Gå til hovedindhold

Fuldmagt

Her finder du information om en fuldmagt, som du skal bruge, hvis du skal ansøge om noget, klage eller søge aktindsigt på andres vegne.

Indhold

    En fuldmagt er en tilladelse fra en person (fuldmagtsgiveren) om at lade en anden (fuldmægtigen) handle på sine vegne overfor andre.

    Der findes forskellige typer fuldmagter. Der er en specifik fuldmagt, der kun giver fuldmægtigen lov til at handle på én eller få ting, på vegne af fuldmagtsgiver. En general fuldmagt giver fuldmægtigen lov til at handle meget bredt, fx i alle personlige og økonomiske forhold. Digital fuldmagt giver fuldmægtigen lov til at bruge de selvbetjeningsløsninger, der har indbygget digital fuldmagt. Endelig er der fremtidsfuldmagter, der skal oprettes hos Familieretshuset, og som først træder i kraft, når fuldmagtsgiver ikke længere kan varetage egne interesser.

    Du kan læse mere om fuldmagter på borger.dk.

    Du vil oftest have brug for en fuldmagt, hvis du skal indhente oplysninger hos kommunen eller en anden myndighed i en bestemt sag. Det kan for eksempel være, hvis du skal ansøge om noget, klage, eller søge om aktindsigt på vegne af en anden borger. Du skal også have en fuldmagt, selv om den borger er en anden voksen person i din familie.
    Du kan blive spurgt om at fremvise fuldmagten, når du henvender dig hos kommunen. 

    Fuldmagter er grundlæggende til for at beskytte dig og undgå, at myndighederne udleverer oplysninger om dig til andre, eller at andre handler på dine vegne, uden at du har givet tilladelse til det.

    Der er ingen særlige krav til, hvordan en fuldmagt skal se ud, udover at den skal indeholde fulde navn, cpr-nr., underskrift fra fuldmagtsgiver og fuldmægtigen, ikrafttrædelsesdato - og en beskrivelse af, hvad fuldmagten omfatter. Du kan skrive en selv med udgangspunkt i skabelonen nederst på siden. 

    Digital fuldmagt skal du søge om via borger.dk.

    Bemærk, at det ikke er alle digitale selvbetjeningsløsninger, der giver mulighed for digital fuldmagt. Fx læseadgang til digital post, kræver en speciel blanket fra Borgerservice.

    Fuldmagt til Sundhedsplatformen skal man også søge om særskilt på Min Sundhedsplatform.

    En fremtidsfuldmagt skal man søge om hos Familieretshuset via borger.dk. 

    Yderligere information

    Dokumenter

    Kontakt

    Borgerservice

    Frederiksberg Rådhus 1. sal
    Smallegade 1, benyt vestindgangen (ved parkeringspladsen)
    2000 Frederiksberg

    Telefontid

    Mandag – torsdag kl. 9-15
    Fredag kl. 9-13

    Åbningstider (bestil tid, inden du møder op)

    Mandag kl. 9-17
    Tirsdag - fredag kl. 9-13

    Telefon: 3821 2121

    Bestil tid i Borgerservice

    Send sikker digital post til Borgerservice

    Send sikker digital post til Borgerservice for virksomheder