Gå til hovedindhold
Frederiksberg Kommune
Hovedmenu
  • Borger
  • Virksomhed
  • Politik
  • Kommunen
  • Corona
  • English
Frederiksberg Kommune på Facebook
Velkommen til Frederiksberg Kommune
  1. Nyheder

Analyse af Frederiksbergs indsats for sårbare børn og unge er klar

27. maj 2021
Nyheder
Socialstyrelsens permanente Task Force har det seneste halve år analyseret Frederiksberg Kommunes indsats for sårbare børn og unge. Kommunens børneudvalg behandler analysen og en plan for indsatsen i fremtiden på et møde mandag. 

I 2019 kom det frem, at der i flere år har været alvorlige fejl i Frederiksberg Kommunes arbejde med sårbare børn og unge. Siden da har Frederiksberg Kommunalbestyrelse igangsat en gennemgang af alle sager for at sikre, at alle børn og unge er blevet behandlet ordentligt og i overensstemmelse med reglerne. Desuden har man tilført afdelingen 18 nye stillinger og øget budgetterne med samlet 87 mio. kr. i perioden 2021-2025.  
Samtidig har kommunen indledt et samarbejde med den statslige permanente Task Force, som nu er klar med en analyse af sagsbehandlingen fra november 2018 til november 2020. 
Analysen bekræfter en lang række af de store problemer, som allerede tidligere er blevet afdækket om utilstrækkeligt kvalitet i sagsbehandlingen, og som kommunen er i gang med at udbedre. Analysen viser bl.a., at sagsbehandlingen i den undersøgte periode var præget af langsommelighed, passivitet og forkerte faglige vurderinger, manglende inddragelse af barn, forældre og netværk samt utilstrækkelig afdækning af barnets behov og manglende opfølgning. Samtidig roser Task Forcen de nye initiativer, der allerede er iværksat i form af nye arbejdsgangsbeskrivelser og bedre ledelsestilsyn. 

Task forcen har analyseret 20 sager, og både Ankestyrelsen og VISO vurderer på det grundlag, at: 

”Frederiksberg Kommune ved afslutningen af måleperioden har iværksat tilstrækkelig støtte til barnet eller den unge i alle de gennemgåede sager. Ankestyrelsen har derfor heller ikke taget nogen af de gennemgåede sager op af egen drift.” 

Samlet set peger analysen på, at arbejdet med at genoprette kvaliteten i sagsbehandlingen skal forsætte. På baggrund af analysen og Task Forcens store erfaring fra lignende genopretninger i andre kommuner, kommer Task Forcen med en række anbefalinger til kommunen. 

Frederiksberg Kommune har med rådgivning af både Task Forcen og konsulenthuset BDO udarbejdet et forslag til en fortsat udviklingsplan. Den plan behandles også i udvalget mandag.  
Borgmester Simon Aggesen (C) understreger, at genopretningen følges meget nøje fra politisk hold:

”Sårbare børn og unge og deres familier skal have den rette hjælp og støtte fra kommunen, og sagsbehandlingen skal leve op til alle krav og regler. Derfor er det også dybt beklageligt, at der har været så store kvalitetsmangler i sagerne. For at rette op på problemerne har vi allerede iværksat en lang række initiativer. Alle sager er nu blevet gennemgået, og vi har tilført området ekstra penge. Jeg er glad for, at arbejdet nu skal fortsætte med tæt rådgivning fra landets fremmeste eksperter i Task Forcen fra Ankestyrelsen og Socialstyrelsen, ” siger han. 

Udviklingsplanen har fire spor, der tilsammen rummer de anbefalinger, som Task Forcen kommer med. 
•    En tidlig forebyggende indsats og et forbedret samarbejde med almenområdet.
•    Den rette hjælp i rette tid i overensstemmelse med love og regler.
•    Styrket socialfaglig indsats, herunder fælles faglig metode. 
•    En kompetenceudviklingsstrategi, der skal sikre løbende kompetenceudvikling af medarbejderne. 

Formand for Frederiksberg Kommunes Børneudvalg, Laura Lindahl (C), ser frem til drøftelserne i udvalget:

”Med analysen og den nye udviklingsplan skal vi sikre, at vi lærer af fortidens fejl, så vi kan undgå dem i fremtiden.  Vi er godt i gang, men vi er bestemt ikke i mål. De store udfordringer kræver et langt sejt træk. Den nye udviklingsplan rummer en massiv opkvalificering og efteruddannelse af medarbejderne. Netop en styrkelse af de medarbejdere, som løser opgaven i det daglige, tror jeg meget på,” siger hun. 

  • Del
    • Facebook
    • Linkedin
    • Twitter
  • Udskriv
  • Abonnér

Kategorier

  • Affald og miljø
  • Arbejde og uddannelse
  • Arrangementer og netværk
  • Bolig
  • Borger
  • Byplanlægning
  • Dagtilbud og skole
  • Dine medarbejdere
  • Erhvervsaffald
  • Få indflydelse
  • Fritid og oplevelser
  • KMB og udvalg
  • Kommune
  • Kontakt
  • Lokalplaner
  • Nyheder
  • Om Frederiksberg Kommune
  • Omsorg og støtte
  • Personlige forhold
  • Politik
  • Politikker og planer
  • Råd og nævn
  • Sundhed og forebyggelse
  • Trafik
  • Udbud og indkøb
  • Vejledning til virksomheder
  • Virksomhed
  • Økonomi

Arkiv

  • 2022
  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
Genveje
  • Kommunen
  • Presserum
  • Hjælp til at få siden læst op
  • Ledige stillinger
  • In English
  • Privatlivspolitik
  • Sitemap
  • Tilgængelighedserklæring

Frederiksberg Kommune

Frederiksberg Rådhus
Smallegade 1
2000 Frederiksberg

Til kontaktsiden
CVR 11259979

Facebook
LinkedIn
Oplev Frederiksberg
Bliv Hørt

Borgerservice

Frederiksberg Rådhus 1. sal
Vestindgangen (ved parkeringspladsen)
Telefon: 38 21 21 21

Bestil tid i Borgerservice
Send sikkert til Borgerservice (digital post)