Cykelstier på Jens Jessens Vej
Høringen er afsluttet
Baggrund og formål
For at øge trygheden og trafiksikkerheden og dermed øge antallet af borgere og skolebørn, som vælger at tage cyklen til skole og til fritidsaktiviteter, skal der etableres cykelsti på Jens Jessens Vej.
Jens Jessens Vej forbinder Peter Bangs Vej med Troels-Lunds Vej og fungerer som skolevej (til Søndermarkskolen og Johannesskolen) og som adgangsvej til Frederiksberghallerne.
Frederiksberg Kommune har udarbejdet to forskellige projektforslag for etablering af cykelsti på Jens Jessens Vej, som alle med interesse nu har mulighed for at kommentere. Har du derfor kommentarer eller bemærkninger til de 2 projektforslag, vil vi meget gerne høre fra dig. Det er muligt at læse mere om projektforslagene og give sin mening til kende frem til den 28. august 2023.
Uddybende information
Projektforslag 1:
Med projektforslag 1 etableres der cykelstier i begge sider af vejen og 90 graders parkering i den ene side af vejen, hvilket giver flest parkeringspladser (i alt 92 stk.) Til sammenligning er der i dag 111 parkeringspladser på Jens Jessens Vej.
Fortovsbredden i projektforslag 1 indsnævres til en bredde på 2,0 m. og cykelstibredden bliver 2,0 m. i den østlige side og 2,2 m. i den vestlige side. Bredden af både fortov og cykelsti bliver i projektforslag 1 lidt smallere sammenlignet med projektforslag 2.
Projektforslag 2:
Med projektforslag 2 etableres der cykelstier i begge sider af vejen og længdeparkering i begge sider af vejen, hvilket giver færre parkeringspladser (i alt 82 stk.), sammenlignet med projektforslag 1. Til sammenligning er der i dag 111 parkeringspladser på Jens Jessens Vej.
Fortovsbredden i projektforslag 2 indsnævres til en bredde på 2,0 m i den østlige side og 2,2 m. i den vestlige side. Cykelstibredden bliver i begge sider 2,3 m. Løsningen medfører, at fortov og cykelsti bliver lidt bredere sammenlignet med fortovs- og cykelstibredderne i projektforslag 1.
Fælles for de 2 projektforslag:
Fælles for de 2 projektforslag er at den eksisterende 40 km/t hastighedszone bevares, ligesom antallet af bump langs strækningen også bevares, for at sikre en lav hastighed langs vejen.
Frederiksbergbussens linje 72 betjener Jens Jessens Vej i sydgående retning og med kobling til bl.a. Ingeborggården. Det nuværende busstoppested ud for Jens Jessens Vej 10 bevares. I svinget med Troels-Lunds Vej etableres der en midterhelle, for at sikre en god og trafiksikker krydsning til og fra Boldstien.
I dag er der afsætningsplads foran Frederiksberghallerne, som bl.a. bruges af holdbusser men også til forældre, som har behov for at sætte deres børn af ved hallen. Afsætningspladsen bevares, og etableres med perron, så de ind- og udstigende buspassagerer ikke kommer i direkte konflikt med cyklisterne på cykelstien.
Det bliver plantet 2 nye vejtræer langs strækningen, og det er pga. ledninger i jorden ikke muligt at plante flere træer.
Det er muligt at få en mere uddybende beskrivelse af de 2 projektforslag samt læse den politiske sag (punkt 102) her.
Videre politisk proces
Kommentarerne og høringssvarene til de to projektforslag vil blive præsenteret for Miljø- og Trafikudvalget i løbet af efteråret 2023. Når der er truffet beslutning om valg af løsning, vil forvaltningen igangsætte detailprojekteringen af projektet med henblik på anlægsstart foråret 2024.
Sagsnummer - 05.04.06-P20-2-22
- 12. jul. 2023 - 28. aug. 2023
- 12.00 -23.59
Kontakt
Trafik og Byrum - Vej, Park og Miljø
Frederiksberg Rådhus
Smallegade 1
2000 Frederiksberg
Telefontid
Mandag, onsdag og torsdag klokken 9-14
Tirsdag klokken 10-14
Fredag klokken 9-13
Personlig henvendelse
Kun efter forudgående aftale