Gå til hovedindhold

Levering af hjemmepleje

På denne side kan du læse mere om, hvordan du bliver leverandør af hjemmepleje i Frederiksberg Kommune.

Indhold

    Fra 1. juli 2025 træder den nye ældrelov i kraft, således at ældre over 67 år, der visiteres eller revisiteres efter denne dato skal have tilbudt helhedspleje.

    For at sikre, at borgerne får de rettigheder, de har i henhold til lovgivningen, har Frederiksberg Kommune valgt en midlertidig overgangsordning, hvorefter virksomheder der leverer helhedspleje samt hjemmepleje efter serviceloven kan blive godkendt som leverandør (godkendelsesordning).

    Denne godkendelsesordning vil være gældende frem til, at Frederiksberg kommune har fået gennemført et udbud på området og har fået nye aftaler i hus. 

    Nedenfor er redegjort nærmere for de vilkår, der gælder for godkendelserne.

    Frederiksberg Kommune skal tilbyde borgere frit valg af leverandører af hjemmepleje. Dette indebærer, at borgerne skal kunne vælge imellem minimum to kompetente leverandører af hjemmepleje, hvoraf den ene er kommunal leverandør.

    Her beskrives, hvordan ansøgere kan blive godkendt til at levere hjemmepleje i Frederiksberg Kommune. Godkendelsesmodellen har til formål at sikre, at Frederiksberg Kommune kan indgå samarbejde med økonomisk velkonsoliderede og fagligt kompetente leverandører, der kan arbejde med at udvikle kvaliteten og kontinuiteten i den pleje, omsorg og service, der ydes til borgerne.

    Godkendelsesmodellen omfatter:

    • Ældrelovens § 10 (tilbud om helhedspleje), jf. ældrelovens bestemmelser omkring indhold, rammer tilrettelæggelse og udførelse af tilbud om helhedspleje § 9, stk. 2 (personlig hjælp og pleje, hjælp eller støtte til nødvendige praktiske opgaver m.v. i hjemmet samt genoptræning af fysisk funktionsnedsættelse forårsaget af sygdom, der ikke behandles i tilknytning til en sygehusindlæggelse), § 11 (tilrettelæggelse og udførelse af tilbud om helhedspleje) samt § 5 (tilbud efter §§ 10 og 11 skal gives med et forebyggende, rehabiliterende og vedligeholdende sigte)
    • Ældrelovens § 16 (afløsning til pårørende)
    • Delegerede sundhedslovsydelser, jf. sundhedsloven § 138 (Støtte til kropsbårne hjælpemidler og medicinadministration)
    • Servicelovens § 83 (personlig hjælp og pleje og hjælp eller støtte til nødvendige praktiske opgaver i hjemmet) for borgere under folkepensionsalderen.
    • Servicelovens § 83a (korterevarende og tidsafgrænset rehabiliteringsforløb) for borgere under folkepensionsalderen
    • Servicelovens § 84 stk. 1 (afløsning til pårørende)
    • For yderligere information om de ydelser, der skal leveres under godkendelsesmodellen, henvises til bilag A (Kravspecifikation) 

    Ansøgere, der ønsker at komme i betragtning som privat leverandør af hjemmepleje i Frederiksberg Kommune, skal sende en ansøgning om godkendelse til Frederiksberg Kommune.  

    Ansøgningen om godkendelse foregår ved at udfylde og fremsende ansøgningsskemaet.

    Ansøgningen vedlægges som bilag til aftalen, hvis ansøgeren bliver godkendt.

    Kommune forholder sig ret til at gå i dialog med ansøgere om deres ansøgning med henblik på at sikre, at opgaveløsningen vil blive varetaget på et tilfredsstillende niveau jf. kravspecifikationen og dermed kan danne grundlag for godkendelse.

    Frederiksberg Kommune behandler ansøgningerne i den rækkefølge de er kommet ind, når ansøgningsfristen er udløbet (se punkt 4).

    Ansøgere må forvente en sagsbehandlingstid på op til 2-3 måneder regnet fra ansøgningsfristen. Ansøgere, der ikke godkendes, vil hurtigst muligt få besked herom.

    Frederiksberg Kommune godkender private leverandører til helhedspleje to gange årligt med ansøgningsfrist 31. juli 2025 og 31. januar 2026.

    Første ansøgningsfrist er således 31. juli 2025. Ansøgningen skal være Frederiksberg Kommune i hænde senest kl. 12.00 på datoen for ansøgningsfristen. 

    For at blive godkendt som privat leverandør af hjemmepleje, skal ansøger dokumentere:

    • at ansøgeren har teknisk og faglig kapacitet til at løfte opgaven jf. pkt 5.1. og
    • at ansøgeren har økonomisk og finansiel kapacitet til at løfte opgaven jf. pkt 5.2.

    Ansøgere anses for egnede, såfremt følgende egnethedskrav alle er opfyldt.

    5.1.         Teknisk og faglig kapacitet

    Ansøgeren skal via referencer dokumentere, at ansøgeren inden for de seneste 5 år fra ansøgningstidspunktet har opnået erfaring med at håndtere opgaver vedrørende personlig pleje og praktisk hjælp. I ansøgningsskemaet skal angives mindst to referencer, hvoraf den ene skal være på minimum 30 millioner kr. årligt, og den anden minimum 10 millioner kr. årligt.

    I beskrivelsen af referencerne skal der som minimum indgå:

    • navn på kunden,
    • opgavebeskrivelse (herunder formål og volumen),
    • årlig kontraktsum for opgaven,
    • start- og slutdato for opgaven og
    • kontaktperson samt kontaktoplysninger hos kunden.

    Frederiksberg Kommune forbeholder sig retten til at kontakte kontaktpersonen med henblik på at få verificeret oplysningerne, samt sikre at ansøgeren har opfyldt kontrakten på tilfredsstillende måde.

    5.2.         Økonomisk og finansiel kapacitet

    Ansøger skal lever optil følgende egnethedskrav vedr. økonomisk og finansiel kapacitet:

    ·        Det er et egnethedskrav , at ansøger har haft en gennemsnitlig årlig nettoomsætning inden for hjemmepleje på minimum 30 mio. kr. hver af de seneste 3 afsluttede regnskabsår. Ansøgere, der har eksisteret i kortere tid, skal have en gennemsnitlig årlig omsætning tilsvarende ovennævnte i den periode, ansøger har eksisteret.

    ·        Det er et egnethedskrav at ansøger har haft en positiv egenkapital hvert af de seneste 3 år afsluttede regnskabsår, eller for ansøger, der har eksisteret kortere tid, en positiv egenkapital i den periode, ansøger har eksisteret.

    ·        Det er et egnethedskrav, at ansøger har haft en likviditetsgrad (helt tal) på mindst 100 % i hvert af de seneste 3 afsluttede regnskabsår.

    ·        Det er et egnethedskrav, at der i ansøgers seneste disponible årsregnskab ikke er taget forbehold for fremtidig drift i en eventuel revisorpåtegning.

    Ansøgeren skal dokumentere, at der ikke ved aftaleindgåelse er forfalden gæld på 50.000 kr. eller derover til offentlige myndigheder vedrørende skatter, afgifter eller bidrag til sociale sikrings-ordninger i henhold til dansk lovgivning eller lovgivningen i det land, hvor ansøgeren er etableret. Hvis ansøgningen indgives af en gruppe af operatører (f.eks. et konsortium) gælder kravet for hver af de deltagende operatører i gruppen. Hvis ansøgeren anvender underleverandører, gælder kravet også for underleverandørerne.

    I ansøgningsblanketten skal ansøger udfylde følgende vedr. økonomisk og finansiel formåen

    ·        Nettoomsætning inden for hjemmepleje i kr. ekskl. moms,

    ·        Egenkapital i kr.

    ·        Likviditetsgrad

    Kommunens vurdering af ansøgers egnethed til at varetage opgaven sker på baggrund af oplysningerne i ansøgningsblanketten samt den fremsendte dokumentation.

    5.3.         Konsortier mv.

    Når grupper af økonomiske aktører, herunder midlertidige sammenslutninger, deltager i udbudsproceduren sammen, skal skabelon for konsortieerklæring udfyldes.

    Det skal angives hvilken virksomhed, kommunen med bindende virkning for den/de øvrige virksomheder kan føre afklarende drøftelser med, samt dokumenteres, at samtlige deltagere accepterer at hæfte solidarisk over for kommunen for aftalens gennemførelse. Skabelon for konsortieerklæring bedes her anvendt.

    Vurderingen i forhold til egnethed, vil ske samlet for konsortiet.

    5.4.         Udnyttelse af andre enheders kapacitet

    Baserer ansøger sit tilbud på en eller flere andre enheders økonomiske og finansielle og/eller tekniske og faglige formåen, skal Skabelon for støtteerklæring for økonomisk og finansiel formåen og/eller Skabe-on for støtteerklæring for teknisk og faglig formåen udfyldes.

    Ansøger skal endvidere dokumentere, at denne eller disse andre enheder accepterer at hæfte solidarisk med ansøger for aftalens gennemførelse. Skabelon for støtteerklæring for økonomisk og finansiel formåen bedes her anvendt.

    Endvidere skal ansøger for hver enhed godtgøre, at ansøger fuldt ud kan råde over de ressourcer, der er nødvendige til opfyldelse af aftalen ved at fremlægge dokumentation for enhedens tilsagn om at stille ressourcerne til rådighed i aftaleperioden. Udbudsmaterialets skabelon for støtteerklæring for teknisk og faglig formåen bedes her anvendt.

    5.5.         Underleverandører

    Vil ansøger benytte underleverandører, skal det oplyses, hvilke dele af den udbudte rammeaftale, ansøgeren har til hensigt at give i underleverance, og hvilke underleverandører, der forventes benyttet. Skabelon for underleverandørerklæring bedes her anvendt.

    Hvis ansøger efterfølgende vil give andre dele af rammeaftalen i underleverance og/eller benytte andre underleverandører, vil det kræve kommunens forudgående godkendelse, jf. rammeaftalen.

    Samtidig med afgivelse af indledende tilbud skal ansøger levere dokumentation for, at ansøger er egnet, jf. afsnit 5 ovenfor.

    Består ansøger af en sammenslutning af økonomiske aktører, skal dokumentation fremlægges for alle aktørerne i sammenslutningen.

    Er ansøgers tilbud baseret på en eller flere andre enheders økonomiske og finansielle og/eller tekniske og faglige formåen, skal dokumentationen tillige helt eller delvis vedlægges for støttevirksomheden eller støttevirksomhederne.

    6.1.         Dokumentation for opfyldelse af mindstekrav til egnethed

    Som dokumentation for opfyldelse af mindstekrav til egnethed, skal ansøger fremlægge følgende til bekræftelse af oplysningerne afgivet ansøgningsblanketten:

    • Uddrag af ansøgers årsregnskaber eller tilsvarende dokumentation, der viser:
    • ansøgers egenkapital
    • ansøgers nettoomsætning inden for hjemmepleje for de seneste tre regnskabsår, eller så længe virksomheden har eksisteret, herunder en ledelsespåtegnet erklæring for, at den angivne omsætning alene omhandler hjemmepleje. Kommunen forbeholder sig retten til at bede om revisorpåtegnet erklæring på dette.
    • at der i ansøgers seneste disponible årsregnskab ikke er taget forbehold for fremtidig drift i en eventuel revisorpåtegning. Hvis ansøgers tilbud baserer sig på økonomisk og finansiel støtte fra en anden juridisk enhed, skal førnævnte oplysninger tillige leveres for denne enhed
    • Liste med kontaktoplysninger – e-mailadresse og telefonnummer – til kontaktperson hos de kunder, der er oplyst som referencer i ansøgningsskemaet

      Ordregiver forbeholder sig retten til at kontakte oplistede kunder for at få bekræftet de oplyste referencer.

    • En serviceattest uden anmærkninger, der maksimalt er 3 måneder gammel

      Hvis ansøgningen indgives af en gruppe af operatører (f.eks. et konsortium) skal der fremsendes en serviceattest uden anmærkninger, der maksimalt er 3 måneder gammel, for hver af de deltagende operatører.


    Hvis ansøgeren anvender underleverandører, skal der også fremsendes en serviceattest uden anmærkninger, der maksimalt er 3 måneder gammel, for hver underleverandør.

    Kommune skal jf. Ældrelovens §22 stille krav til private leverandører om en gang årligt i aftaleperioden sende skattemæssige årsregnskaber til kommunen.

    Leverandører skal inden kontraktindgåelse og en gang årligt i kontraktperioden sende et revideret regnskab til kommunen eller henvise kommunen til, hvor regnskabet kan findes på www.cvr.dk.

    Har leverandøren endnu ikke aflagt regnskab efter årsregnskabsloven, kan kommunen fastsætte krav om anden passende dokumentation.

    Der skal stilles bankgaranti på 100.000 kr. i forbindelse med aftaleindgåelse

    Ansøgeren skal være opmærksom på, at der stilles krav til kompetencer og uddannelse hos leverandørens medarbejdere. Dette er beskrevet i kravspecifikationen.

    De leverandører, der bliver godkendt på ordningen, får besked om godkendelse af Frederiksberg Kommune. Godkendelsen er dog betinget af, at ansøgeren fremsender bankgaranti og serviceattest. Derefter underskriver parterne aftalen.

    Potentielle ansøgere bedes gennemgå det fulde materiale inden ansøgning, så ansøgeren er sikker på, at ansøgeren kan leve op til kravene i aftalen, hvis ansøgeren bliver godkendt. 

    Aftalen træder i kraft ved underskrift og gælder frem til 31. januar 2026.

    Kommunen har option på forlængelse af rammeaftalen i op til 2 x 6 måneder. I forbindelse med forlængelse af aftalen forventes at der bliver justeret i priser, pakkeforløb og vilkår.

    9.1.          

    Aftalen træder først i kraft, når Frederiksberg Kommune har godkendt ansøgningen, og rammeaftalen er underskrevet af begge parter.

    I forbindelse med rammeaftalens underskrivelse aftaler parterne overtagelsesdatoen, dvs. den dato hvor leverandøren er klar til at levere ydelser til borgerne på vilkårene anført i aftalen, dog tidligst når aktiviteterne i implementeringsplanen er gennemført.

    Hvis du har spørgsmål til ansøgningsprocessen, materialet eller leverandørkravene, er du velkommen til at henvende dig til Morten Nielsen på moni18@frederiksberg.dk