Deltagere:
Susanne Tarp (formand), Mette Bang Larsen (næstformand), Jørgen Danielsen, Birgitte Mejsholm, Kristina Mikkelsen, Flemming Nielsen, Julie Culmsee Pedersen (stedfortræder for Mansoor Siddiqi), Jan Bøge Sørensen, Bo German Thomsen og Bolette Østberg
Afbud:
Merete Winther Hildebrandt, Mansoor Siddiqi og Gunvor Wibroe
1. Besøg af borgmester Michael Vindfeldt
Borgmesteren og rådets medlemmer fik hilst på hinanden og havde en god snak blandt andet om økonomi, herunder at den nye kommunalbestyrelse vil forsøge med en mere åben budgetdrøftelse, borgmesterens opfordring til at tage kontakt til ham og hans kolleger i kommunalbestyrelsen hvis noget ikke virker, som det skal samt ris og ros. Forventningerne til det årlige budgetmøde med borgmesteren og direktionen blev også kort drøftet.
2. Godkendelse af dagsorden
Godkendt.
3. Godkendelse af referat fra mødet den 9. maj 2022
Godkendt.
4. Meddelelser fra formanden
Formanden meddelte, at hun den 30. maj 2022 deltog i møde om input til en mobilitetspolitik for Frederiksberg. Efter hendes mening er mobilitetspolitikken en overordnet trafikpolitik, og hendes input havde været mere hensyntagen fra og til alle og med den tilføjelse, at Frederiksberg har alt for mange politikker. Jan Bøge Sørensens tilføjede, at mobilitetspolitikken faktisk også er et forsøg på at samskrive flere forskellige politikker.
Formanden meddelte, at hun den 31. maj 2022 deltog i KL’s temadag for kommunale handicapråd på Musholm i Korsør. Temadagen handlede om handicaprådenes rolle i kommunerne, herunder blandt andet om samarbejde mellem rådene og kommunerne. Det var super godt, og DH Frederiksberg vil gennemgå materialet – måske kan vi bruge nogle af forslagene – ikke kun mellem rådet og kommunen, men også mellem foreningerne på Frederiksberg.
Formandens spurgte til ny borgerrådgiver. Mette Bang Larsen oplyste, at der er kommet langt flere ansøgninger til genopslaget, og der er en forventet ansættelsesdato den 1. august 2022.
Formanden meddelte, at hun deltager i indvielse af Lindehaven i morgen. Deadline for tilmeldingen var den 10. juni 2022.
Formanden meddelte, at hun den 8. juni 2022 deltog i godt og konstruktivt møde i Frivillighedsforum.
Her kom det blandt andet frem,
- at March mod Ensomhed, v/Patrick Cakirli kommer til Frederiksberg Rådhusplads den 17. august 2022 kl. 8:40. Det endelige program er endnu ikke fastlagt
- at der afholdes Udsattedag på Frederiksberg den 16./17. september 2022
- at Frederiksberg Frivillighedspriser uddeles den 29. september 2022
- at der den 3. november 2022 er velkomstmøde for nye borgere på Frederiksberg Rådhus
- at man kan låne lokale i Borgen, Forhåbningsholms Allé 20, hvor der er plads til 6-7 stykker. Hvis man – som forening - ønsker at låne lokalet, kan man sende sin anmodning til Ditte Buch Herskind (dihe04@frederiksberg.dk), som vil formidle kontakten
- at man kan låne lokaler i Stormly, når de åbner – vist nok den 1. august 2022. Der er både et stort lokale (ca. 100) og små lokaler.
5. Meddelelser fra øvrige medlemmer
Bolette Østberg oplyste, at Danske Handicaporganisationer (DH) Frederiksberg er i gang med at arrangere et møde for medlemmerne og har i den forbindelse spurgt KU:BE om lån af lokale til dette møde. DH Frederiksberg har fået oplyst, at det koster 1.200 kr., hvis der vel at mærket ikke er offentlig adgang til mødet. Det er alt for dyrt.
Mette Bang Larsen oplyste, at KU:BE er presset på økonomien, men at hun godt kan se, at 1.200 kr. er dyrt. Det er dog Frederiksberg Kommune, der står for driftsøkonomien, og dermed er det politikerne, der skal klages til og ikke KU:BE.
6. Nyt fra Social-, Sundheds- og Arbejdsmarkedsområdet
Flemming Nielsen orienterede om,
- evaluering af det specialiserede socialområde (er på Socialudvalgets dagsorden i aften – se link herunder)
- Ny politisk aftale om STU (er på Socialudvalgets dagsorden i aften – se link herunder). Der var en længere drøftelse af STU-mulighederne
- Aftale om en helhedsorienteret indsats for borgere med en samtidig indsats efter arbejdsmarkedslovgivning og den sociale lovgivning. Der var en længere drøftelse af dette emne
- Masterplan for det specialiserede socialområde for voksne
- Den boligsociale Masterplan (er på Socialudvalgets dagsorden i aften – se link herunder). Mette Bang Larsen tilføjede, at hun overfor sine kolleger som arbejder med den generelle boligpolitik, herunder hospitalsgrunden har gjort opmærksom på, at der skal gives plads til mennesker med handicap.
Klik her for at se Socialudvalgets referat af mødet den 13. juni 2022
7. Handicappolitik 2023-2026
Flemming Nielsen orienterede kort om processen, herunder at handicappolitikken går på tværs af hele kommunen fra yngste til ældste, og at der skal holdes en eller flere workshops af 1-2 dages varighed i løbet af august og september 2022. Deltagerne kommer fra Handicaprådet, forvaltningen og andre organisationer, der kan have interesse i arbejdet. Der er endnu ikke fastlagt et program, men første bud på en handicappolitik skal være klar til Socialudvalget i oktober 2022.
Formanden spurgte – efter forslag fra Mansoor Siddiqi – om Handicaprådet må tilmelde andre personer end dem fra selve rådet, fx en fra Parasport Frederiksberg. Dette kunne Flemming Nielsen ikke se noget galt i, dog skal Social-, Sundhed- og Arbejdsmarkedsområdet vide, hvem der deltager fra Handicaprådets side.
8. Handicappris 2022 – forslag til kandidater
Deadline for nominering af kandidater er den 3. oktober 2022. Du kan læse mere om handicapprisen på kommunens hjemmeside her
Formanden meddelte, at brugerrepræsentanterne allerede har 2 kandidater de vil nominere. Måske der kommer flere senere.
9. Nyt fra Børne- og Ungeområdet
Kristina Mikkelsen oplyste, at
- at den omtalte analyse på det specialiserede socialområde for børn i alderen 0 til 6 år nu er kommet, og at det derfor er relevant at invitere Dagtilbudsområdet til at komme på besøg i rådet og fortælle om analysen
- det også vil være en god idé at invitere sektionsleder Anne Sofie Borup Stevnhoved og/eller skolechef Katrine Thomsen til at komme og fortælle om økonomimodellerne på specialundervisningsområdet, herunder om mellemformerne
- der på de specialiserede børneområder arbejdes med den store reform med titlen ”Børnene først” – hovedloven ”Barnets Lov” er i høring lige nu, og noget af loven skal allerede træde i kraft pr. 1. januar 2023.
10. Nyt fra By-, Kultur- og Miljøområdet
Jan Bøge Sørensen oplyste, at
- handicapparkeringspladserne på Christian Paulsens Vej er blevet lidt forsinket, men arbejdet skulle nu være gået i gang
- den efterlyste teleslynge i KU:BE nu skulle være oppe at køre, så der også er mulighed for teleslynge ved møder
- arbejdet med en almindelig handicapparkeringsplads i nærheden af biblioteket på Danasvej nu startes op
- at der aktuel er en høring om temarevision af kommuneplanen: Grøn omstilling, hvor der tillige er borgermødet Grøn Omstilling i morgen den 14. juni 2022 i Kedelhallen, Nyelandsvej 75A fra klokken 16-19.30.
- at han har undersøgt budgettet for tilgængelighedspuljen lidt nærmere, idet Ældrerådet mente, at der er afsat 900.000 kr. fra 2021 og frem til tilgængelighedspuljen og ikke kun 600.000 kr. Budgettet til tilgængelighedspuljen er et særskilt beløb, som dog er en del af den samlede trafikpulje. I 2021 var puljen ganske rigtigt på 900.000 kr., men det var fordi der ekstraordinært politisk var afsat 300.000 kr. til en scenelift til rådhushallen, som var et stort og mangeårigt ønske fra Handicaprådets side. Det vil sige, at tilgængelighedspuljen for 2022 er på i alt 600.000 kr. og fortsat er en del af den samlede trafikpulje.
11. Nyt fra tværgående stabe under Kommunaldirektøren
Intet nyt.
12. Budgetønsker til 2023 til det årlige budgetmøde med borgmesteren og direktionen
Deadline for rådets budgetønsker til det årlige møde med borgmesteren og direktionen er den 22. august 2022. Deadline for rådets bemærkninger til det generelle budgetmateriale er den 2. september 2022.
Formanden oplyste, at hun har noteret nogle budgetønsker fra mødet i dag og har også et fælles budgetønske med Henning C. Hansen fra Ældrerådet, som går ud på, at Frederiksberg Kommune skal holde en Foreningernes Dag – i stil med Udsattedagen, alt afhængig af, hvordan denne forløber.
Formanden spurgte herefter, om der var andre, der havde budgetønsker til listen.
Bolette Østberg havde følgende ønsker, der er ført til Handicaprådets liste:
- Et transportabelt teleslyngeanlæg til hørevejledningen på Hjælpemiddelcentret. De har nemlig ikke et teleslyngeanlæg – hvilket i sig selv er uforståeligt – men årsagen skulle ligge i, at der er et magnetfelt, der forhindrer opsætningen af et teleslyngeanlæg. Samme problem var der i Festsalen, og dette blev løst med et transportabelt teleslyngeanlæg.
- Elevator til 1. salen i Metronomen, hvor køkkenet ligger. Der er nu kommet et let betjeneligt teleslyngeanlæg, og Metronomen er et godt hus til arrangementer, men trappen til 1. salen er hæslig og næsten umulig for ældre og gangbesværede at komme op ad.
- Tilgængelighed til Frederiksberghallerne. Fx holdes Spring for livet, som er motion for alle +60 – bare ikke for mennesker med handicap. Bolette Østberg foreslog derfor, at Handicaprådets tilgængelighedsgruppe hurtigt får besøgt Frederiksberghallerne og kommer med ønsker til tilgængelighedstiltag, som kan komme med på listen over budgetønsker. Formanden bad Jørgen Danielsen, Mansoor Siddiqi og Birgitte Mejsholm om at besøge Frederiksberghallerne hurtigst muligt med henblik på tilgængelighedsønsker.
13. Årshjul
Blev taget til efterretning – med tilføjelserne under punkt 14.
Jan Bøge Sørensen spurgte til handicapparkering på rådhuspladsen. Sekretæren informerede om problematikken, og Jan Bøge Sørensen vil tage det op med rådhusinspektøren.
14. Punkter til drøftelse i fremtiden
- Dagtilbudsområdet inviteres til at komme og fortælle om analysen på det specialiserede socialområde for børn i alderen 0 til 6 år.
- Sektionsleder Anne Sofie Borup Stevnhoved og/eller skolechef Katrine Thomsen inviteres til at komme og fortælle om økonomimodellerne på specialundervisningsområdet, herunder mellemformerne
15. Handicaprådets høringssvar siden sidste rådsmøde den 9. maj 2022
Høringssvar af:
blev taget til efterretning.
16. Eventuelt
Sekretæren kontakter Hovedbiblioteket med henblik på en rundvisning på Hovedbiblioteket kl. 10 en dag, hvor der er møde i Handicaprådet.
Sekretæren kontakter Social-, Sundheds- og Arbejdsmarkedsområdet med henblik på en rundvisning på Betty og Lindehaven kl. 10 en dag, hvor der er møde i Handicaprådet.
Sekretæren kontakter Social-, Sundheds- og Arbejdsmarkedsområdet og spørger til status på Caféen på Betty 1.
Alle ønskes en helt igennem fantastisk sommer 2022
Mødet sluttede kl. 13:10
Hvis det ønskes, kan rådets udtalelser, høringssvar og bilag mv. rekvireres pr. post eller pr. mail ved at kontakte rådets sekretær:
Frederiksberg Rådhus
Sekretariatet, Nævn, Råd og GDPR
Sanne Ezi
2000 Frederiksberg
Tlf. 3821 2113
Mail: handicapraad@frederiksberg.dk