Sådan behandler vi dine personoplysninger
I forbindelse med at du modtager hjemmesygepleje behandler Frederiksberg Kommune personoplysninger om dig, som vi er dataansvarlig for. Vi behandler dine personoplysninger til følgende formål: dokumentation i din journal, planlægning af dine indsatser, kommunikation med behandlingsansvarlige læger.
Vi behandler personoplysninger om dig i kategorierne: Almindelige personoplysninger (fx dit navn og adresse), Følsomme personoplysninger (helbredsoplysninger), og CPR-nummer.
Grundlaget for behandling af dine oplysninger er databeskyttelsesforordningen artikel 6, stk. 1, litra e (myndighedsopgave), artikel 9, stk. 2 om behandling af følsomme personoplysninger. Vi henviser her til sundhedslovens § 138, om handler om hjemmesygepleje, og servicelovens § 119 (plejevederlag) § 122 (hjælpemidler). For behandlingen af CPR-nummer er vores retsgrundlag databeskyttelsesloven § 11.
Hvor får vi dine oplysninger fra og hvem deler vi dem med
Vi deler dine personoplysninger med de samarbejdspartnere, som har et berettiget behov eller vi har indhentet samtykke fra dig, fx nødkaldsvagter, hospitaler ved indlæggelse og behandling. Vi anvender forskellige it-systemer til at kunne løse vores opgave, hvor vi har indgået databehandleraftaler og hvor kommunen fører løbende tilsyn med sikkerheden.
Hjemmesygeplejen kan modtage oplysninger fra hospitaler, privatpraktiserende læger eller andre, som led i din behandling, og kun i det omfang det relaterer sig til formålet beskrevet øverst i denne privatlivspolitik. Når vi modtager oplysninger fra tredjeparter, behandler vi dem på samme måde som øvrige oplysninger beskrevet i denne privatlivspolitik.
Opbevaring af dine personoplysninger
Hvor længe vi opbevarer dine personoplysninger afhænger af, hvor lang tid vi har brug for dine personoplysninger for at kunne varetage vores myndighedsopgaver. Når vi ikke har brug for dine oplysninger længere, og journaliseringspligt i øvrigt er opfyldt, arkiveres den sag som dine oplysninger indgår i. Oplysningerne vil efter en vis periode enten blive slettet eller blive overført til Stadsarkivet, i overensstemmelse med regler i arkivloven.
Dine rettigheder
Du har efter databeskyttelsesforordningens artikel 15-18 og 20-21 en række rettigheder i forhold til vores behandling af personoplysninger om dig, hvilket du til enhver tid kan rette henvendelse om:
• Ret til at blive orienteret om indsamling, behandling og videregivelse
• Ret til indsigt i behandlingen af dine personoplysninger
• Ret til at gøre indsigelse mod behandlingen af dine personoplysninger
• I visse tilfælde ret til berigtigelse, sletning, begrænsning eller udlevering af dine personoplysninger
Du har altid mulighed for at klage til Datatilsynet, hvis du er utilfreds med den måde, vi behandler dine personoplysninger på. Du finder Datatilsynets kontaktoplysninger på www.datatilsynet.dk
Kontaktoplysninger på databeskyttelsesrådgiveren
Hvis du har spørgsmål til vores behandling af personoplysninger, er du altid velkommen til at kontakte vores databeskyttelsesrådgiver via sikker forsendelse via borger.dk, via mail på databeskyttelse@frederiksberg.dk, eller via brev til Frederiksberg Rådhus, 2000 Frederiksberg, att.: databeskyttelsesrådgiver