I juni 2021 modtog familier i 326 børnesager et undskyldningsbrev fra den tidligere borgmester, fordi der var konstateret alvorlige sagsbehandlingsfejl i sagerne.
Alle borgere har mulighed for at rejse krav om erstatning eller godtgørelse, men kravet skal være begrundet og dokumenteret, for at kommunen må udbetale erstatning.
Selvom der er sket alvorlige sagsbehandlingsfejl i en sag, er det ikke ensbetydende med, at der må betales erstatning eller godtgørelse.
For at have ret til erstatning skal du blandt andet have haft nogle udgifter som en direkte konsekvens af sagsbehandlingsfejlen. Det kan for eksempel være udgifter til betaling af en psykolog mv. Men det kan også være tab af indtægt i form af tabt arbejdsfortjeneste. Du skal kunne begrunde og dokumentere udgifter og tab.
Godtgørelse kan bl.a. komme på tale, hvis kommunen er ansvarlig for, at et barn har været udsat for umenneskelig eller nedværdigende behandling, for eksempel ved ikke at reagere på en under-retning om overgreb.
De lovbestemte regler om erstatning og godtgørelse er ikke enkle. Der er en række tilbud, som tilbyder gratis juridisk hjælp til at få vurderet, om man har et krav mod kommunen, fx:
Hvis du mener at have krav på erstatning eller godtgørelse fra kommunen, kan du kontakte den juridiske afdeling i kommunen.
Hvis kommunen modtager et krav om erstatning eller godtgørelse fra en af familierne i de 326 børnesager, vil kommunen lade sin advokat undersøge kravet. Kommunen vil på baggrund af advokatens vurderinger og anbefalinger tage stilling til, hvordan sagen skal behandles. Du vil således høre fra kommunen, om du vil få udbetalt erstatning eller godtgørelse, eller om du er henvist til at anlægge sag ved domstolene.