Betty Nansens Allé
Tidsplan for anlæg:
11.09.2023: Etape 1 – sydlig side mellem Skellet og indkørsel til Akaciegården.
31.04.2024: Projektet forventes afsluttet
Det kan dagligt forekomme arbejde i tidsrummet 07.00 – 18.00. Der er ikke planlagt weekend-, aften- eller natarbejde, men skulle det blive nødvendigt, vil vi orientere om dette på forhånd.
Projektet
Det færdige anlæg kommer til at kunne forsinke 1100 m3 regnvand og er med til at sikre området mod oversvømmelser, når der er skybrud.
Regnvandet forsinkes i vejbede og underjordiske lukkede magasiner. Vejbede anlægges i vejens nordlige side på strækningen mellem Skellet til Betty Nansens Allé nr. 53. Ud over at forsinke regnvand er vejbedene også med til at gøre vejen grønnere og virker hastighedsnedsættende på biltrafikken ved at indsnævre vejbanen til en bredde på 6 meter.
På vejarealet ud for Lindehaven anlægges der en hævet trafikflade og grønne bede. Arealet anlægges i en sammenhæng med de nyanlagte byrum mellem bygningerne i området og forbinder fortovet i den nordlige side til indgangen ved Lindehaven. Her etableres bede med træer og stauder, bænkepladser og to pladser til parkering af handicapbil efter beskrivelsen for arealerne i Lokalplan 222 for plejeboliger på Betty Nansens Allé 16. De grønne arealer skaber en visuel- og grøn forbindelse på tværs af Betty Nansens Allé. Den hævede flade skaber et opmærksomhedspunkt for trafikanter ved krydsningen for gående i syd- og nordlig retning ved Lindehaven.
Der nedlægges ikke bilparkeringspladser i forbindelse med projektet.
Projektforslaget for Betty Nansens Allé blev godkendt på Miljø- og Trafikudvalget den 19.09.2022. Du kan se sagen og planen for projektet under pkt. 157 her:
Betty Nansens Allé - anlæg af skybrudsprojekt og vejareal nord for Lindehaven
Biltrafik i anlægsperioden
Anlægsfasen er opdelt i etaper og tager hensyn til, at biltrafikken kan opretholdes i én vejbane. Der kan forekomme af- eller pålæsning af materiel i et kort tidsrum, hvor det ikke er muligt at passere. Entreprenøren, der anlægger projektet, vil vise hensyn, så der kun er en kort ventetid for kunne passere.
Dele af bilparkeringspladerne i den sydlige side af vejen vil være spærret, når der arbejdes på de forskellige etaper.
Ved vejarealet nord for Lindehaven kan der forekomme delvise lukninger for gennemkørsel. I tilfælde heraf kontakter Frederiksberg Kommune kontaktpersonerne for de nærliggende ejendomme for en afklaring om afhentning af renovation samt adgang for brand- og redningskørsel.
Spørgsmål til projektet
Hvis du har spørgsmål til projektet, er du meget velkommen til at sende en mail til trafik@frederiksberg.dk. Skriv Betty Nansens Alle i emnefeltet.
Tak for jeres opmærksomhed og interesse for projektet.
Fuglebakkekvarteret
Klimatilpasningsprojektet i Fuglebakkekvarteret er en del af en helhedsorienteret indsats for tilbageholdelse af skybrudsvand og hverdagsregn i kvarteret.
Kort over klimatilpasningsprojektet i Fuglebakkekvarteret
Projektet opdeles i to delområder bestemt af, hvor vandet skal håndteres. Delområde 1 omfatter følgende veje syd for Mariendalsvej: Fuglebakkevej, Solsortevej, Drosselvej, Egernvej. Delområde 2 omfatter: Vagtelvej og Godthåbsvænget.
I delområde 1 skal der forsinkes cirka 500 m3 vand, inden det ledes videre til klimatilpasningsløsningen i Egernvej Anlægget. Egernvej Anlægget er indrettet til at modtage vand fra de lokale veje.
I delområde 2 skal der ledes der cirka 200 m3 vand fra Vagtelvej til Godthåbsvænget. Herfra ledes vandet videre mod det grønne areal ved Grøndals Å.
De endelige detaljer i projekterne er ikke fastlagt endnu. Det sker i den kommende projektering af projekterne, hvor projekterne løsninger og detaljer fastlægges.
Sankt Jørgens Sø - udsat til afklaring om Bispeengbuen
Frederiksberg Kommune arbejder sammen med Københavns Kommune om at se på mulighederne for at bruge Skt. Jørgens Sø i skybrudssikringen af Frederiksberg og Nørrebro. Lige nu undersøger vi, hvordan søerne kan bruges som forsinkelsesbassin. Grundlæggende handler det om at finde løsninger, som kan mindske risikoen for at blandt andet Vodroffsvej og området omkring bliver oversvømmet i fremtiden.
Vi undersøger kun de skybrudstekniske muligheder, og hvilke ændringer i byrummet, de kræver. Senere vil vi se på formgivning, og hvordan man ellers kan bruge områderne, når der ikke er skybrud. Vi vil nemlig gerne lave skybrudsløsninger, der skaber merværdi for området.
Vi har sammen med Københavns Kommune udviklet tre scenarier til denne forundersøgelse af, hvordan man kan bruge Skt. Jørgens Sø som skybrudsbassin.
Politisk behandling af forundersøgelsen
By- og Miljøudvalget besluttede i januar 2019 at udskyde beslutningen om Skt. Jørgens Sø til undersøgelsen om en mulig nedrivning af Bispeengbuen er færdig. Grunden til dette er, at de to områder hænger sammen vandteknisk. En del af det vand, som efter planen skal løbe ind i Skt. Jørgens Sø, kommer fra Bispeengbuen. Hvis det bliver muligt at tilbageholde mere vand ved Bispeengbuen, så har det betydning for, hvor meget vand, der løber til søen.
Vi regner med, at undersøgelsen om Bispeengbuen er færdig inden udgangen af 2019. Derefter skal de to politiske udvalg i København og på Frederiksberg drøfte, om de ønsker, at Skt. Jørgens Sø skal bruges i skybrudssikringen af byen.
Pkt. 33 Orientering om udskydelse af Skybrudsprojektet Skt. Jørgens Sø
By- og Miljøudvalget blev orienteret den 12. marts 2018 i pkt. 79:
Pkt. 79 Orientering om status for forberedelser inden opstart af skybrudsprojektet Skt. Jørgens Sø
På By- og Miljøudvalgsmødet den 4. juni 2018 under pkt. 205 Meddelelser
På By- og Miljøudvalgsmødet den 13. august 2018 under pkt. 238 Meddelelser
Det er vigtigt at understrege, at der på nuværende tidspunkt er tale om idéer og forundersøgelser, der skal teste idéerne. Der er ikke lavet et konkret projekt, som du kan give høringssvar på. Når der bliver lavet et konkret projekt om skybrudssikring, som er vedtaget på Frederiksberg og i København, så vil alle interesserede blive involveret flere gange gennem en VVM-proces (vurdering af virkning på miljøet).