og nævn
    • Råd
      • Det Grønne Råd
      • Frederiksberg Erhvervsråd
      • Iværksætteri- og Turismeudvalget
      • Frederiksberg Fælles Elevråd
      • Handicaprådet
      • Udsatterådet
      • Ungeforum
      • Ældrerådet
    • Nævn
    • Børn og Unge-udvalget
    • Folkeoplysningsudvalget
    • Frivillighedsforum
    • Musikudvalget
Footer DA
Genveje
  • Kommunen
  • Presserum
  • Hjælp til at få siden læst op
  • Ledige stillinger
  • In English
  • Privatlivspolitik
  • Sitemap
  • Tilgængelighedserklæring

Frederiksberg Kommune

Frederiksberg Rådhus
Smallegade 1
2000 Frederiksberg

Til kontaktsiden
CVR 11259979

Facebook
LinkedIn
Oplev Frederiksberg
Bliv Hørt

Borgerservice

Frederiksberg Rådhus 1. sal
Vestindgangen (ved parkeringspladsen)
Telefon: 38 21 21 21

Bestil tid i Borgerservice
Send sikkert til Borgerservice (digital post)