Klimatilpasningsprojekt på Azaleavej
Læs mere om høringen for klimatilpasningsprojekt på Azaleavej og Normasvej og giv din mening til kende.
Baggrund og formål
I 2026 planlægger Frederiksberg Kommune og Frederiksberg Forsyning at gennemføre et klimatilpasningsprojekt på Azaleavej og Normasvej.
Projektet gennemføres som en del af Frederiksberg Kommunes bestræbelser på at sikre kommunen i forhold til fremtidens ændrede klima, hvor vi kan bl.a. kan forvente at opleve hyppigere og mere intense regnhændelser.
Klimatilpasningsprojektet skal bidrage til at håndtere og reducere de oversvømmelser som sker i bunden af Azaleavej, ved Normas Have og på Søndermark Kirkegård. Samtidig vil projektet aflaste kloakken, hvilket vil reducere antallet og størrelsen af opstuvninger af spildevand i kældre og på terræn.
Mulige løsninger
Når det regner så kraftigt at vores kloakker ikke kan lede vandet hurtigt nok væk fra vejene, vil det naturligt strømme mod bunden af Azaleavej (den vestlige del), da det er det laveste punkt i området. Her vil vandet stige indtil det strømmer ind over fortovet, ind på private matrikler og videre ned til Søndermark Kirkegård. For at reducere den mængde vand, og den skade den forvolder, skal der etableres en løsning, som kan forsinke vandet på en kontrolleret måde, indtil der igen er plads i kloakken efter et skybrud.
Forvaltningen har set nærmere på hvilke mulige løsninger, der kan udføres på Azaleavej for at reducere oversvømmelsen, og har udarbejdet tre mulige scenarier.
- Scenarie 1: en kombination med magasiner og en smal grøft på Azaleavej nr. 35 – Normasvej nr. 32
- Scenarie 2: en kombination med magasiner og en bred grøft på Azaleavej nr. 35 – Normasvej nr. 32
- Scenarie 3: magasiner og ingen grøft
Læs nærmere om de tre scenarier i bilaget.
Uddybende information
Udover at projektet skal håndtere de stigende mængder regnvand, arbejder forvaltningen også for at en kommende løsning kan mere end det. Målet er at skabe en løsning, der giver området mere begrønning og øget biodiversitet, som både naboer og besøgende kan opleve. Ved at etablere en grøft, kan vi understøtte flere af Frederiksberg Kommunes strategier.
Frederiksberg Kommune har et stort fokus på at gøre byen grønnere, både for oplevelsen i byrummet, for biodiversiteten og for at reducere CO2-tunge materialer, som fx asfalt, for at reducere CO2 aftrykket.
En grøft på Azaleavej giver mulighed for, at regnvandet kan anvendes som en ressource til gavn for plante og insektlivet i stedet for blot at blive sendt i kloakken. Det kan også via fordampningsprocesser være med til at nedkøle lokalt. Når asfalt udskiftes med grønne tiltag, vil det samtidig hjælpe på at nedsætte varmeø-effekten, da asfalt har en høj varmekapacitet. På Frederiksberg Kommunes hjemmeside kan man se byens varmekort, som viser at oplevelsestemperaturen på vejene i Blomsterkvarteret kan nå op på omkring 32 grader i gennemsnit på varme dage.
Trafikale påvirkninger
Scenarie 1 og 2 medfører at dele af området bliver ensrettet, og at nogle parkeringspladser bliver nedlagt. Forvaltningen har lavet optællinger både i hverdage og weekender som viser, at der generelt er betydelig ledig kapacitet i lokalområdet. Der vil således forsat være tilgængelige parkeringspladser i området, uanset hvilket scenarie der vælges. Læs mere om optællingerne i bilaget.
Den 17. november blev der afholdt dialogmøde for borgerne om projektet. Her præsenterede vi tre mulige scenarier for, hvordan et kommende klimatilpasningsprojekt kunne se ud. Til mødet modtog vi mange gode bemærkninger til de forskellige scenarier, som vi efterfølgende har arbejdet videre med.
Vi ønsker, at så mange som muligt i lokalområdet giver deres mening til kende om projektet og de forskellige løsninger.
Tidsplan
Projektforslaget og høringssvar vil blive forelagt Miljø- og Trafikudvalget sammen med en anbefaling af, hvilken løsning der vælges til detailprojektering. Derefter igangsættes detailprojekteringen af den valgte løsning. Frederiksberg Kommune forventer at igangsætte anlægsarbejdet i slutningen af 2026, og hele projektet forventes at være afsluttet i slutningen af 2027.
Sagsnummer - 05.01.00-G01-52-25
- 22. dec. 2025 - 15. jan. 2026
- 00:01 -23:59
Skriv Høringssvar
Dit høringssvar bliver offentliggjort