Gå til hovedindhold

Handicaprådets høringssvar af 26. februar 2024

Høringssvar vedrørende kvalitetsstandarder for sundhed, pleje, træning og omsorg 2024

Indhold

    Frederiksberg Handicapråd takker for høringen vedrørende kvalitetsstandarder for sundhed, pleje, træning og omsorg 2024.

    Vi har nogle kommentarer, hvoraf nogle få er gentagelser fra Handicaprådets svar på høringen i 2023:

    • Listen over frivillige foreninger findes heller ikke i år i materialet. Den kommer forhåbentligt med i den endelige version.
    • Det vil stadig være et stort plus, såfremt alle kontaktoplysninger både findes under de enkelte afsnit og samlet – enten forrest eller bagest i papiret med navn, adresse, telefon og mail. Så bliver ”opslagsværket” endnu lettere at anvende. Listen må meget gerne være i fed, sort, størrelse 16, som gør den meget mere overskuelig.

    • Og nu vi er ved tilgængelighed, så er Handicaprådets ønske stadig, at kvalitetsstandarderne selvfølgelig bør findes i et for alle tilgængeligt format. Indlæst og med et let tilgængeligt link, så kvalitetsstandarderne kan downloades eller kopieres til PC.

    • Bemærk desuden, at nogle mailadresser i det mørkegrønne skal tilrettes som de fleste andre steder, så de står med tydelig hvid, fed skrift. (kontrast). Blandt andet på forslagets side 22.

    • Nødkald: Informationen fra 2023s forslag til kvalitetsstandarden ”Hvis du kan bruge en telefon og selv tilkalde hjælp, kan du ikke få nødkald”, er stadig ikke anvendelig. Det er uholdbart. Man falder jo ikke altid lige ved siden af sin telefon, eller man er faldet, så man ikke kan betjene en telefon. Der bør nok stå: ”Nødkald bevilliges efter individuelt behov og vurdering”.

    • Og så lidt nyt: En alfabetisk ordliste med sidehenvisninger. Nogle områder lapper over hinanden, og ikke alle formår at gennemtygge denne ”russiske roman”, hver gang de har brug for en oplysning. ”Man vil jo gerne kunne selv”.

    • Vi er nødt til at gå ind i hele rengøringsproblematikken: Så mange argumenter er allerede fremført i diskussionen om ”hver 3. uge, hver 6. uge, robotstøvsuger, at Handicaprådets næppe kan tilføje andet end at det er en kolossal forringelse for borgerne. Og vi har læst ”disclaimer’en om, at i særlige tilfælde…  Det er ikke den besked, borgeren får. I bedste fald får de at vide, at de kan købe ekstra støvsugning for 170 kr. (fordi det er det laveste beløb, der kan faktureres!!), men når man nu er visiteret til støvsugning!!!

    • På side 46, 2. afsnit står samme sætning to gange. Det er vist ikke nødvendigt.

    Vi har naturligvis også et spørgsmål: Hvordan får borgere med behov herfor, kendskab til kvalitetsstandarderne?

    Handicaprådet finder, at det er et meget informativt papir, men som anført ovenfor er det enormt teksttungt. Og Handicaprådet er, som vi også har anført ovenfor, helt uenigt i de kommunale besparelser på området.

    Mange venlige hilsner
    På vegne af Frederiksberg Handicapråd
    Susanne Tarp
    formand