Gå til hovedindhold

Opgaveudvalget Sundhedsreform og Ældrereform

Opgaveudvalget skal bidrage til, at Frederiksberg Kommune udvikler en række tværgående helhedsorienterede pejlemærker, som skal sætte retning og danne ramme for arbejdet med implementering af Sundhedsreformen og Ældrereformen i kommunen.

Indhold

    Udvalget skal i formulering af målbillede og pejlemærker lægge særlig vægt på, hvilke tilbud Frederiksberg Kommune ønsker at drive fremadrettet samt rammerne for det tværsektorielle samarbejde med region og almen praksis. Dette for at tilgodese, at der er vedvarende fokus på sammenhængende sundhedstilbud til kommunens borgere på tværs af sektorer. Dertil skal der lægges vægt på, at snitflader mellem bl.a. Sundheds- og Omsorgsområdet, Socialområdet samt Børne- og Ungeområdet tages i betragtning i reformarbejdet. "Lighed i sundhed" er et andet vigtigt tværgående fokusområde for udvalgets arbejde.

    Udvalget skal også have fokus på den fysiske indretning af det nære sundhedsvæsen på Frederiksberg og afstand og tilgængelighed for kommunens borgere til sundhedstilbud - i eget hjem, i kommunen og uden for kommunen. Dette vil have en særlig relevans for den kommende udvikling af Hospitalshaven og et kommende ”sundhedsstrøg”.

    Opgaveudvalget skal søge inspiration i forhold til betydningen af nærhed til behandlingstilbud, sammenhængende patientforløb – helt ud til civilsamfundet, forebyggelse og it og teknologi – herunder hjemmebehandling. Endvidere skal opgaveudvalget tage afsæt i de gældende politikker i kommunen fx helhedsplanen for Hospitalsgrunden, ældre- og værdighedspolitikken, sundhedspolitikken og udsattepolitikken, relevante data og analyser, aktuelt bedst foreliggende viden, evidens og officielle anbefalinger.

    Opgaveudvalgets arbejdsopgaver er således:

    • At udarbejde en række pejlemærker, der sætter retning og danner rammerne for arbejdet med implementeringen af Sundhedsreformen og Ældrereformen i Frederiksberg Kommune. Med særligt fokus på ovenstående.
    • At tegne et eller flere målbilleder, der illustrerer en mulig omsætning af pejlemærkerne i et nært og sammenhængende nært sundhedsvæsen på Frederiksberg.

    § 17, stk. 4-udvalg om implementering af Sundhedsreformen og Ældrereformen

    1. Baggrund

    Implementeringen af den kommende Sundhedsreform og Ældrereform vil have stor betydning for de
    sundhedstilbud borgerne i Frederiksberg Kommune vil opleve i fremtiden. Der er en lang række valg, der
    skal træffes i forbindelse med implementeringen.

    Kommunalbestyrelsen i Frederiksberg Kommune har en vigtig rolle i at sætte den ønskede retning og skabe
    det rette fundament for det kommende arbejde. Da Sundhedsreformen berører en række af de
    eksisterende politiske udvalg og administrative områder, er der brug for en organisering, der kan se på
    tværs og formulere en samlet tværgående retning, som den samlede kommunalbestyrelse kan træffe
    beslutning om.

    2. Formål

    Opgaveudvalget ’Sundhedsreform og Ældrereform på Frederiksberg’ skal bidrage til, at Frederiksberg
    Kommune udvikler en række tværgående helhedsorienterede pejlemærker, som skal sætte retning og
    danne ramme for arbejdet med implementering af Sundhedsreformen og Ældrereformen i kommunen.

    Opgaveudvalget skal dermed bidrage til at skabe grundlag på tværs af sektorområder for arbejdet i
    reformprocessen og opstille det målbillede for det nære sundhedsvæsen efter reformen, som kommunen
    stræber efter sammen med relevante samarbejdspartnere.

    3. Udvalgets opgaver

    Opgaveudvalgets fokus skal være dét fremtidige nære sundhedsvæsen kommunen stræber efter i arbejdet
    med Sundhedsreformen samt de elementer af Ældrereformen, der berøres heraf. Udvalget skal i
    formulering af målbillede og pejlemærker lægge særlig vægt på, hvilke tilbud Frederiksberg Kommune
    ønsker at drive fremadrettet samt rammerne for det tværsektorielle samarbejde med region og almen
    praksis. Dette for at tilgodese, at der er vedvarende fokus på sammenhængende sundhedstilbud til
    kommunens borgere på tværs af sektorer.

    Dertil skal der lægges vægt på, at snitflader mellem bl.a. Sundheds- og Omsorgsområdet, Socialområdet
    samt Børne- og Ungeområdet tages i betragtning i reformarbejdet. "Lighed i sundhed" er et andet vigtigt
    tværgående fokusområde for udvalgets arbejde.

    Udvalget skal også have fokus på den fysiske indretning af det nære sundhedsvæsen på Frederiksberg og
    afstand og tilgængelighed for kommunens borgere til sundhedstilbud - i eget hjem, i kommunen og uden
    for kommunen. Dette vil have en særlig relevans for den kommende udvikling af Hospitalshaven og et
    kommende ”sundhedsstrøg”.

    Opgaveudvalgets arbejdsopgaver er således:

    • At udarbejde en række pejlemærker, der sætter retning og danner rammerne for arbejdet med
      implementeringen af Sundhedsreformen og Ældrereformen i Frederiksberg Kommune. Med særligt
      fokus på ovenstående.
    • At tegne et eller flere målbilleder, der illustrerer en mulig omsætning af pejlemærkerne i et nært og
      sammenhængende sundhedsvæsen på Frederiksberg.

    Opgaveudvalget skal søge inspiration i forhold til betydningen af nærhed til behandlingstilbud,
    sammenhængende patientforløb – helt ud til civilsamfundet, forebyggelse og it og teknologi – herunder
    hjemmebehandling. Samtidig skal opgaveudvalget have et særligt fokus på at skabe mere lighed i sundhed.

    Endvidere skal opgaveudvalget tage afsæt i de gældende politikker i kommunen fx helhedsplanen for
    Hospitalsgrunden, ældre- og værdighedspolitikken, sundhedspolitikken og udsattepolitikken, relevante
    data og analyser, aktuelt bedst foreliggende viden, evidens og officielle anbefalinger.

    4. Sammensætning af udvalget

    Opgaveudvalget nedsættes af Kommunalbestyrelsen under Ældre- og Omsorgsudvalget; Børneudvalget;
    Socialudvalget; Sundheds- og Forebyggelsesudvalget og By- og Erhvervsstrategisk Udvalg i henhold til § 17,
    stk. 4, i lov om kommunernes styrelse.

    Opgaveudvalget består af følgende medlemmer:

    • 8 medlemmer af kommunalbestyrelsen i Frederiksberg Kommune - heraf udvalgsformændene for
      ovennævnte udvalg samt en repræsentant for de partier, der ikke varetager en af de nævnte
      udvalgsposter. De 8 kommunalbestyrelsesmedlemmer, der er medlemmer af opgaveudvalget,
      udpeger ved konstituering en formand for udvalget. Formanden vælges blandt de 8
      kommunalbestyrelsesmedlemmer, der deltager i opgaveudvalget. Borgmesteren er ikke medlem af
      udvalget, men kan deltage i udvalgets møder.

    Ovenstående medlemmer af opgaveudvalget udpeger de 7 faste borgere og eksperter med udgangspunkt i
    følgende kriterier:

    • 2 medlemmer med viden om og interesse for det nære sundhedsvæsen, det vil sige sundhedstilbud
      tæt på borgeren, herunder samarbejde mellem kommunen, praktiserende læger og hospital.
    • 2 medlemmer med viden om og interesse for forebyggelse og mestring af kronisk sygdom
    • 1 medlem med praksiserfaring og viden om social ulighed i sundhed.
    • 1 medlem med erfaring og viden om frivillige foreninger fx på idrætsområdet.
    • 1 medlem med erfaring fra erhvervslivet med erfaring og interesse for leverance af sundhedstilbud.

    5. Udvalgets arbejdsform

    Udvalget tilrettelægger selv sin arbejdsform indenfor rammerne af styrelsesloven, Styrelsesvedtægten for
    Frederiksberg Kommune samt Kommunalbestyrelsens beslutninger. Formanden sikrer den nødvendige
    sammenhæng til de relevante drøftelser, der kører parallelt i de stående udvalg.

    På udvalgets første møde fremlægges forslag til mødeplan. Udvalgets mødeplan skal give mulighed for at
    udvalget løbende og fleksibelt kan give sparring til forvaltningens opgaveløsning i forbindelse med
    sundhedsreformen. Møderne ligger som udgangspunkt uden for mandage, hvor der er politiske møder og
    så flest mulige har mulighed for at deltage.

    Udvalget skal tage stilling til, hvordan de vil involvere borgere, videnspersoner m.v., der ikke er medlemmer
    af udvalget, i udvalgets opgave.

    Opgaveudvalget skal komme med forslag til, hvordan borgerne og andre aktører i Frederiksberg Kommune
    aktivt kan bidrage til at realisere de tiltag, som opgaveudvalget foreslår.

    6. Tidsplan

    Arbejdet påbegyndes i 2. kvartal 2025 og afsluttes i 4. kvartal 2025 med en fremlæggelse af pejlemærker og målbilleder for Kommunalbestyrelsen.

    7. Økonomi

    • Deltagelse i udvalget er ikke forbundet med et honorar
    • Udgifter forbundet med udvalget afholdes indenfor eksisterende budget.
    • Udvalgets anbefalinger skal kunne realiseres inden for de rammer, der er afsat i budgettet.

    Opgaveudvalget nedsættes af Kommunalbestyrelsen under Ældre- og Omsorgsudvalget, Børneudvalget, Socialudvalget, Sundheds- og Forebyggelsesudvalget og By- og Erhvervsstrategisk Udvalg i henhold til § 17, stk. 4, i lov om kommunernes styrelse.

    Opgaveudvalget består af følgende medlemmer:

    8 medlemmer af kommunalbestyrelsen i Frederiksberg Kommune - heraf udvalgsformændene for ovennævnte udvalg samt en repræsentant for de partier, der ikke varetager en af de nævnte udvalgsposter. De 8 kommunalbestyrelsesmedlemmer, der er medlemmer af opgaveudvalget, udpeger ved konstituering en formand for udvalget. Formanden vælges blandt de 8 kommunalbestyrelsesmedlemmer, der deltager i opgaveudvalget. Borgmesteren er ikke medlem af udvalget, men kan deltage i udvalgets møder.

    Ovenstående medlemmer af opgaveudvalget udpeger de 7 faste borgere og eksperter med udgangspunkt i følgende kriterier:

    • 2 medlemmer med viden om og interesse for det nære sundhedsvæsen, det vil sige sundhedstilbud tæt på borgeren, herunder samarbejde mellem kommunen, praktiserende læger og hospital.
    • 2 medlemmer med viden om og interesse for forebyggelse og mestring af kronisk sygdom
    • 1 medlem med praksiserfaring og viden om social ulighed i sundhed.
    • 1 medlem med erfaring og viden om frivillige foreninger fx på idrætsområdet.
    • 1 medlem med erfaring fra erhvervslivet med erfaring og interesse for leverance af sundhedstilbud.

    Fra Kommunalbestyrelsen:

    • Helle Sjelle (M), formand
    • Sine Heltberg (S)
    • Mette Bang Larsen (EL)
    • Anja Lundtoft (EL)
    • Merete Hildebrandt (K)
    • Lone Loklindt (R)
    • Lotte Kofoed (F)
    • Malene Sandfeld (V)

    Udpegede medlemmer:

    • Kim Sønderup
    • Jens Peter Nørgaard
    • Susan Vestergaard
    • Ole Cordtz
    • Helle Walsted Samuelsen
    • Mai-Britt Haugaard Jeppesen
    • Christian Broholm Andersen

    Kontakt

    Social-, Sundheds- og Arbejdsmarkedsområdet

    Frederiksberg Rådhus
    Smallegade 1
    2000 Frederiksberg

    Telefon: 3821 2121