For at blive godkendt som privat leverandør af hjemmepleje, skal ansøger dokumentere:
- at ansøgeren har teknisk og faglig kapacitet til at løfte opgaven jf. pkt 5.1. og
- at ansøgeren har økonomisk og finansiel kapacitet til at løfte opgaven jf. pkt 5.2.
Ansøgere anses for egnede, såfremt følgende egnethedskrav alle er opfyldt.
5.1. Teknisk og faglig kapacitet
Ansøgeren skal via referencer dokumentere, at ansøgeren inden for de seneste 5 år fra ansøgningstidspunktet har opnået erfaring med at håndtere opgaver vedrørende personlig pleje og praktisk hjælp. I ansøgningsskemaet skal angives mindst to referencer, hvoraf den ene skal være på minimum 30 millioner kr. årligt, og den anden minimum 10 millioner kr. årligt.
I beskrivelsen af referencerne skal der som minimum indgå:
- navn på kunden,
- opgavebeskrivelse (herunder formål og volumen),
- årlig kontraktsum for opgaven,
- start- og slutdato for opgaven og
- kontaktperson samt kontaktoplysninger hos kunden.
Frederiksberg Kommune forbeholder sig retten til at kontakte kontaktpersonen med henblik på at få verificeret oplysningerne, samt sikre at ansøgeren har opfyldt kontrakten på tilfredsstillende måde.
5.2. Økonomisk og finansiel kapacitet
Ansøger skal lever optil følgende egnethedskrav vedr. økonomisk og finansiel kapacitet:
· Det er et egnethedskrav , at ansøger har haft en gennemsnitlig årlig nettoomsætning inden for hjemmepleje på minimum 30 mio. kr. hver af de seneste 3 afsluttede regnskabsår. Ansøgere, der har eksisteret i kortere tid, skal have en gennemsnitlig årlig omsætning tilsvarende ovennævnte i den periode, ansøger har eksisteret.
· Det er et egnethedskrav at ansøger har haft en positiv egenkapital hvert af de seneste 3 år afsluttede regnskabsår, eller for ansøger, der har eksisteret kortere tid, en positiv egenkapital i den periode, ansøger har eksisteret.
· Det er et egnethedskrav, at ansøger har haft en likviditetsgrad (helt tal) på mindst 100 % i hvert af de seneste 3 afsluttede regnskabsår.
· Det er et egnethedskrav, at der i ansøgers seneste disponible årsregnskab ikke er taget forbehold for fremtidig drift i en eventuel revisorpåtegning.
Ansøgeren skal dokumentere, at der ikke ved aftaleindgåelse er forfalden gæld på 50.000 kr. eller derover til offentlige myndigheder vedrørende skatter, afgifter eller bidrag til sociale sikrings-ordninger i henhold til dansk lovgivning eller lovgivningen i det land, hvor ansøgeren er etableret. Hvis ansøgningen indgives af en gruppe af operatører (f.eks. et konsortium) gælder kravet for hver af de deltagende operatører i gruppen. Hvis ansøgeren anvender underleverandører, gælder kravet også for underleverandørerne.
I ansøgningsblanketten skal ansøger udfylde følgende vedr. økonomisk og finansiel formåen
· Nettoomsætning inden for hjemmepleje i kr. ekskl. moms,
· Egenkapital i kr.
· Likviditetsgrad
Kommunens vurdering af ansøgers egnethed til at varetage opgaven sker på baggrund af oplysningerne i ansøgningsblanketten samt den fremsendte dokumentation.
5.3. Konsortier mv.
Når grupper af økonomiske aktører, herunder midlertidige sammenslutninger, deltager i udbudsproceduren sammen, skal skabelon for konsortieerklæring udfyldes.
Det skal angives hvilken virksomhed, kommunen med bindende virkning for den/de øvrige virksomheder kan føre afklarende drøftelser med, samt dokumenteres, at samtlige deltagere accepterer at hæfte solidarisk over for kommunen for aftalens gennemførelse. Skabelon for konsortieerklæring bedes her anvendt.
Vurderingen i forhold til egnethed, vil ske samlet for konsortiet.
5.4. Udnyttelse af andre enheders kapacitet
Baserer ansøger sit tilbud på en eller flere andre enheders økonomiske og finansielle og/eller tekniske og faglige formåen, skal Skabelon for støtteerklæring for økonomisk og finansiel formåen og/eller Skabe-on for støtteerklæring for teknisk og faglig formåen udfyldes.
Ansøger skal endvidere dokumentere, at denne eller disse andre enheder accepterer at hæfte solidarisk med ansøger for aftalens gennemførelse. Skabelon for støtteerklæring for økonomisk og finansiel formåen bedes her anvendt.
Endvidere skal ansøger for hver enhed godtgøre, at ansøger fuldt ud kan råde over de ressourcer, der er nødvendige til opfyldelse af aftalen ved at fremlægge dokumentation for enhedens tilsagn om at stille ressourcerne til rådighed i aftaleperioden. Udbudsmaterialets skabelon for støtteerklæring for teknisk og faglig formåen bedes her anvendt.
5.5. Underleverandører
Vil ansøger benytte underleverandører, skal det oplyses, hvilke dele af den udbudte rammeaftale, ansøgeren har til hensigt at give i underleverance, og hvilke underleverandører, der forventes benyttet. Skabelon for underleverandørerklæring bedes her anvendt.
Hvis ansøger efterfølgende vil give andre dele af rammeaftalen i underleverance og/eller benytte andre underleverandører, vil det kræve kommunens forudgående godkendelse, jf. rammeaftalen.