Deltagere
Susanne Tarp (formand), Mette Bang Larsen (næstformand), Jørgen Danielsen, Merete Winther Hildebrandt, Birgitte Mejsholm, Kristina Mikkelsen, Flemming Nielsen, Mansoor Siddiqi, Jan Bøge Sørensen, Bo German Thomsen, Gunvor Wibroe og Bolette Østberg
Afbud
Ingen
1. Godkendelse af dagsorden
Godkendt.
2. Jobcentret og mennesker med handicap på arbejdsmarkedet
Arbejdsmarkedschef Johnny L. Madsen og handicapkonsulent John Bjørnebo gav en grundig orientering af jobcentrets indsatser for at få mennesker med handicap i arbejde. Der var spørgsmål og svar undervejs.
PowerPoint – der blev gennemgået på mødet, er efterfølgende sendt til alle rådets medlemmer.
3. Orientering om VIVEs rapport om inklusion i folkeskolen
Sektionsleder Anne Sofie Borup Stevnhoved blev desværre forhindret i at deltage. Orienteringen er derfor udsat til den 26. september 2022, idet møderne den 13. juni 2022 og den 22. august 2022 er fuldt optaget.
4. Godkendelse af referat fra mødet den 4. april 2022
Referat blev godkendt med rettelse fra Jan Bøges Sørensen - der var fremsendt inden dette møde – til punkt 12, 1. afsnit, sidste sætning:
Jan Bøge Sørensen tilføjede, at forvaltningen i samråd med Parasport Frederiksberg vil se på eventuel justering af tidsrestriktioner.
5. Meddelelser fra formanden
Formanden meddelte,
- at hun deltog i borgmesterens tiltrædelsesreception den 5. april 2022 og Torben Lauréns afskedsreception den 9. april 2022.
- at der den 28. april 2022 var møde i Frivillighedsforum, hvor hun er medlem og Birgitte Mejsholm er suppleant og
- at der var velkomstmøde for nye borgere den 4. maj 2022, hvor Handicaprådet deler stand med Integrationsrådet, Udsatterådet og Ældrerådet.
Formanden oplyste, at hun den 5. maj 2022 deltog i møde om fordeling af tilgængelighedspuljen for 2022 sammen med repræsentanter fra Ældrerådet, hvor det endelig lykkedes at få torontoanlæg på Godthåbsvej ud for Metrostationen og ved Grøndal Station.
Desuden blev det besluttet, at hvis der er penge tilbage, så skal der etableres en række lydsignaler på Bülowsvej med start fra Gammel Kongevej.
Og så blev der afsat 10% til uforudsete udgifter.
På mødet oplyste Henning C. Hansen fra Ældrerådet, at han har fundet et brev fra tidligere borgmester Simon Aggesen, hvor han oplyste, at der er afsat 900.000 kr. til tilgængelighedspuljen både i 2021 og 2022. Dog er der i 2021 øremærket 300.000 kr. til en scenelift i rådhushallen, som Handicaprådet har haft på ønskelisten i mange år. Forvaltningen havde indbudt til fordeling af 600.000 kr. Forvaltningen vil nu undersøge, om puljen er på 600.000 kr. eller 900.000 kr. og vender senere tilbage herom.
Formanden mindede forvaltningen og politikerne om, at Handicaprådet skal høres om alle initiativer, som har betydning for mennesker med handicap. På samme tid sidste år havde brugerrepræsentanterne besvaret 13 høringer, i år har de besvaret 3 høringer.
Gunvor Wibroe takkede for indsparket om at få sagerne i høring i rådene. Det er vigtigt, at høringsproceduren bliver overholdt. Hun sidder blandt andet selv i Miljø-, Bynatur- og Mobilitetsudvalget, hvor byudviklingsprojekterne behandles, og her er det jo særdeles vigtigt, at planerne kommer til høringer.
Gunvor Wibroe spurgte, om brugerrepræsentanterne har besøgt Frederiksberg Hovedbibliotek efter renoveringen og genåbningen den 2. maj 2022.
Bolette Østberg svarede, at hun tidligere har foreslået en besigtigelse af Frederiksberg Hovedbibliotek, og at det vil have fuld værdi, hvis dette iværksættes nu hvor renoveringen er færdig.
Det blev besluttet, at sekretæren arrangerer, at brugerrepræsentanterne kan komme på en besigtigelse på Hovedbiblioteket.
Formanden påpegede, at renovering af Hovedbiblioteket er et godt eksempel på, at brugerrepræsentanterne ikke blev hørt inden iværksættelse af renoveringen.
6. Meddelelser fra øvrige medlemmer
Mansoor Siddiqi meddelte, at Parasport holder Frame Running Development Camp & CPISRA International Cup på Frederiksberg fra den 10. til den 17. juli 2022 på Frederiksberg Stadion, Sønderjyllands Allé 6, og han håber, at alle kan deltage – også selv om det er midt i sommerferien.
7. Nyt fra Social-, Sundheds- og Arbejdsmarkedsområdet
Flemming Nielsen gennemgik en PowerPoint over proces og tidsplan for ny handicappolitik 2023-2026, der den 30. maj 2022 lægges op til politisk vedtagelse.
Han anmodede brugerrepræsentanterne om at komme med eventuelle idéer eller forslag til ændringer hurtigst muligt efter dette møde.
Flemming Nielsen spurgte tillige, hvor meget brugerrepræsentanterne ønsker at blive inddraget i udarbejdelsen af den nye handicappolitik, og om der var idéer til, hvem der ellers kunne tænkes at skulle inddrages i processen. Flemming Nielsen spurgte også ind til, om det kunne være tid til at evaluere Handicaprådets arbejdsform i samme forbindelse. Det kunne eventuelt foregå på samme dag som den nye handicappolitik drøftes. Dette vil Handicaprådet overveje.
Mansoor Siddiqi svarede, at han mente, at brugerrepræsentanterne skal være med fra start og være med helt ned i de dybe lag.
Formanden oplyste, at hun føler – uden at det naturligvis er sådan – at det er brugerrepræsentanternes politik, hvor brugerrepræsentanterne har mulighed for at præge kommunes politik på områderne.
Formanden tilføjede, at brugerrepræsentanterne og forvaltningen skal have en dag sammen, hvor kun handicappolitikkens udformning og indhold drøftes, da sådan en dag gør, at brugerrepræsentanterne har mulighed for at præge politikken hele vejen rundt, herunder videreudvikling på alle områder uden at politikken bliver tung læsning.
Herefter oplyste Flemming Nielsen, at sundheds- og omsorgschef Torben Laurén nu er gået på velfortjent pension, og den nye sundheds- og omsorgschef hedder Nicolai Kjems.
Flemming Nielsen oplyste, at der er mange sager på vej til Socialudvalgets møde den 30. maj 2022, herunder
- Proces og tidsplan for handicappolitikken
- Proces og tidsplan for udsattepolitikken
- Årlig status på magtanvendelse på det specialiserede socialområde for voksne 2021
- Status på magtanvendelse på ældreområdet 2021
- Tilsyn med det specialiserede socialområde
- Den Sociale Masterplan
- Den boligsociale masterplan – en by i balance.
Mette Bang Larsen oplyste, at Socialudvalget har drøftet hørings- og orienteringspraksis af rådet. Dvs. om sager af ovennævnt karakter skal i høring inden politisk behandling, eller om en efterfølgende orientering vil være at foretrække.
Brugerrepræsentanterne mener, at en orientering er helt fint, idet brugerrepræsentanterne jo fortsat kan reagere, hvis der skulle være noget, som ifølge brugerrepræsentanterne burde være anderledes.
Formanden bad dog politikerne om at huske på, at rådet skal høres i alle sager af interesse for mennesker med handicap, jf. punkt 5, afsnit 6 ovenfor.
Birgitte Mejsholm tilføjede, at hun da også gerne ser, at politikerne også kan komme til brugerrepræsentanterne, hvis de har spørgsmål, som brugerrepræsentanterne med deres ekspertise kan være behjælpelige med.
8. Nyt fra Børne- og Ungeområdet
Kristina Mikkelsen oplyste følgende
- Efter ministeriets fejl vedrørende udbetalinger på børneområdet, har Børne- og Ungeområdet nu været igennem alle udbetalinger. Alle genberegninger er gennemført og sendt til berørte familier med oplysninger om klageret, hvis man ikke er enig i reguleringen.
Der blev spurt til hvor mange, der var ramt af dette og størrelsen på fejludbetalingerne.
Kristina Mikkelsen oplyste, at der var en del, og at størrelsen af beløb var lige fra små beløb til de helt store, da det afhænger af, hvad man er visiteret til.
- At Komponent er ved udarbejde en analyse på det specialiserede socialområde for børn i alderen 0 til 6 år. Magen til den analyse, der blev lavet på skolerne på handicapområdet. Rapporten er lige på trapperne, og det vil være relevant at få Dagtilbudsområdet til at komme på besøg i rådet og fortælle om rapporten.
- Frederiksberg har fået midler fra Socialstyrelsen til afprøvning af et mestringsprogram til børn med udviklings- og opmærksomhedsforstyrrelser. Programmet er til børn i alderen 8-14 år og skal styrke børnenes mestring af hverdagen og understøtte børnenes trivsel og aktive deltagelse, både i skole, i fritid og derhjemme, herunder børns samspil, øvning i konfliktløsning, socialt samvær med mere. Når forvaltningen har opnået erfaring fra programmet, vendes tilbage til rådet.
9. Nyt fra By-, Kultur- og Miljøområdet
Jan Bøge Sørensen oplyste, at
- vandvæggen ved Solbjerg Plads er forsinket på grund af leverance af beton, men er dog snart klar til åbning, og den omtalte plint (bænk) vil også være på plads, så der ikke er risiko for at falde over kanten rundt om vandvæggen
- en medarbejder i øjeblikket arbejder med etablering af lys langs med Hovedbiblioteket på Solbjergvej samtidig med en løsning til kørsel af biler, som ikke har et ærinde. Han tilføjede, at formanden vil blive inviteret, når forslag er på plads, og andre er naturligvis også velkommen
- han har haft kontakt til By, Bolig og Ejendomme vedrørende KU.BEs manglende teleslynge til foredrag mv., som skyldes en kommunikationsfejl mellem KU.BE og leverandøren. Årsagen til den manglende teleslynge er, at der har manglet en mikrofon receiver, så teleslynge til mikrofon er altså på vej. Han tilføjede, at han vender tilbage til rådet, når teleslyngen er klar til brug
- at de ekstra parkeringspladser på Borgmester Fischers Vej vil blive etableret om ca. 2 ½ uge. Mansoor Siddiqi vil herefter blive kontaktet af forvaltningen med henblik på eventuel etablering af tidsrestrektioner.
Mansoor Siddiqi fortalte herefter om en ærgerlig episode i onsdags, hvor han kontaktede politiet om en bil på en af handicapparkeringspladserne, som havde det blå handicapskilt i forruden. Politiet fortalte ham, at bilen ikke var registeret som en invalidebil. Politiet kom ud og gav en bøde til bilejeren. Han er af den opfattelse, at flere af beboerne i området benytter sig af handicapskilte uden at være berettigede til det.
Jan Bøge Sørensen oplyste, at kommune desværre ikke har nogle handlemuligheder, og at han er ganske enig i, at handicapskiltet er alt for nemt at misbruge.
Birgitte Mejsholm er enig heri og tilføjede, at der uddeles utrolig mange handicapskilte, og kortet følger personen og ikke bilen, så alle kan benytte skiltene, og der holdes ikke øje med, at de leveres tilbage, når der ikke er brug for dem længere
- han har undersøgt mulighed for placering af en handicapparkeringsplads i gården bag filialbiblioteket på Danasvej. Det er desværre ikke en mulighed, da hele området er privatejet. Den eneste mulighed for en handicapparkeringsplads er ca. 80 meter fra indgangen til biblioteket. Han spurgte, om forvaltningen skulle etablere denne handicapparkering. Brugerrepræsentanterne takkede ja til handicapparkeringspladsen 80 meter fra indgangen.
10. Nyt fra tværgående stabe under Kommunaldirektøren
Der var desværre ingen egnede kandidater til stillingen som borgerrådgiver ved første stillingsopslag, så stillingsannonce er genopslået den 8. april 2022, og ansøgningsfristen er 30. maj 2022. Forventet startdato er oplyst til at være den 1. august 2022.
11. Valg af medlem, der har ansvar for at holde øje med sager til orientering, og sætte dem på dagsordenen, hvis de er af ekstra interesse for Handicaprådet
Beslutning: Alle brugerrepræsentanterne holder øje med både orienteringssager, men også dagsordener og referater fra de stående udvalg, magistraten og kommunalbestyrelsen og melder ind, hvis der er sager, som skal have Handicaprådets bevågenhed.
12. Årshjul og sager der afventer
Begge blev taget til efterretning.
13. Punkter til drøftelse i fremtiden
Fast punkt på dagsordenen – ingen nye forslag.
14. Handicaprådets høringssvar siden sidste rådsmøde den 4. april 2022
Der er ikke modtaget nye høringer siden sidste rådsmøde.
15. Eventuelt
Intet.
Mødet sluttede kl. 14:05
Hvis det ønskes, kan rådets udtalelser, høringssvar og bilag mv. rekvireres pr. post eller pr. mail ved at kontakte rådets sekretær:
Frederiksberg Rådhus
Sekretariatet, Nævn, Råd og GDPR
Sanne Ezi
2000 Frederiksberg
Tlf. 3821 2113
Mail: handicapraad@frederiksberg.dk