Gå til hovedindhold
Frederiksberg Kommune
Hovedmenu
  • Borger
  • Virksomhed
  • Politik
  • Kommunen
  • English
Frederiksberg Kommune på Facebook
Trafik
  1. Borger
  2. Trafik
  3. Kom rundt i byen
  4. El-løbehjul

El-løbehjul

På denne side kan du læse om udlejningsløbehjul og søge om tilladelse til opstilling af udlejningsløbehjul. Du må ikke opstille løbehjul til udlejning på offentlige arealer uden en aftale med kommunen.

FAQ

Opstilling af el-løbehjul på offentligt areal

Den 1. januar 2021 blev reglerne for opstilling af mindre udlejningskøretøjer uden fast forretningssted ændret. Mindre udlejningskøretøjer er for eksempel cykler og løbehjul.

De nye regler betyder, at udbydere, der vil opstille løbehjul i Frederiksberg Kommune, skal have en aftale med kommunen. Hvis køretøjerne bliver udlejet fra et fast forretningssted, for eksempel et hotel eller en cykelhandler, kræver det ikke en aftale med kommunen, men en tilladelse til råden over vejareal, som kan opnås ved at sende en ansøgning til vpm@frederiksberg.dk.

Du kan nu søge om at indgå aftale med kommunen om at opstille el-løbehjul til udlejning på offentlige (kommunale) arealer i Frederiksberg Kommune. Annonceringen heraf og vilkårene for en tilladelse til opstilling af løbehjul til udlejning fremgår nedenfor.

Du skal indsende ansøgningsmaterialet inden den 28. januar 2022, kl. 9 for at komme i betragtning. Alle dokumenter og herunder bilag skal være på dansk.

Det er besluttet, at der kun må være op til 4 udbydere af max. 500 løbehjul til sammen i kommunen.

Aftalen vil gælde for et år, med mulighed for forlængelse i yderligere to år. Du skal betale et årligt gebyr pr. opstillet løbehjul i forbindelse med aftalen. Det vil ikke være muligt for nye udbydere at få tilladelse til at opstille udlejningsløbehjul i Frederiksberg Kommune i aftaleperioden. 

Frederiksberg Kommune gennemfører en ny annoncering, når det er muligt for nye udbydere at søge.

Mulighed for at indgå aftale om opstilling af el-løbehjul til udlejning fra 2022

Frederiksberg Kommune åbner nu for ansøgning om at indgå aftale med kommunen om at opstille el-løbehjul til udlejning på offentlige (kommunale) arealer i en del af kommunen.

Dette sker på baggrund af lov nr. 2082 af 21. december 2020 om ændring af lov om offentlige veje mv., lov om private fællesveje og færdselsloven.

Der indgås samlet aftaler om opstilling af maksimalt 500 el-løbehjul til udlejning på offentlige arealer i Frederiksberg Kommune fordelt på op til 4 udbydere. Det vil ikke være muligt for nye udbydere at indgå aftale med kommunen før ved næste annonceringsrunde.

Aftalerne vil som udgangspunkt være etårige med mulighed for forlængelse efter evaluering af ordningen. Samtidig evalueres ordningen et halvt år efter aftalens indgåelse med henblik på en vurdering af eventuel justeringer. Ældrerådet, Handicaprådet, Cyklistforbundet og Ungerådet vil blive inddraget i evalueringerne.

Opstilles el-løbehjul til udlejning uden forudgående aftale med kommunen, vil disse blive fjernet.

Kommunen opkræver et årligt administrationsgebyr i forbindelse med indgåelse af aftalen. Gebyret er for 2022 på 1000 kr. pr. løbehjul pr. år, som dækker kommunes udgifter til administration og tilsyn. Taksterne indeksreguleres årligt efter KL’s seneste pris- og lønskøn for den gældende periode. Gebyret forfalder ved aftalens indgåelse, herefter pr. påbegyndt kalenderår.

Hertil kommer, at kommunen vil kræve betaling for kommunens udgifter i forbindelse med etablering og vedligehold af de løbehjulsbokse, der oprettes til parkering af udlejede løbehjul. Der forventes oprettet 75 løbehjulsbokse hertil.

En løbehjulsboks, som er en vejafmærkning, afmærkes med smal ubrudt linje, så løbehjulsboksen fremtræder som et felt, og dette skal forsynes med et løbehjulssymbol, jf. nedenfor. Herudover vil løbehjulsboksene blive forsynet med et gelænder (i ral 6009) på hver side af boksen således, at løbehjulene ikke kan vælte ud af boksen.

Illustration af løbejhjul

Den endelige placering af el-løbehjul til udlejning aftales efter konkret forhandling med kommunen, idet kommunen forbeholder sig ret til at anvise stederne, herunder at fjerne disse igen, hvis der er behov for anden anvendelse af arealerne.

El-løbehjulene skal opstilles i afmærkede parkeringsområder, som er fælles parkeringsområder for alle udbydere. Kommunen vil i en indkøringsperiode frem til juni 2022 kunne stille krav om ændringer af parkeringsområderne i forhold til størrelse og antal opstillede køretøjer. 

Som udgangspunkt foreslås parkeringsområder med plads til mellem 3 og 10 løbehjul i hver, idet dette kan variere alt efter placering. Der kan stå 2 løbehjul pr. m2.

Frederiksberg Kommune vil kunne udpege steder, som vurderes at være velegnede til opstilling af el­ løbehjul. Det kan være ved trafikknudepunkter som S-tog, metro og større busstoppesteder, ved uddannelsesinstitutioner, sportsfaciliteter, ved rekreative områder mv.

Der må ikke opstilles el-løbehjul til udlejning i parker samt på stier og kirkegårde, som ejes af Frederiksberg Kommune.

I ansøgningen bedes ansøger oplyse, hvor mange el-løbehjul, der ønskes opstillet. 

Ansøger bedes, hvis det er muligt markere ønsker/forslag til parkeringsarealer på foto eller kort 

Hvis ansøger ønsker at opstille el-løbehjul på arealer, parkeringspladser eller i parker, som ikke ejes af Frederiksberg Kommune (dvs. udenfor offentligt vejareal), skal der altid søges tilladelse af grundejeren.

Udvælgelseskriterier

I vurdering af ansøgningen lægger Frederiksberg Kommune særligt vægt på følgende forhold:

  • Levetid på løbehjul, idet længst mulige levetid tillægges vægt. Oplysningerne herom skal være baseret på en uafhængig livscyklusanalyse.
  • Levetid på batterier, idet længst mulige levetid på batterier tillægges vægt
  • Støj fra løbehjul, idet det tillægges vægt, at løbehjul ved flytning, parkering, lavbatteritid m.v. støjer mindst muligt.
  • Hurtigste responstid i forhold til fjernelse af løbehjul, der er placeret i strid med vilkårene, idet den korteste responstid tillægges vægt.
  • Erfaring med drift af udlejningsvirksomhed under tilladelser i sammenlignelige byer, idet erfaring tillægges vægt.

Ansøgning

  • Ansøgningen skal være skriftlig og på dansk. 
  • Længde på ansøgningen må være max. 3 A4 sider
  • Der skal vedlægges bilag på dansk, der dokumenterer ovenstående udvælgelseskriterier. 

Tidsfrister

Ansøgningsmateriale skal være Frederiksberg Kommune i hænde senest den 28. januar 2022, kl. 9. Kommunen vil hurtigst muligt herefter kontakte de ansøgere, som kommer i betragtning til forhandling om indgåelse af aftaler.

Materialet sendes pr. mail til vpm@frederiksberg.dk, hvortil også eventuelle spørgsmål kan rettes.
 

Vilkår for opsætning af løbehjul

Frederiksberg kommune har fastsat følgende vilkår for udstedelse af tilladelse til udlejningsløbehjul på offentlige arealer på Frederiksberg.

  • De opstillede løbehjul skal være forsynet med udskiftelige batterier, så løbehjulene ikke skal indsamles hver aften. Udskiftning af batterier skal ske med brug af el-ladcykel eller elbiler.
  • Batterilevetiden skal være så god som mulig og med minimum 1.000 opladninger, jf. udvælgelseskriterierne.
  • Levetiden på løbehjulene skal være så god som mulig og have minimum tre års levetid, jf. udvælgelseskriterierne.
  • Løbehjulene må ikke udsende støj, der kan genere naboer m.v., jf. udvælgelseskriterierne.
  • Aftalehaveren skal for egen regning afsætte ressourcer til løbende at flytte løbehjul til løbehjulsbokse, hvis de ikke er placeret heri. Aftalehaver forpligter sig til at foretage rundering med tilstrækkelig frekvens med henblik på at sikre lovlig opstilling af løbehjul opstillet med henblik på udlejning.
  • Responstiden fra løbehjulsudbyderne på at fjerne løbehjul, der står eller ligger til gene for trafikken, fastsættes til maksimalt 1 time, hvis aftalehaveren modtager henvendelser herom enten fra kommunen eller fra borgere.
  • Kommunen kan flytte løbehjul, der står til gene for trafikken, indenfor en radius af 0,5-1 meter således, at de står trafiksikkert. Aftalehaveren forudsættes efterfølgende at flytte disse løbehjul til en boks.
  • Aftalehaver skal med varsel på 1 uge flytte løbehjul, hvis et areal skal bruges til andre formål såsom arrangementer, udendørsservering, vejarbejde, og lignende. Aftalehavers eventuelle omkostninger eller tab af omsætning i denne forbindelse er kommunen uvedkommende.
  • Aftalehaveren er forpligtet til at dele deres forbrugsdata en gang i kvartalet fordelt pr. måned, herunder
    - Overblik over omfanget af udlejningen, herunder på bestemte steder i kommunen, om aftalehavers løbehjul er i brug eller ej, hvor langt de kører, og hvor fra og til de kører
    - Overblik over hvor mange køretøjer, der ikke placeres i bokse.
    - Dokumentation for responstid i forhold til fjernelse af løbehjul
    - Overblik over personskader, som aftalehaver har kendskab til.
    - Aftalehaver skal sikre, at der ikke indgår personoplysninger som defineret i databeskyttelsesforordningens artikel 4, nr. 1 i de data, som der leveres til eller gøres tilgængelige for kommunen.
  • Der afholdes kvartalsvise møder med forvaltningen, som aftalehaveren er forpligtet til at deltage i, i forhold til vilkårsopfyldelse m.v. og med evaluering af ordningen et halvt år efter aftalens indgåelse. Ældrerådet, Handicaprådet, Cyklistforbundet og Ungerådet vil blive inddraget i evalueringen.
  • Aftalehaveren skal sikre kvalitet og vedligehold af materiel, herunder fjerne defekte køretøjer. Aftalehaver skal til enhver tid have en ordning, der sikrer, at aftalehaver løbende kan vedligeholde sine elløbehjul.
  • De anvendte løbehjul skal til enhver tid leve op til gældende lovgivning.
  • Aftalen er tidsbegrænset til at gælde ét år med mulighed for forlængelse i yderligere to år på baggrund af en evaluering, hvorefter der kan ansøges om fornyelse.
  • Kommunen kan ændre i vilkårene med tre måneders varsel, hvis der bliver behov herfor.
  • Aftalen kan opsiges straks og uden yderligere varsel, hvis vilkårene gentagne gange ikke efterleves.
  • Aftalen kan i øvrigt opsiges af aftaleparterne med et varsel på 6 måneder.
  • Kommunen opkræver et årligt administrationsgebyr i forbindelse med indgåelse af aftalen. Gebyret er for 2022 på 1000 kr. pr. løbehjul pr. år, som dækker kommunes udgifter til administration og tilsyn. Taksterne indeksreguleres årligt jf. KL’s seneste pris- og lønskøn for den gældende periode. Gebyret forfalder ved aftalens indgåelse, herefter pr. påbegyndt kalenderår.
  • Hertil kommer, at kommunen vil kræve i forbindelse med etablering og vedligehold de løbehjulsbokse, der oprettes til parkering af udlejede løbehjul. Der forventes oprettet 75 løbehjulsbokse hertil.
     

Kontaktoplysninger til elløbehjulsoperatører i Frederiksberg Kommune

Ser du et væltet elløbehjul, eller er et elløbehjul kommet på afveje, kan du henvende dig direkte til elløbehjulsoperatøren, så vil denne komme og omplacere elløbehjulet.

Alle elløbehjul er udstyret med en QR-kode og et registreringsnummer. Har du det parat kan operatørerne elektronisk finde frem til løbehjulet og hurtigere tage hånd om opgaven.

Bolt
Mail: denmark.rentals@bolt.eu
Tlf.: +45 8083 0446

Lime
Mail: support@li.me
Tlf.: +45 7875 4220

Tier
Mail: support@tier.app
Tlf.: +45 7875 0053

Voi
Hjemmeside: report.voi.com/da
 

Kontakt

Vej, Park og Miljø – Byliv og Drift

Frederiksberg Rådhus
Smallegade 1
2000 Frederiksberg
For borgere: Send sikker Digital Post til Vej, Park og Miljø
For virksomheder: Send sikker Digital Post til Vej, Park og Miljø

Telefonisk henvendelse

Mandag, onsdag og torsdag kl. 9-14
Tirsdag kl. 10-14
Fredag kl. 9-13

Personlig henvendelse

Kun efter forudgående aftale
Telefon: 38214220
  • Del
    • Facebook
    • Linkedin
    • Twitter
  • Udskriv
  • Parkering
  • Vejarbejder og vejlukninger
  • Giv os et praj
  • Kom rundt i byen
    • Cyklister
    • Busserne på Frederiksberg
    • Elbiler
    • Delebiler og bybiler på Frederiksberg
    • Samkørsel
    • El-løbehjul
    • Udlejningscykler
    • Trafiksikkerhed
  • Hold byen ren
  • Regler for private fællesveje
Footer DA
Genveje
  • Kommunen
  • Presserum
  • Hjælp til at få siden læst op
  • Ledige stillinger
  • In English
  • Privatlivspolitik
  • Sitemap
  • Tilgængelighedserklæring

Frederiksberg Kommune

Frederiksberg Rådhus
Smallegade 1
2000 Frederiksberg

Til kontaktsiden
CVR 11259979

Facebook
LinkedIn
Oplev Frederiksberg
Bliv Hørt

Borgerservice

Frederiksberg Rådhus 1. sal
Vestindgangen (ved parkeringspladsen)
Telefon: 38 21 21 21

Bestil tid i Borgerservice
Send sikkert til Borgerservice (digital post)