Kontakt
Social-, Sundheds- og Arbejdsmarkedsområdet
Frederiksberg Rådhus
Smallegade 1
2000 Frederiksberg
Telefon: 3821 2121
Opgaveudvalget skal bidrage til, at Frederiksberg Kommune udvikler en række tværgående helhedsorienterede pejlemærker, som skal sætte retning og danne ramme for arbejdet med implementering af Sundhedsreformen og Ældrereformen i kommunen.
Udvalget skal i formulering af målbillede og pejlemærker lægge særlig vægt på, hvilke tilbud Frederiksberg Kommune ønsker at drive fremadrettet samt rammerne for det tværsektorielle samarbejde med region og almen praksis. Dette for at tilgodese, at der er vedvarende fokus på sammenhængende sundhedstilbud til kommunens borgere på tværs af sektorer. Dertil skal der lægges vægt på, at snitflader mellem bl.a. Sundheds- og Omsorgsområdet, Socialområdet samt Børne- og Ungeområdet tages i betragtning i reformarbejdet. "Lighed i sundhed" er et andet vigtigt tværgående fokusområde for udvalgets arbejde.
Udvalget skal også have fokus på den fysiske indretning af det nære sundhedsvæsen på Frederiksberg og afstand og tilgængelighed for kommunens borgere til sundhedstilbud - i eget hjem, i kommunen og uden for kommunen. Dette vil have en særlig relevans for den kommende udvikling af Hospitalshaven og et kommende ”sundhedsstrøg”.
Opgaveudvalget skal søge inspiration i forhold til betydningen af nærhed til behandlingstilbud, sammenhængende patientforløb – helt ud til civilsamfundet, forebyggelse og it og teknologi – herunder hjemmebehandling. Endvidere skal opgaveudvalget tage afsæt i de gældende politikker i kommunen fx helhedsplanen for Hospitalsgrunden, ældre- og værdighedspolitikken, sundhedspolitikken og udsattepolitikken, relevante data og analyser, aktuelt bedst foreliggende viden, evidens og officielle anbefalinger.
Opgaveudvalgets arbejdsopgaver er således:
§ 17, stk. 4-udvalg om implementering af Sundhedsreformen og Ældrereformen
1. Baggrund
Implementeringen af den kommende Sundhedsreform og Ældrereform vil have stor betydning for de
sundhedstilbud borgerne i Frederiksberg Kommune vil opleve i fremtiden. Der er en lang række valg, der
skal træffes i forbindelse med implementeringen.
Kommunalbestyrelsen i Frederiksberg Kommune har en vigtig rolle i at sætte den ønskede retning og skabe
det rette fundament for det kommende arbejde. Da Sundhedsreformen berører en række af de
eksisterende politiske udvalg og administrative områder, er der brug for en organisering, der kan se på
tværs og formulere en samlet tværgående retning, som den samlede kommunalbestyrelse kan træffe
beslutning om.
2. Formål
Opgaveudvalget ’Sundhedsreform og Ældrereform på Frederiksberg’ skal bidrage til, at Frederiksberg
Kommune udvikler en række tværgående helhedsorienterede pejlemærker, som skal sætte retning og
danne ramme for arbejdet med implementering af Sundhedsreformen og Ældrereformen i kommunen.
Opgaveudvalget skal dermed bidrage til at skabe grundlag på tværs af sektorområder for arbejdet i
reformprocessen og opstille det målbillede for det nære sundhedsvæsen efter reformen, som kommunen
stræber efter sammen med relevante samarbejdspartnere.
3. Udvalgets opgaver
Opgaveudvalgets fokus skal være dét fremtidige nære sundhedsvæsen kommunen stræber efter i arbejdet
med Sundhedsreformen samt de elementer af Ældrereformen, der berøres heraf. Udvalget skal i
formulering af målbillede og pejlemærker lægge særlig vægt på, hvilke tilbud Frederiksberg Kommune
ønsker at drive fremadrettet samt rammerne for det tværsektorielle samarbejde med region og almen
praksis. Dette for at tilgodese, at der er vedvarende fokus på sammenhængende sundhedstilbud til
kommunens borgere på tværs af sektorer.
Dertil skal der lægges vægt på, at snitflader mellem bl.a. Sundheds- og Omsorgsområdet, Socialområdet
samt Børne- og Ungeområdet tages i betragtning i reformarbejdet. "Lighed i sundhed" er et andet vigtigt
tværgående fokusområde for udvalgets arbejde.
Udvalget skal også have fokus på den fysiske indretning af det nære sundhedsvæsen på Frederiksberg og
afstand og tilgængelighed for kommunens borgere til sundhedstilbud - i eget hjem, i kommunen og uden
for kommunen. Dette vil have en særlig relevans for den kommende udvikling af Hospitalshaven og et
kommende ”sundhedsstrøg”.
Opgaveudvalgets arbejdsopgaver er således:
Opgaveudvalget skal søge inspiration i forhold til betydningen af nærhed til behandlingstilbud,
sammenhængende patientforløb – helt ud til civilsamfundet, forebyggelse og it og teknologi – herunder
hjemmebehandling. Samtidig skal opgaveudvalget have et særligt fokus på at skabe mere lighed i sundhed.
Endvidere skal opgaveudvalget tage afsæt i de gældende politikker i kommunen fx helhedsplanen for
Hospitalsgrunden, ældre- og værdighedspolitikken, sundhedspolitikken og udsattepolitikken, relevante
data og analyser, aktuelt bedst foreliggende viden, evidens og officielle anbefalinger.
4. Sammensætning af udvalget
Opgaveudvalget nedsættes af Kommunalbestyrelsen under Ældre- og Omsorgsudvalget; Børneudvalget;
Socialudvalget; Sundheds- og Forebyggelsesudvalget og By- og Erhvervsstrategisk Udvalg i henhold til § 17,
stk. 4, i lov om kommunernes styrelse.
Opgaveudvalget består af følgende medlemmer:
Ovenstående medlemmer af opgaveudvalget udpeger de 7 faste borgere og eksperter med udgangspunkt i
følgende kriterier:
5. Udvalgets arbejdsform
Udvalget tilrettelægger selv sin arbejdsform indenfor rammerne af styrelsesloven, Styrelsesvedtægten for
Frederiksberg Kommune samt Kommunalbestyrelsens beslutninger. Formanden sikrer den nødvendige
sammenhæng til de relevante drøftelser, der kører parallelt i de stående udvalg.
På udvalgets første møde fremlægges forslag til mødeplan. Udvalgets mødeplan skal give mulighed for at
udvalget løbende og fleksibelt kan give sparring til forvaltningens opgaveløsning i forbindelse med
sundhedsreformen. Møderne ligger som udgangspunkt uden for mandage, hvor der er politiske møder og
så flest mulige har mulighed for at deltage.
Udvalget skal tage stilling til, hvordan de vil involvere borgere, videnspersoner m.v., der ikke er medlemmer
af udvalget, i udvalgets opgave.
Opgaveudvalget skal komme med forslag til, hvordan borgerne og andre aktører i Frederiksberg Kommune
aktivt kan bidrage til at realisere de tiltag, som opgaveudvalget foreslår.
6. Tidsplan
Arbejdet påbegyndes i 2. kvartal 2025 og afsluttes i 4. kvartal 2025 med en fremlæggelse af pejlemærker og målbilleder for Kommunalbestyrelsen.
7. Økonomi
Opgaveudvalget nedsættes af Kommunalbestyrelsen under Ældre- og Omsorgsudvalget, Børneudvalget, Socialudvalget, Sundheds- og Forebyggelsesudvalget og By- og Erhvervsstrategisk Udvalg i henhold til § 17, stk. 4, i lov om kommunernes styrelse.
Opgaveudvalget består af følgende medlemmer:
8 medlemmer af kommunalbestyrelsen i Frederiksberg Kommune - heraf udvalgsformændene for ovennævnte udvalg samt en repræsentant for de partier, der ikke varetager en af de nævnte udvalgsposter. De 8 kommunalbestyrelsesmedlemmer, der er medlemmer af opgaveudvalget, udpeger ved konstituering en formand for udvalget. Formanden vælges blandt de 8 kommunalbestyrelsesmedlemmer, der deltager i opgaveudvalget. Borgmesteren er ikke medlem af udvalget, men kan deltage i udvalgets møder.
Ovenstående medlemmer af opgaveudvalget udpeger de 7 faste borgere og eksperter med udgangspunkt i følgende kriterier:
Fra Kommunalbestyrelsen:
Udpegede medlemmer:
Frederiksberg Rådhus
Smallegade 1
2000 Frederiksberg
Telefon: 3821 2121