Gå til hovedindhold
Frederiksberg Kommune

Hovedmenu

  • Borger
  • Virksomhed
  • Politik
  • Kommunen
  • Corona
  • English
Frederiksberg Kommune på Facebook

Åbenhed

Brødkrumme

  1. Politik
  2. Åbenhed
  3. Whistleblowerordning

Whistleblowerordning

Frederiksberg Kommunalbestyrelse har vedtaget retningslinjer for henvendelser om ansattes og kommunale leverandørers eventuelle strafbare forhold, grovere overtrædelser af lovgivning og interne retningslinjer.

Anmeldelse skal ske via denne selvbetjeningsløsning. Du kan anmelde både anonymt eller med navn
Anmeld forhold
Hvem kan henvende sig?

Alle kan henvende sig om en kommunal ansats eller en kommunal leverandørs forhold ved at benytte ovenstående selvbetjeningsløsning.

Kan man være anonym?

Såvel navngivne som anonyme henvendelser modtages.

Det bemærkes, at ved anonyme henvendelser kan det være vanskeligt at afklare de faktiske forhold, og en anonym anmeldelse vil derfor alt andet lige kunne ende resultatløst, fordi det ikke er muligt at indgå i nærmere dialog med den anonyme anmelder om yderligere oplysninger.

Det er ikke muligt på forhånd at garantere anonymitet, hvis anmelderen er navngiven, og der anmodes om aktindsigt i anmelderens identitet.

Hvordan bliver henvendelsen behandlet?

Når en anmeldelse er modtaget, vurderes det, om der er grundlag for en egentlig sagsbehandling af anmeldelsen, eller om anmeldelsen skal henlægges umiddelbart som åbenbart grundløs. Åbenbart chikanøse henvendelser (både anonyme og navngivne) vil dog blive henlagt umiddelbart uden videre sagsbehandling. Anmeldelsen henlægges som åbenbart grundløs, hvis den er diffus eller uden videre kan afvises.

Der foretages partshøring af den ansatte/leverandøren. Reglen om retten til ikke at inkriminere sig selv (angive sig selv) respekteres, det vil sige at den pågældende ikke under trussel om sanktioner af ansættelsesmæssig/kontraktmæssig art er forpligtet til at svare. Der indhentes – hvis behov for og hjemmel hertil – yderligere oplysninger og vurderinger fra andre eksterne myndigheder eller internt i forvaltningen.

En konklusion på anmeldelsen kan efter endt undersøgelse for eksempel være, at sagen henlægges, eller at der at tages skridt til politianmeldelse.

Anmelderen bliver herefter – hvis kontaktadresse er oplyst – oplyst om resultatet af borgerrådgiverens vurdering af sagen, dog begrænset i det omfang oplysningerne anses som fortrolige.

Links

  • Kommunalbestyrelsens retningslinjer for Whistleblowerordningen

Kontakt

Borgerrådgiver

Frederiksberg Rådhus
Smallegade 1, stuen, værelse 15
2000 Frederiksberg
For borgere: Send sikker Digital Post til borgerrådgiveren
For virksomheder: Send sikker Digital Post til borgerrådgiveren

Telefonisk henvendelse på 38 21 20 20 eller 28 98 20 20

Mandag - torsdag kl. 10 - 15
Fredag kl. 10 - 13
Hvis jeg ikke kan besvare dit opkald, læg en besked og jeg vil vende tilbage hurtigst muligt.

Personlig henvendelse

Efter nærmere aftale.
  • Del
    • Facebook
    • Linkedin
    • Twitter
  • Udskriv
  • Aktindsigt
  • Whistleblowerordning
  • Aktiv information

Genveje

  • Kommunen
  • Presserum
  • Læs højt
  • Ledige stillinger
  • In English
  • Privatlivspolitik
  • Sitemap
  • Webtilgængelighedserklæring

Frederiksberg Kommune

Frederiksberg Rådhus
Smallegade 1
2000 Frederiksberg

Til kontaktsiden
CVR 11259979

Facebook
LinkedIn
Oplev Frederiksberg
Bliv Hørt

Borgerservice

Kontakt

Frederiksberg Rådhus 1. sal
Smallegade 1
2000 Frederiksberg
Benyt vestindgangen (ved parkeringspladsen)

Send sikker Digital Post til Borgerservice
Send sikker Digital Post til Borgerservice for virksomheder 

Telefon: 38 21 21 21