Har du fået en skriftlig afgørelse fra kommunen, vil det fremgå af afgørelsen, hvis der kan klages over afgørelsen og til hvem og hvordan og inden for hvilken frist.
Kommunen har som forvaltningsmyndighed pligt til ved skriftlige afgørelser, som kan påklages til anden myndighed at give klagevejledning efter forvaltningslovens § 25, hvis der ikke gives borgeren fuldt medhold.
Det kommunale tilsyn
Ankestyrelsen fører efter reglerne i den kommunale styrelseslov et lovlighedstilsyn med Frederiksberg Kommune. Tilsynet er dog kun kompetent til at behandle en klage, når der ikke er nogen særskilt klageinstans, der kan realitetsbehandle klagen.
Ombudsmanden
Folketingets Ombudsmand udøver kontrol med den offentlige forvaltning og påser bl.a., at Frederiksberg Kommune handler lovligt og i overensstemmelse med god forvaltningsskik. Folketingets Ombudsmand er ikke en egentlig klageinstans, men kan på eget initiativ eller på grundlag af en klage undersøge en sag nærmere.
Drejer det sig ikke om en afgørelse fra kommunen, men er du utilfreds med kommunens service, eller har du en god ide, vi kan bruge, så kontakt rådhuset via brev/mail til følgende postkasser eller telefonisk på 3821 2121.
Borgerrådgiver
Frederiksberg Kommunes borgerrådgiver er en neutral og uafhængig person ansat af kommunalbestyrelsen, som kan rådgive og vejlede dig i forhold til klagemuligheder og regler for sagsbehandling inden for områder, som Frederiksberg Kommune er ansvarlig for.
Læs mere om borgerrådgiveren via linket nederst på siden.
Hvor skal klagen sendes hen?
Kommunaldirektørområdet
Klager sendes enten pr. sikker digital post eller brev.
Hvis du ønsker at sende din klage med post, bruges postadressen:
Kommunaldirektøren
Frederiksberg Rådhus
Smallegade 1
2000 Frederiksberg
Nedenfor er oversigter over de almindeligst forekommende services samt kontaktoplysninger:
Sekretariatet
- Presse
- Information/servicemeddelelser
- Erhverv/branding
- Brugerundersøgelser
- Mål og indikatorer
- Proceskonsulentbistand
- Afgørelse vedrørende erstatning
- Forhold vedrørende kommunalbestyrelsen: møder, spørgetid og lignende
- Borgmester og kommunaldirektør
HR
- Controlling
- Arbejdsmiljø
- Personalejura
- Personaleudvikling
Økonomi og Udbud
- Budget og Regnskab
- Bogholderi og Institutionsservice
- Finans og Kontoplan
Frederiksberg Rådhusservice og Vagtcentral
- Arrangementer på rådhuset
- Serviceskranker ved rådhusets indgange
- Rådhuspladsen
- Klokkespil
- Rådhusur
E-mail: raadhusservice@frederiksberg.dk
It og Digitalisering
- Strategi, sikkerhed
- Digitaliseringsprojekter
- Support, drift, It-administration
E-mail: 2170@frederiksberg.dk
Social-, Sundheds- og Arbejdsmarkedsområdet
Klager sendes enten pr. sikker digital post eller brev.
Hvis du ønsker at sende din klage med post, bruges postadressen:
Social- , Sundheds- og Arbejdsmarkedsområdet
Frederiksberg Rådhus
Smallegade 1
2000 Frederiksberg
Nedenfor er oversigter over de almindeligst forekommende services samt kontaktoplysninger:
Jobcenter
- Arbejdsmarkedsområdet
- Dagpenge
- Kontanthjælp
Ydelsescenter
- Udbetaling af sygedagpenge, kontanthjælp, revalidering, ledighedsydelse, enkeltydelse og fleksydelse.
- Afgørelse af sager om førtidspension
Kontakt Ydelsescenter – Kontanthjælp
Kontakt Ydelsescenter – Pension
Kontakt Ydelsescenter – Sygedagpenge (udbetaling)
Socialafdelingen
- Handicapområdet
- Socialpsykiatriområdet
- Hjemløseområdet
- Integration og boligsocialt arbejde
- Frivillighedsområdet
Sundheds- og Omsorgsafdelingen
- Dagcentre
- Daghjem
- Forebyggelse
- Genoptræning
- Hjemmehjælp
- Hjælpemidler
- Plejehjem
- Visitation
By, Kultur og Miljø
Klager sendes enten pr. sikker digital post eller brev.
Hvis du ønsker at sende din klage med post, bruges postadressen:
By, Kultur og Miljø
Frederiksberg Rådhus
Smallegade 1
2000 Frederiksberg
Nedenfor er oversigter over de almindeligst forekommende services samt kontaktoplysninger:
Vej, Park og Miljø
- Færdselsarealer
- Graffiti
- Gravetilladelser
- Grønne arealer
- Loppetorv
- Parkeringsregler
- Rotteforekomster
- Affaldsafhentning
- Vejarealer (råden over)
Kontakt Vej, Park og Miljø – Byliv og Drift
Kontakt Vej, Park og Miljø – Miljø
Kontakt Vej, Park og Miljø – Trafik og Byrum
- P-afgifter
Kontakt Frederiksberg Parkering
By, Byggeri og Ejendomme
- Byggesager
- Fremsendte regninger
- Beboelsesejendomme (kommunens)
- Husleje
- Indvendig vedligeholdelseskonti
- Til- og fraflytningssyn
Kontakt By, Byggeri og Ejendomme
Stadsarkivet
- Publikumsbetjening på læsesal
- Besvarelse af forespørgsler
E-mail: stadsarkiv@frederiksberg.dk
Kultur- og Fritidsafdelingen
- Biblioteker
- Fritids- og idrætstilbud
- Kulturelle arrangementer
- Svømmehal
Børn og Unge
Klager sendes enten pr. sikker digital post eller brev.
Hvis du ønsker at sende din klage med post, bruges postadressen:
Børn og Unge
Frederiksberg Rådhus
Smallegade 1
2000 Frederiksberg
Nedenfor er angivet en oversigt over de almindeligst forekommende services samt kontaktoplysninger:
- Anbringelser udenfor hjemmet
- Børn med handicap
- Dagtilbud
- Folkeskoler
- Klubber
- Pladsanvisning
- SFO’er
- Sundhedspleje
- Tandpleje
Borgerservicecenter
Klager sendes enten pr. sikker digital post eller brev.
Hvis du ønsker at sende din klage med post, bruges postadressen:
Borgerservicecenter
Frederiksberg Rådhus
Smallegade 1
2000 Frederiksberg
Nedenfor er angivet en oversigt over de almindeligst forekommende services samt e-mailadresse:
- Begravelser
- Boligsikring
- Børnebidrag
- Børnefamilieydelser
- Børnetilskud
- Ejendomsskat
- Folkeregister
- Kørekort
- Opkrævning
- Pas
- Personlige hjælpemidler
- Renovation
- Sygesikring
- Telefonsystemet i Frederiksberg Kommune
Klager vedr. ejendomsvurdering skal rettes til SKAT.
Links
Kontakt
Jura
Frederiksberg RådhusSmallegade 1, stuen, værelse 0.003
2000 Frederiksberg
Telefonisk henvendelse
Mandag - torsdag kl. 9-15Fredag kl. 9-13