Forslag til Støjhandlingsplan 2024-2029 for vejstøj
Kommunalbestyrelsen har 17. juni 2024 besluttet af sende Forslag til Støjhandlingsplan for vejstøj i offentlig høring. Loven fastsætter, at kommunen hvert 5 år skal udarbejde en ny støjhandlingsplan for vejstøj, der redegør for kommunens mål og indsatser for at reducere støjen.
Baggrund og formål
EU´s støjdirektiv og den danske støjbekendtgørelse fastsætter, at kommunen hvert 5. år skal udarbejde en ny støjhandlingsplan for vejstøj. Planen skal udarbejdes Miljøstyrelsens støjkortlægning, som også omfatter en ny EU-metode til opgørelse af støj. Planen skal indeholde kommunens mål og indsatser for at reducere støjen i planperioden. Som noget nyt skal planens sundhedsmæssige konsekvenser beregnes.
Uddybende information
Vejstøjen er opgjort med den nye lovpligtige EU-metode (CNOSSOS). Derudover har man i Danmark (også for Frederiksberg) samtidig valgt at forsætte med den hidtidige anvendte praksis, NORD2000. Støjen opgøres udenpå facaden af bygningen. Beregningerne med CNOSSOS viser, at ca. 30000 boliger (54%) på Frederiksberg er belastet med et støjniveau over 55 dB. Beregningerne med NORD2000 viser, at ca. 45% af boligerne på Frederiksberg er belastet over den danske grænseværdi på 58 dB. Til sammenligning er ca. 28 % af boliger i Danmark belastet over grænseværdien. Der findes ikke EU -fastsætte grænseværdier.
I støjhandlingsplanen er der indarbejdet en evaluering af den tidligere Støjhandlingsplan 2018-2023s mål og indsatser. Evalueringen viser, at målene enten er helt eller delvis opnået. F.eks. er målet om brug af støjsvag asfalt på alle trafikveje opnået, alle relevante nye boliger og institutioner er støjbeskyttet, der er udpeget et nyt stilleområde (offentligt grønt område med lavt støjniveau) i Kommuneplan 2021 (Søfrontsparken).
Udfordringen ved trafikstøj er, at antallet køretøjer og kørte kilometer generelt gennem mange år har været stigende i samfundet, hvilket som udgangspunkt fører til mere trafikstøj. Selvom bilejerskabet på Frederiksberg er væsentlig lavere end landsgennemsnittet, smitter denne landsdækkende udvikling også af på Frederiksberg. I støjhandlingsplan 2024-2029 opstilles derfor en vision, hvor støjhandlingsplanen kobles til den grønne omstilling og arbejdet med at fremme den grønne og støjsvage mobilitet.
Planens mål og indsatser tager udgangspunkt i alle de nyligt vedtagne planer og strategier, herunder bystrategien, kommuneplantillægget Grøn Omstilling, mobilitetspolitikken, elbilstrategien, hastighedsplanen. Indsatserne er nærmere beskrevet under de enkelte temaer i planen. Planen fastsætter indsatser inde for følgende temaer; Reduktion af biltrafikken, Støjreducerende asfalt, Dækstøj, Hastighedsregulering, Elbiler, Tung trafik, knallerter og motorcykler, Byudvikling, byrum, stilleområder; institutioner, Støjpartnerskaber samt innovation og samarbejde.
Der er foretaget beregninger med den såkaldte ”sundhedsberegner”, der er udviklet af miljøstyrelsen. Beregningerne viser blandt andet, at ca. 9-10 % af borgerne på Frederiksberg i dag i høj grad er generet af vejstøj, og at knap 3 % har søvnforstyrrelser. Der anslås en reducerende virkning som følge af planen på ca. 2 dB i byen, hvilket fører til en godt 10% reduktion i førnævnte gener. Der skal gøres opmærksom på, at beregningerne er behæftet med stor usikkerhed. Arbejdet med den grønne omstilling og mobilitet forventes på sigt at føre til yderligere forbedringer.
Du kan se kommunalbestyrelsen behandling af sagen her: Kommunalbestyrelsen 2022-25 - Kommunalbestyrelsens mødesal (frederiksberg.dk), Sag nr. 175
Videre politisk proces
Efter høringen behandles sagen i Miljø- og Trafikudvalget og Kommunalbestyrelsen med henblik på endelig beslutning
Sagsnummer - 09.11.004-G01-2-24
- 22. jul. 2024 - 16. sep. 2024
- 12.00 -23.59
Kontakt
Klima- og miljøenheden
Adresse
Smallegade 1
2000 Frederiksberg
Telefonnummer
38 21 21 21
Læs høringssvar (1)
Høringssvar
Test Thomas
Evt. virksomhed/organisation (offentliggøres)
Test Cabana