Du skal have følgende ting klar, inden du betaler eller klager over din p-afgift (p-bøde):
• Registreringsnummer på din bil.
• Parkeringsafgiftsnummer (Hvis du ikke har parkeringsafgiftsnummeret, som står på din afgift/bøde, så kan du få det oplyst ved at skrive til os via kontaktmodulet.).
• Nøglekort til NemID.
• Betalingskort, hvis du vil betale.
• Du skal bruge NemId, når du benytter ”Min betalingsoversigt” og brug af denne betalingsform kræver, at du er registreret som primær ejer/bruger af bilen. Bemærk, at du skal skrive et 0 foran parkeringsafgiftsnumret, når du indtaster dette i ”Min betalingsoversigt”.
Er du ikke registreret primær ejer/bruger af bilen, kan du benytte læselinjen på talonen til betaling.
Du kan også klage over din afgift/bøde ved at sende et brev til os eller møde frem personligt i Borgerservicecentret på rådhuset. Husk at bestille tid, inden du møder op.
Sagsbehandlingstiden varierer i forhold til antallet af aktuelle klager. Vi behandler klagerne i den rækkefølge, som vi modtager dem.
Når du benytter vores digitale selvbetjeningsløsning, vil du modtage en kvittering på din indsigelse mod parkeringsafgiften. I kvitteringen vil der stå, hvornår du kan forvente at få svar.
Når vi har modtaget din indsigelse, stiller vi betalingen i bero, indtil der træffes afgørelse i sagen.
Du kan læse om Frederiksberg Kommunes opkrævnings- og rykkerprocedure på siden Betaling til Frederiksberg Kommune.
Kan min parkeringsafgift blive annulleret, hvis bilen har holdt ulovligt på grund af havari?
Ja, hvis du har dokumentation for havariet. Dokumentationen kan være en regning fra det værksted, der har transporteret bilen væk. En havareret bil må ikke henstå i mere end 18 timer.
Er der rabat på parkeringsbøder for studerende eller pensionister?
Nej. Der er ikke hjemmel til at regulere beløbet for en afgift.
Jeg har fået en rykker på en parkeringsafgift, jeg har betalt. Hvorfor det?
Du kan have indbetalt en afgift på samme beløb til en anden myndighed. Kontroller eventuelt, hvem modtageren er af den parkeringsafgift, som du har betalt.
Rykkeren kan vedrøre en anden p-afgift. Af rykkeren fremgår det, hvilket debitor-/løbenummer rykkeren vedrører. Du kan derfor selv kontrollere, om debitor-/løbenummer tilhører den afgift, som du mener at have betalt eller en anden afgift, som du måske ikke har betalt. Både dato og sted fremgår af rykkeren.
Jeg har fået en parkeringsafgift, men har solgt bilen. Hvad skal jeg gøre?
Du kan benytte vores selvbetjeningsløsning her på siden. I klagen vedhæfter du en kopi af slutsedlen/kontrakten, hvor salgsdato, købers navn, adresse og underskrift fremgår.
Jeg har lånt min bil ud og fået en parkeringsafgift. Skal jeg betale den?
Ja, det er altid ejeren af bilen, der hæfter for p-afgiften. Betalingen af afgiften er derfor et privat anliggende mellem ejer og låner af bilen.
I forbindelse med at Frederiksberg Kommune registrer personoplysninger om dig ifm. udstedelse af afgift, bliver vi dataansvarlig for dine personoplysninger. Vi behandler dine personoplysninger til følgende formål: identificere dig som ejer af bilen, udstedelse af afgift, og behandling af eventuel klage.
Grundlaget for behandling af dine oplysninger er databeskyttelsesloven artikel 6, stk. 1, litra e, databeskyttelsesloven § 8, stk. 1 § 11, færdselslovens § 122a og bekendtgørelse nr. 877 af 25. juni 2018 om vejmyndighedernes parkeringskontrol. Vi behandler personoplysninger om dig i kategorien almindelige personoplysninger (fx navn, bilens reg.nr, din adresse) strafbare forhold (afgiften) og eventuel følsomme personoplysninger i sager om handicap, hvor det er relevant for sagens behandling.
Vi videregiver eller overlader dine personoplysninger, i det omfang det er relevant, til andre myndigheder herunder Gældsstyrelsen, Politi med flere.
De personoplysninger, som vi indsamler og behandler om dig er omfattet af kommunens journaliseringspligt. Oplysninger bliver som udgangspunkt opbevaret i 5 år efter sagens afslutning, medmindre andet følger af gældende lovgivning.
Du har efter databeskyttelsesforordningens artikel 15 – 18 og 20 - 21 en række rettigheder i forhold til vores behandling af personoplysninger om dig, hvilket du til enhver tid kan rette henvendelse om:
• At blive orienteret om indsamling, behandling og videregivelse
• Indsigt i behandlingen af personoplysninger.
• Retten til at gøre indsigelse mod behandlingen af personoplysninger
• Berigtigelse, sletning, begrænsning eller udlevering af personoplysninger.
Du har ret til at indgive en klage til Datatilsynet, Borgergade 28. 5., 1200 København K, Tlf. 3319 3200 eller via mail dt@datatilsynet.dk.
Hvis du har spørgsmål til vores behandling af personoplysninger, er du altid velkommen til at kontakte vores databeskyttelsesrådgiver via sikker forsendelse via borger.dk, databeskyttelse@frederiksberg.dk, eller brev til Frederiksberg Rådhus, 2000 Frederiksberg, att: databeskyttelsesrådgiver.
Kontakt
Vej, Park og Miljø - Frederiksberg Parkering
Frederiksberg RådhusSmallegade 1
2000 Frederiksberg
For virksomheder: Send sikker Digital Post til Parkering
Telefonisk henvendelse
Mandag - torsdag kl. 9-14Fredag kl. 9-13