Turen gennem Frederiksberg i bus er en god oplevelse, der medfører tilfredse passagerer. Og tilfredsheden er stigende. Det viser den seneste undersøgelse blandt buspassagererne på Frederiksberg.
94 procent af passagererne er tilfredse med busturen - heraf er 82 procent meget tilfredse og én procent utilfredse. I 2015 var 75 procent meget tilfredse, mens tre procent svarede, at de var utilfredse med busturen.
Borgmester Jørgen Glenthøj (C) er tilfreds med resultatet, og han understreger, at Frederiksberg Kommune fortsat vil være meget opmærksom på, hvordan den kollektive trafik tilrettelægges:
”Det er godt med en høj grad af tilfredshed, og også at den er stigende. Generelt har vi altså et godt netværk af busser, der spiller fint sammen med den øvrige kollektive trafik, og som passagererne melder positivt tilbage på. Det skal vi fortsat have – også i fremtiden,” siger han.
Der er størst tilfredshed med Frederiksbergbusserne, men også A-busserne har høj tilfredshed. Tallene viser, at passagererne er tilfredse med rejsetid, mulighed for siddeplads, chaufføren og antallet af afgange.
Også formanden for Frederiksberg Kommunes By- og Miljøudvalg, Jan E. Jørgensen (V) er glad for den store tilfredshed:
”Jeg noterer mig, at tilfredsheden i disse år generelt er stigende. Det vil sige, at de løbende justeringer og forbedringer, der sker i busserne, opleves som en positiv udvikling for passagererne, og det er naturligvis afgørende. Især glæder det mig, at tilfredsheden med linje 9A har været støt stigende og borgerne er blevet glade for løsningen suppleret med de lokale buslinjer. Og tiltaget med indgang af midterdørene på linje 4A synes, at have gjort en stor forskel i tilfredsheden – så vi opmuntrer vores samarbejdspartnere til fortsat at justere bedst muligt efter passagerernes ønsker,” siger han.
Der er gennemført omkring 100 interview på hver buslinje og 100 tilsammen på de tre Frederiksbergbusser som led i undersøgelsen. Det er tredje gang, Frederiksberg Kommune foretager undersøgelsen.
Fakta – bustilfredshed 2016
- 94 procent er tilfredse
- 82 procent er meget tilfredse
- Den højeste tilfredshed er blandt den ældre passagergruppe
- Der er generelt en høj tilfredshed med forholdene i busserne, specielt med muligheden for at få en siddeplads
- Flere end 9 ud af 10 passagerer er fortsat tilfredse med muligheden for at få en siddeplads
- Der er generelt en høj tilfredshed med antallet af afgange, rejsetiden, afstand til et busstoppested, antal af stoppesteder og information og venteforhold ved stoppestederne