Deltagere:
Susanne Tarp (formand), Mette Bang Larsen (næstformand), Jørgen Danielsen, Merete Winther Hildebrandt, Kristina Mikkelsen, Flemming Ni-elsen, Sven Heinemeier Rasmussen, Mansoor Siddiqi, Jan Bøge Søren-sen, Bo German Thomasen og Bolette Østberg
Afbud:
Gunvor Wibroe
Referent:
Elisabeth Momme Christiansen
1. Godkendelse af dagsorden
Godkendt.
2. Orientering om KLAPjob
Sasha Mastek og Claus Sylvest fra foreningen LEV gav en grundig orientering vedrørende KLAPjob.
KLAPjob er en beskæftigelsesindsats under LEV, som skaber muligheder for skånejob og fleksjob - på det ordinære arbejdsmarked - til mennesker med udviklingshandicap og andre kognitive vanskeligheder.
KLAPjob samarbejder med kommuner, virksomheder og organisationer på landsplan og har opnået stor succes med ordningen. Der er en fastholdelsesgrad på 72,6% efter 6 måneder i jobbet, hvilket er højere end på det ordinære arbejdsmarked. Der er skabt i alt 4.960 KLAPjobs på landsplan, hvoraf 12 af dem er etableret i Frederiksberg Kommune.
Formand Susanne Tarp bemærkede, at det kunne være relevant for Frederiksberg Kommunes Erhvervsråd at få samme oplæg fra LEV om KLAPjob, så der skabes endnu mere viden om deres store arbejde.
Det blev til slut aftalt, at Sasha Mastek sender PowerPoint præsentationen til Handicaprådets sekretariatet, som herefter sender ud til medlemmerne.
3. Godkendelse af referat fra mødet den 26. september 2022
Godkendt.
4. Meddelelser fra formanden
Formanden meddelte, at rådet fortsat afventer Socialudvalget vedrørende §18 og §79 midlerne. Flemming Nielsen oplyste, at sagen vil være på Socialudvalgets møde i slutningen af november måned.
Formanden meddelte, at der den 12. oktober 2022 var workshop om handicappolitikken. Efterfølgende har formanden holdt møde med Flemming Nielsen og Maiken Wiingaard, og her blev det oplyst, at det forventes, at handicappolitikken bliver færdig i foråret 2023.
Formanden meddelte, at DH Frederiksberg og Handicaprådet ikke har kunnet sende forslag til modtagere af handicapprisen, og der er ikke modtaget forslag fra andre. Der var dog enighed om, at den internationale handicapdag fastholdes, dog uden uddeling af en handicappris. Arrangementet holdes igen i år på Magneten den 2. december 2022.
5. Meddelelser fra øvrige medlemmer
Bolette Østberg oplyste, at Høreforeningen ca. to gange årligt holder møde på Hjælpemiddelcentret. Desværre er deres teleslynge gået i stykker. Der er dog fundet en løsning, så Høreforeningen kan kontakte Frederiksberg Rådhusservice, som kommer ud og sætter en teleslynge op, når lokalerne skal bruges.
Bolette Østberg oplyste, at Danske Handicaporganisationer Aarhus har holdt borgermøde vedrørende Aarhus Kommunes indsatser i forhold til børn og unge (0-18 år) med særlige behov. Bolette Østberg spurgte, om det kunne tænkes, at Frederiksberg Kommune ville holde et tilsvarende arrangement. Forslaget blev drøftet, og der var opbakning til, at Bolette Østberg går videre med idéen.
Bolette Østberg orienterede om rådets vælgermøde i KU.BE. Både arrangementet og annonceringen var godt planlagt, og der var stor tilslutning fra politikernes side. Desværre var fremmødet begrænset, og hun tilføjede, at næste gang rådet holder vælgermøde, skal valget være udskrevet ,og vælgermødet skal holdes senere på dagen. Dette toges til efterretning.
Jørgen Danielsen oplyste, at der den 9. november 2022 kl. 17:00-19:30 holdes dialogmøde om bofællesskaber for seniorer på Frederiksberg Hovedbibliotek, Solbjergvej 23. Jørgen Danielsen tilføjede, at interessen for arrangementet har været så stor, at der måtte oprettes venteliste.
6. Nyt fra Social-, Sundheds- og Arbejdsmarkedsområdet
Flemming Nielsen takkede indledningsvist for et godt møde på Betty den 31. oktober 2022.
Flemming Nielsen orienterede herefter om
- invitation til Magnetens julemarked den 26. november 2022 kl. 11 til 15.30
- at lokalplan 235 vedrørende Ny Søndervang er på Socialudvalgets møde i aften og påpegede, at Handicaprådet vil blive involveret rettidigt i byggeriet.
7. Nyt fra Børne- og Ungeområdet
Kristina Mikkelsen orienterede om samarbejdet med Socialafdelingen vedrørende bostedet Soltoppen. Arbejdet går på at styrke bostedet, så de kan tilbyde et anbringelsessted for unge, der endnu ikke er fyldt 18 år, og som har alvorlige psykiske vanskeligheder, tillige med specialiserede behandlingsbehov. Der arbejdes derfor både på kompetenceudvikling og en højere personalenormering.
Flemming Nielsen oplyste i forlængelse heraf, at det er et spændende projekt om unge, der har behov for anbringelse uden for hjemmet og ikke mindst om overgangen fra ung til voksen. Han tilføjede, at Soltoppen er godkendt til unge fra 16 år og op.
Der var en længere drøftelse af projektet.
8. Nyt fra By-, Kultur- og Miljøområdet
Jan Bøge Sørensen orienterede om ordningen med elløbehjul og elcykler på Frederiksberg og tilføjede, at ordningen skal evalueres i løbet af november 2022, hvor rådet tillige vil få mulighed for at komme med bemærkninger.
Der var efterfølgende en længere drøftelse af løbehjul i gadebilledet, hvor Jan Bøge Sørensen oplyste, at kommunen har opsat løbehjulsbokse til parkering af løbehjul op i byrummet.
Mansoor Siddiqi fortalte herefter, at handicapparkeringspladserne på Christian Paulsens Vej anvendes af andre end Parasports medlemmer. Jan Bøge Sørensen vil undersøge, om man kan opsætte skilte med de dage (onsdag og lørdag), hvor pladserne er reserveret til Parasports medlemmer.
Mette Bang Larsen gjorde opmærksom på restaurationernes brug af udearealerne i forbindelse med udeservering. Det opleves, at de erhvervsdrivende optager for meget plads på fortovet, så der ikke er plads til at passere med hverken klapvogn, rollator eller kørestol, uden at man er tvunget til at gå ud på cykelstien. Emnet blev drøftet i rådet.
9. KU.BE og lån/leje af lokaler
Mette Bang Larsen henviste til det vedlagte notat med reglerne for lån/leje af lokaler i KU.BE. Der er dele af notatet, hvor det ikke er klart, hvem der har adgang til hvilke lokaler og bad derfor om, at notatet tilrettes, så der er klare retningslinjer og ligestilling.
Jørgen Danielsen oplyste, at biblioteket i KU.BE bliver nedlagt, hvorfor der vil opstå ledige lokaler. Han foreslog derfor, at Handicaprådet anmoder forvaltningen om, at lokalerne i fremtiden skal bruges til, at foreningerne og andre grupper kan låne lokalerne til møder og lignende, som det oprindeligt var aftalt skulle være en mulighed, når KU.BE stod færdig.
Det blev aftalt, at Jørgen Danielsen - på vegne af DH Frederiksberg - kontakter formanden for Frederiksberg Frivillighedsforum og anmoder om dette. Mette Bang Larsen foreslog i forlængelse heraf, at Jørgen Danielsen tillige efterspørger andre lokaler end i KU.BE, der kan anvendes til samme formål.
10. Nyt fra tværgående stabe under Kommunaldirektøren
Intet nyt.
11. Årshjul
Toges til efterretning.
12. Punkter til drøftelse i fremtiden
Mette Bang Larsen foreslog, at der på dagsordenen til næste møde i rådet medtages punktet: Digitalisering. Årsagen til punktet er, at mange borgere med kognitive og fysiske handicap oplever, at den øgede digitalisering giver både en større funktionsnedsættelse og et større hjælpebehov.
Det blev besluttet, at punktet sættes på dagsorden til næste møde den 5. december 2022.
13. Handicaprådets høringssvar siden sidste rådsmøde den 26. september 2022
Høringssvar af:
- 29. september 2022 vedrørende revision af kommuneplanen: Udbygning af den blandede by
- 30. september 2022 vedrørende spørgeskemaundersøgelse om seniorers ønsker til boliger og bofællesskaber
- 15. oktober 2022 vedrørende udbud af diabetesprodukter
- 17. oktober 2022 vedrørende dispensation fra krav om elevator, Grundtvigsvej 17-19
Toges til efterretning.
14. Eventuelt
Rådet besluttede, at julefrokosten i år består af smørrebrød fra rådhusets kantine. Desuden blev det besluttet, at rådets møde holdes fra kl. 11 til kl. 13 med efterfølgende frokost.
Mødet sluttede kl. 14:04
Hvis det ønskes, kan rådets udtalelser, høringssvar og bilag mv. rekvireres pr. post eller pr. mail ved at kontakte rådets sekretær:
Frederiksberg Rådhus
Sekretariatet, Nævn, Råd og GDPR
Sanne Ezi
2000 Frederiksberg
Telefon 3821 2113
Mail handicapraad@frederiksberg.dk