Gå til hovedindhold
Frederiksberg Kommune
Hovedmenu
  • Borger
  • Virksomhed
  • Politik
  • Kommunen
  • English
Frederiksberg Kommune på Facebook
Personlige forhold
  1. Borger
  2. Personlige forhold
  3. Deltag i grundlovsceremoni

Deltag i grundlovsceremoni

Grundlovsceremoni
Du søger om dansk statsborgerskab (indfødsret) via Udlændinge- og Integrationsministeriet. Som sidste led i ansøgningen skal du deltage i en grundlovsceremoni.

Du skal deltage i en grundlovsceremoni, når:

  • din ansøgning om dansk statsborgerskab er behandlet af Udlændinge- og Integrationsministeriet
  • du er omfattet af en lov om indfødsrets meddelelse, og loven er vedtaget og trådt i kraft
  • du har modtaget brev fra Udlændinge- og Integrationsministeriet.

Til grundlovsceremonien skal du skrive under på at ville overholde dansk lovgivning og respektere grundlæggende danske værdier. Du skal også udveksle håndtryk med borgmesteren - og får til slut udleveret et statsborgerretsbevis.

FAQ

Tilmelding til næste grundlovsceremoni

Datoen for næste grundlovsceremoni er ændret, idet seneste lov om indfødsrets meddelelse træder i kraft senere end forventet. Det skyldes folketingsvalget i november måned.

Datoen for næste grundlovsceremoni forventes derfor at blive den 31. maj 2023.

Tilmelding kommer senere her på siden.

Du skal bo på Frederiksberg for at kunne deltage.

Husk din tro- og love erklæring
Hvis Udlændinge- og Integrationsministeriet ikke har modtaget din udfyldte og underskrevne tro- og loveerklæring senest 10 hverdage før, du skal deltage i en grundlovsceremoni, vil du ikke kunne deltage i grundlovsceremonien. I stedet vil du blive henvist til at deltage i en senere ceremoni.

Hvad er en grundlovsceremoni?

En grundlovsceremoni er en begivenhed, som finder sted minimum to gange årligt, hvor du skal skrive under på, at du vil overholde dansk lovgivning og udveksle håndtryk med borgmesteren.

Hvad skal du medbringe til en grundlovsceremoni?

Husk at medbringe følgende til grundlovsceremonien:

Gyldig legitimation med foto. Det skal være enten:

  1. Opholdskort, fremmedpas, konventionspas eller kørekort udstedt af en offentlig myndighed i Danmark
  2. Pas, identitetskort eller kørekort udstedt af en offentlig myndighed i et andet EU-/EØS-medlemsland eller i Schweiz
  3. Pas, som er udstedt af en offentlig myndighed i et andet land end de i nr. 1 og 2 nævnte lande, og hvori der er isat en opholdssticker.

Efter grundlovsceremonien/dansk pas

Der kan godt kan gå lidt tid efter grundlovsceremonien (ca. 14 dage), inden dit danske statsborgerskab bliver registreret i CPR-registret af Udlændinge- og Integrationsministeriet. Når det er sket, vil du kunne få lavet et dansk pas i borgerservice. Husk at medbringe statsborgerretsbeviset, som du modtager til ceremonien, og ID - og endelig at bestille tid. Bestil tid til et pas i Borgerservice. 

Vær opmærksom på, at dit første danske pas kun kan laves i Borgerservice på rådhuset (ikke på biblioteket).

Hvis du vil være sikker på, at registreringen er sket, kan du selv tjekke det på www.borger.dk, under "Mit Overblik" og "Personlige oplysninger". Bemærk: andre har ikke adgang til siden.

Praktisk information og spørgsmål

Hvis du har spørgsmål om lovforslaget og statsborgerskab, så kontakt Indfødsretskontoret eller læs mere via links i boksen nederst på siden.

Har du som ansøger børn, der er omfattet af din sag om dansk indfødsret (bipersoner), skal de ikke deltage som "deltagere" i grundlovsceremonien. Børnene vil – hvis en række betingelser fastsat i indfødsretsloven er opfyldt – automatisk blive danske statsborgere sammen med dig, efter du har deltaget i grundlovsceremonien.

Links

  • Ansøg om dansk statsborgerskab (indfødsret) via Udlændinge- og Integrationsmini…
  • Læs mere om grundlovsceremonien på Udlændinge- og Integrationsministeriets hjem…
  • Bekendtgørelse om kommunalbestyrelsernes afholdelse af grundlovsceremonier

Kontakt

Borgerservice

Frederiksberg Rådhus 1. sal
Smallegade 1, benyt vestindgangen (ved parkeringspladsen)
2000 Frederiksberg
Send sikker Digital Post til Borgerservice
Send sikker Digital Post til Borgerservice for virksomheder

Telefontider

Mandag – torsdag kl. 8-16
Fredag kl. 8-13

Åbningstider (bestil tid, inden du møder op)

Mandag og torsdag kl. 9 - 17
Tirsdag, onsdag og fredag kl. 9 - 13
Telefon: 38212121
  • Del
    • Facebook
    • Linkedin
    • Twitter
  • Udskriv
  • Pas
  • Kørekort
  • Ægteskab og vielser
  • Betaling til Frederiksberg Kommune
  • Flytning og adresse
  • Bestil tid i Borgerservice
  • Legitimationskort
  • Bestil NemID
  • MitID
  • Fuldmagt
  • Fritagelse fra Digital Post
  • Feriepenge
  • Deltag i grundlovsceremoni
Footer DA
Genveje
  • Kommunen
  • Presserum
  • Hjælp til at få siden læst op
  • Ledige stillinger
  • In English
  • Privatlivspolitik
  • Sitemap
  • Tilgængelighedserklæring

Frederiksberg Kommune

Frederiksberg Rådhus
Smallegade 1
2000 Frederiksberg

Til kontaktsiden
CVR 11259979

Facebook
LinkedIn
Oplev Frederiksberg
Bliv Hørt

Borgerservice

Frederiksberg Rådhus 1. sal
Vestindgangen (ved parkeringspladsen)
Telefon: 38 21 21 21

Bestil tid i Borgerservice
Send sikkert til Borgerservice (digital post)