Gå til hovedindhold

Handicaprådets høringssvar af 14. november 2023

Høringssvar vedrørende beskæftigelsespolitik 2024-2026

Indhold

    Frederiksberg Handicapråd takker for høringen.

    Indledning:  
    Forslaget til beskæftigelsespolitik dækker en treårig periode fra 2024 til 2026, og den ”skal understøtte, at borgeren opnår relevant uddannelse eller beskæftigelse.”

    Allerede her begynder Handicaprådet at undre sig: Hvem er beskæftigelsespolitikken skrevet til og for? Er det ikke fremlæggelse af kommunens politik, så borgeren kan opleve, de ideer, serviceniveau og tanker, Frederiksberg Kommune har gjort sig for tilbud til borgerne i den kommende periode.  

    Flere steder nævnes begrænsninger på grund af lovgivningen, men derfor kan man da godt tænke kreativt og positivt i stedet for at dække sig ind under ”forhindringer”. Det er positivt, at man trods alt ønsker at udvise rettidig omhu!

    Projektet JOB I FOKUS  ”skal udvikle og matche ledige og sygemeldte.”  Dette er det nærmeste og eneste sted, noget der ligner en særlig indsats for borgere med handicap er nævnt.

    I det hele taget er beskæftigelsespolitikken meget luftig og bærer desværre stadig meget præg af at plukke de lavthængende frugter, som jo er det letteste i stedet for at bruge kræfterne på at hjælpe dem, der har mest behov for hjælp: kommunens svageste borgere.

    Her er omtalen af digitalisering et godt eksempel. De stærke ledige kan let gå online, finde jobs er ”trygge ved at skulle navigere på digitale platforme.”

    Omtalen af nationale spareøvelser hører ikke hjemme her. Medarbejderne skal uddannes og jobcentret skal yde den krævede service for de penge, der måtte være afsat.

    Borgerperspektiv:
    Handicaprådet ønsker, at borgere med handicap bliver nævnt som en særlig indsatsgruppe i jobcentrets arbejde. ”Borgeren skal have et lille skub i den rigtige retning” – hvad er det for noget formynderi! Jobcentret skal yde service, have kompetencer og viden om forholdene for den borger, de skal hjælpe til den rette form for beskæftigelse. Og så ”skal de stå klar?!”

    Borgerdialog i fokus og tillid skal være helt integreret i jobcentrets arbejde og arbejdsform. Det er mærkeligt at fremhæve det som et særligt indsatsområde.

    Hvad skal man bruge links til, såfremt beskæftigelsespolitikken skal findes i papirformat? Og hvordan anvendes ”hvis du vil høre mere?  Hvad tænker I dog på!!!?

    Mange venlige hilsner
    Susanne Tarp
    formand