Handicaprådets årsberetning 2024
Her kan du læse Handicaprådets årsberetning for 2024, hvor vi fortæller om vores arbejde i det år, der nu er gået.
Handicaprådet har i 2025 haft et travlt år. Nedskæringerne på Frederiksberg kommunes budget for året kom også til at ramme borgere med handicap. Vi synes selv, vi har arbejdet hårdt og løbet stærkt - op ad bakke har det også været indimellem. Spændende er det også. Hvor meget kan vores interessepolitiske indsats ændre? Tilgængelighed, hjemmehjælp, boliger, uddannelse, skoler, boliger og ikke mindst jobs for borgere med funktionsnedsættelser står højt på vores ønskeseddel også i denne juletid.
Handicaprådet og behov hos den gruppe, vi repræsenterer, skal blive mere synligt overfor alle borgere i kommunen. Danske Handicaporganisationers vision er: ”Vi kæmper for et samfund for alle – hvor alle trives og får mulighed for at deltage, bidrage og være en del af fællesskabet.” I mange øko-nomioversigter bliver vi set på som dem, der er rigtigt dyre. Hvorfor er det så let lige at pege fingre af os? Delt op i søjler koster andre borgergrupper også mange penge. Er det, fordi udgifterne til borgere med handicap er lette at finde på det kommunale budget? Udgifter til andre grupper ligger både på stats- og det kommunale budget. Derfor er Danske Handicaporganisationers undersøgelse af ”Danskernes syn på handicap” så interessant.
Handicaprådet arbejder for, at alle borgere på Frederiksberg kan få et værdigt liv, hvor vi kan deltage og bidrage på lige fod. Borgere med handicap skal være en fuldt integreret og inkluderet del af borgerne på Frederiksberg. Vi skiller os nemlig ikke sådan ud fra resten af frederiksbergerne. Der er bare barrierer, vi har brug for hjælp til at forcere.
Lyt og lær!
Vi forsøger at øge aktivitetsniveauet og synligheden ved at være til stede ved alle mulige forskellige møder.
Vi er nødt til fortsat at være meget aktive, holde borgermøder og være endnu bedre klædt på til at varetage hele det store område, der drejer sig om borgere med handicap på Frederiksberg. Udsagnet: ”Vi hjælper og tager de lavthængende frugter!” Hvad nytter det, når gruppen af borgere med handicap sidder i toppen af træet!
Den gruppe, hvis særlige interesser Handicaprådet varetager, har stadig udfordringer - et efterslæb, som vi skal have specielt fokus på.
Og så alligevel: Vel kan det nytte.
Medlemmer og arbejdsform
Frederiksberg Handicapråd er et rådgivende og ikke et besluttende organ (desværre). Det er et dialogforum. Vi synes alligevel, at alle burde rette sig efter vores forslag, idéer og interne beslutninger.
Handicaprådet har en ligelig repræsentation fra henholdsvis kommunen: 3 politikere og 3 fra kommunens forvaltning og 6 repræsentanter fra Danske Handicaporganisationer/Parasport Frederiksberg.
Handicaprådet har altså i alt 12 medlemmer:
Danske Handicaporganisationer Frederiksberg og Parasport Frederiksberg er repræsenteret ved:
- Susanne Tarp, DH-Frederiksberg, formand
- Bo German Thomsen, DH-Frederiksberg
- Bolette Østberg, DH-Frederiksberg
- Jørgen Danielsen, DH-Frederiksberg
- Sven Heinemeier Rasmussen, DH-Frederiksberg
- Mansoor Siddiqi, Parasport Frederiksberg.
Frederiksberg Kommune er repræsenteret ved:
- Rådmand, formand for Socialudvalget, Mette Bang Larsen, næstformand i Handicaprådet
- Rådmand, formand for Ældre- og Omsorgsudvalget, Sine Heltberg
- Kommunalbestyrelsesmedlem, formand for Sundheds- og Forebyggelsesudvalget, Merete Winther Hildebrandt
- Social-, Sundheds- og Arbejdsmarkedsområdet, socialchef Flemming Nielsen
- By-, Kultur- og Miljøområdet, parkeringschef Stefan Lithen Frost Rasmussen,
- Børne- og Ungeområdet, forebyggelses- og familiechef Kristina Mikkelsen.
Alle politiske områder i Frederiksberg Kommune vedrører borgere med handicap, så Handicaprådets opgaver er mange og meget omfattende. Dialogen med forvaltning og politikere og ”rådgivning”, som det hedder i Handicaprådets forretningsorden, fylder meget i en hverdag, hvor brugerrepræsentanterne inviteres til møder og med ind i mange opgaver, inden beslutninger bliver taget, og inden et projekt sættes i gang.
Vi har et tillidsfuldt samarbejde og en god og åben dialog, der letter arbejdet i rådet.
Handicaprådet vil skabe synlighed, gensidig forståelse og respekt for borgere med handicap i Frederiksberg Kommune.
Arbejdsopgaver
I 2025 har Handicaprådet holdt i alt 9 møder. Vi arbejder efter den Handicappolitik, der blev vedtaget i 2023, og som bygger på FN’s Handicapkonvention og FN’s verdensmål.
Overskrifterne er:
- Mangfoldighed
- Tilgængelighed
- Inklusion
- Aktivt medborgerskab.
Desuden bygger handicappolitikken på de principper, der er bærende for den danske handicappolitik, som kompensation, sektoransvar, solidaritet og ligebehandling.
I Frederiksberg Kommune skal alle borgere opleve, at de kan bringe egne ressourcer og kompetencer i spil og skabe et godt liv for sig selv og sammen med andre. Fysiske eller psykiske handicap skal ikke være en barriere for at kunne udfolde sig.
Budgetmøde med borgmesteren
Igen i 2025 har brugerrepræsentanterne haft møde med borgmesteren og forvaltningens ledelse, inden det kommunale budget for 2026 blev vedtaget.
Handicaprådets DH-medlemmer afleverer en ”ønskeseddel”. Listens ønsker har særligt fokus på mindre, praktiske opgaver.
Mødet med borgmesteren er givende (for os og forhåbentligt også for cheferne) og konstruktivt. Meget går meget lettere, når vi sidder over for hinanden. Borgmesteren kan nikke over til en chef og sige: ”Det kan vi vist godt klare direkte på budgettet?”.
For budget 2026 var ønskerne blandt andet:
Et foreningernes hus, igen. HandicapFlexkørslen blev beskåret i 2024, og efter vores store ønske nåede forøgelsen lige at komme med ved den endelige budgetvedtagelse i december 2025. Det betyder, at man kan blive visiteret til 104 handicapflexture om året plus 2 x 30 ture, hvis man har behov for ekstra ture. Og på samme absolut-sidste-udkald møde slap vi også af med de tvungne robotstøvsugere. Det er med her, fordi alt skete efter vores årsberetning for 2024.
Frivillige foreninger gør et enormt arbejde på Frederiksberg. Alting er blevet dyrere. Det er svært at få lokaler. Der er stort behov for tilbud til borgere med funktionsnedsættelser og et beløb fra § 18 og § 79 (§/) midlerne til foreningerne på Frederiksberg er ofte ”livsbevarende” både for borgerne og foreningerne.
Og smertensbarnet er jo stadig en omlægning af Solbjerg Plads og Falkoner Plads. Vi smiler altid lidt skævt, når det kommer på bordet, for det er vist en af ”de udsatte sejre”.
Sager rejst af Danske Handicaporganisationers repræsentanter i Frederiksberg Handicapråd
Brugerrepræsentanterne, som personmæssigt falder sammen med Danske Handicaporganisationers koordinationsudvalg og særligt interesserede valgt på foreningens årsmøde, har sammen med resten af Handicaprådet haft besøg fra forskellige områder i forvaltningen eller udefra. Vi har fået redegørelser fra forvaltningens repræsentanter i rådet eller anmodet om notater/besvarelser af spørgsmål på forskellige områder:
Kultur og fritid
- Besøg af formanden for Kultur- og Fritidsudvalget Lotte Kofoed.
Tilgængelighed:
- By-, kultur- og miljødirektør Poul Jepsen
- Frederiksberg kommunes mobilitetspolitik v/Sara Lise Jeppesen
- Vej-, park- og miljøchef Katrine Aare Langer: Præsentation, ny chef. Orientering om tilgængeligheden i det offentlige rum.
Socialområdet:
- Budgetforslagets konsekvenser for handicapområdet, socialchef Flemming Nielsen
- Socialchef Flemming Nielsen om socialområdet generelt
- Sekretariatschef Anders Elbo om beredskabsplanlægning for ældre og udsatte borgere.
Arbejdsmarkedsområdet
- Arbejde på normale eller særlige vilkår for borgere med handicap. Den årligt tilbagevendende generelle orientering fra jobcentret
- Særlig fokus på jobformidling mellem den jobsøgende og virksomhederne.
Børne- og Ungeområdet
- Dagtilbudschef Dennis Danielsen
Sundhedsområdet og Ældreområdet
- Visitering til hjemmehjælp og uforudsete opgaver hos modtageren, sundheds- og omsorgschef Nicolai Kjems
- Status på Ældrereformen v/sundheds- og omsorgschef Nikolai Kjems
- Den årligt tilbagevendende gennemgang af ”utilsigtede hændelser” og ”I sikre hænder” v/risikomanager Merete Larsen
- Rådmand Helle Sjelle: Orientering om §17 stk. 4 udvalget om arbejdet med implementering af sundhedsloven.
Dette er nogle få af de områder, vi har taget op.
Sager til orientering
Handicaprådet modtager informationer fra forskellige kilder. Det kan dreje sig om meddelelser og referater fra de kommunale udvalg, borgmesteren, direktionen, forvaltningen eller udefra, som fra Det Centrale Handicapråd, Danske Handicaporganisationer (DH) og fra mange andre steder i den offentlige debat.
Disse informationer har betydning for rådet, så medlemmerne kan være klædt på til arbejdet. Samtidig kan denne viden bruges, så DH-repræsentanterne bliver ambassadører for Handicaprådets arbejde til alle Danske Handicaporganisationers 38 medlemsorganisationer på Frederiksberg.
Høringer
Kommunen hører Handicaprådet i en række sager. Der er her tale om en skriftlig tilbagemelding på meget konkrete områder. Disse høringssvar udarbejdes af brugerrepræsentanterne i Handicaprådet og fremsendes som hele Handicaprådets svar.
Flere udvalg og kommunens forvaltning skal erindres om, at Handicaprådet skal høres i de sager, der direkte vedrører borgere med handicap – og det gør næsten alle områder.
Tilgængelighed eller andre praktiske løsninger skal inkorporeres i et projekt eller i en sag fra starten, så det ikke fordyrer anlægget ved at skulle tilføjes efter indvielsen. Det er vigtigt med en fordomsfri vidensdeling. Det drejer sig dog altid om meget mere end tilgængelighed.
I 2025 har høringerne, som i tidligere år, omfattet vidt forskellige emner, som rækker fra tilsynsrapporter og udbud til lokalplaner. Se overskriften på de enkelte høringer herunder:
Handicaprådets høringssvar i 2025
Høringssvar vedrørende:
- forslag for lokalplan 243: "For boliger og grønt område Fuglebakkevej 94-109
- forslag til Kommuneplan 2025 (og invitation til møde 30. januar 2025)
- kvalitetsstandarder for sundhed, pleje, træning og omsorg 2025
- forslag til lokalplan 244 for hotel på Gammel Kongevej 72D - 74A
- praksistilsyn
- lokalplanforslag 234 vedrørende ny skolebygning til Kaptajn Johnsens Skole
- tilgængelighedsplan 2025
- dispensationsansøgning fra bestemmelse om tilgængelighed i Bygningsreglement BR18 vedrørende John Winthers Plads
- forslag til omstilling på Skolen ved Nordens Plads
- udbudsmateriale vedrørende taxakørsel
- dispensation fra krav om elevator til 3 lags pavilloner - Lindevangsskolen
- forslag til kommuneplantillæg for hotel på Vodroffsvej 59
- Kvalitetsstandarder 2026
Høringssagerne har stor betydning. Høringen sikrer, at mindretallet, mennesker med handicap, ikke bliver overset og glemt. Frederiksberg Kommunes Handicappolitik præciserer, at Frederiksbergs borgere med funktionsnedsættelser skal have samme muligheder for at deltage i debatten om kommunens fremtid som byens øvrige borgere.
Brochure
Handicaprådet har en brochure, der er kort og klar, og som viser Handicaprådets arbejdsområder, politik og medlemmer.
Handicaprådet deltager i mange forskellige aktiviteter rundt om i kommunen, og ved alle lejligheder har vi brochuren med. Det kan blandt andet dreje sig om: Velkomstmøde for nye borgere og virksomheder eller valgmøder.
Kommunale arrangementer
Handicaprådets medlemmer deltager i alle aktiviteter, offentlige møder og festligholdelser, også fordi vi derved bliver synlige i dagligdagen.
Borgermøde
I 2025 har der jo også været Kommunalvalg. Tidligt på året begyndte planlægning af indhold, tid og sted. Overskriften var: Er byen for alle? Udfordringen er, om der er fritidstilbud, der er anvendelige for alle. Mansoor Siddiqi, der er formand for Parasport Frederiksberg og medlem af Handicaprådet påtog sig opgaven med at finde oplægsholdere, og Handicaprådets uundværlige sekretær Sanne Ezi tog sig af alt det praktiske. Den 22. oktober bød borgmester Michael Vindfeldt velkommen i Rådhushallen. To oplægsholdere: Peter Graabøll Holm, Videnscenter for Handicap og Jens Højbjerg, Parasport Frederiksberg orienterede om henholdsvis den økonomiske gevinst ved aktivitetshjælpemidler og fordelene ved en aktiv fritid. En deltager fra hver liste, der var opstillet til kommunevalget, i alt 14 personer udgjorde panelet, der blev omhyggeligt styret af direktøren for Danske Handicaporganisationer, Katrine Mandrup Tang. Der var spørgsmål og udfordringer fra salen, og i 2026 vil Handicaprådet sammen med Danske Handicaporganisationer på Frederiksberg holde mindst to borgermøder med aktuelle temaer. De får ikke lov at glemme os!
Møder og forhandlinger
Brugerrepræsentanterne deltager normalt i en lang række møder med forvaltningen i løbet af året. Den direkte dialog, der foregår på disse møder, er overordentlig nyttig for begge parter.
Sådanne møder og forhandlinger har i 2025 blandt andet vedrørt:
- Kommunens budget (orienteringsmøde)
- Budgetmøde med borgmesteren og direktionen.
- Møde om fordeling af midler til tilgængeligheden i det offentlige rum.
Gæster ved Handicaprådets møder
Til næsten hvert møde i Handicaprådet inviteres gæster. Det kan dreje sig om udvalgsformænd, embedsmænd fra kommunen, nye ledere eller andre, hvis arbejde i særlig grad har Handicaprådets interesse. Gæsten har ca. 20 minutter til fremlæggelse og inklusiv eventuelle spørgsmål fra Handicaprådet og svar fra gæsten overskrides dette minuttal ofte.
Handicaprådets undergrupper og medlemskab af andre udvalg
- Tilgængelighedsgruppen
Mansoor Siddiqi, stedfortræder Julie Culmsee Pedersen og Jørgen Danielsen - Kultur- og Idrætsgruppen
Mansoor Siddiqi og Jørgen Danielsen - Frivillighedsforum
Susanne Tarp, stedfortræder Bo German Thomsen - Kontaktgruppen for Frederiksberg Have og Søndermarken
Bolette Østberg.
Den internationale Handicapdag
FN’s internationale Handicapdag er den 3. december. Det er en særligt vigtig festdag, som vi på Frederiksberg fejrer med uddeling af Handicapprisen. Vi er i 2025 heldigvis stadig på Magneten.
Konklusion
Godt hjulpet af en offentlig (u)tilfredshedsundersøgelse blev rengøringsintervallet ændret fra 3 til 2 uger. Det ville vi gerne have taget æren for. To af rådets medlemmer, Sine Heltberg og Merete Winther Hildebrandt, gennemgik budgetaftalen for budget 2026, og det ser slet ikke så dårligt ud for handicapsagen på Frederiksberg. Der er stadig nok arbejde og træerne er ikke groet ind i himlen, så det nye Handicapråd, der tiltræder den 1.1.2026 får også nok at se til.
Frederiksberg Handicapråd har et fint samarbejde med de folkevalgte, forvaltningen, de frivillige i kommunen og naturligvis med kommunens borgere generelt.
Vi vil benytte lejligheden til at sige stor tak til alle samarbejdspartnere og ikke mindst til rådets sekretær, Sanne Ezi, der altid er forudseende og serviceminded.
Frederiksberg den 3. december 2025
Susanne Tarp
formand for Handicaprådet