Fra 10. juni til 14. juli kan alle deltage i høringen og komme med deres kommentarer til de fire udarbejdede skitseforslag, der alle indeholder sikre forhold for cyklister, men udført på forskellige måder og med forskellige konsekvenser.
Borgmester Simon Aggesen (C) opfordrer alle til at deltage:
”De virkelige eksperter på Frederiksberg, det er dem, der bor og færdes her. Derfor er det vigtigt, at mange giver deres mening til kende, så vi politisk får en god fornemmelse af, hvad der rører sig. Alle er enige om, at det er en god idé med cykelstier, men de tager noget plads, og derfor skal hele vejens indretning revideres. Derfor er min opfordring til alle: Fortæl os hvilket skitseforslag, I foretrækker og hvorfor,” siger han.
De forskellige mulige skitseforslag som sendes i høring er:
- Platanvej forbliver trafikvej, får cykelsti i begge sider og beholder alle p-pladser. Fortovene bliver smallere og forarealerne på en mindre del af Platanvej inddrages. 9 træer fældes, mens 7-10 nye træer plantes.
- Platanvej forbliver trafikvej, får cykelsti i begge sider, der nedlægges 40-47 p-pladser og der kommer 5-10 nye træer.
- Platanvej lukkes for gennemkørende trafik, undtagen busser. Biler, busser og cykler deler kørebanen. 29-34 p-pladser nedlægges, mens der plantes 15-25 nye træer og etableres bredere fortov og et mindre byrum.
- Platanvej lukkes for gennemkørende trafik, undtagen busser. Vejen bliver mindre, og det undersøges om der kan gives mulighed for at udvikle tæt lav bebyggelse og nye byrum langs vejforløbet. 42-47 p-pladser nedlægges, mens der plantes mellem 15-30 nye træer.
Formand for Frederiksberg Kommunes By- og Miljøudvalg, Jan E. Jørgensen (V) sammenligner byudviklingen på Frederiksberg med et puslespil:
”Vi er en tæt by – men med klare ambitioner om at være trafiksikker, grøn, med masser af træer, opholdssteder og rekreative områder. Derfor skal vi tænke os uhyre godt om, når vi anlægger nye elementer i byen, som for eksempel cykelstier, og lægge puslespillet på en ny måde. Og så skal man jo altid huske på, at beslutninger om trafik på én vej også påvirker andre veje. I den proces er borgernes holdning meget vigtig,” siger han.