Gå til hovedindhold
Frederiksberg Kommune
Hovedmenu
  • Borger
  • Virksomhed
  • Politik
  • Kommunen
  • English
Frederiksberg Kommune på Facebook
Tilladelser og regler
  1. Virksomhed
  2. Tilladelser og regler
  3. Udeservering

Udeservering

På denne side kan du ansøge om udeservering på offentligt areal på Frederiksberg.

Ansøgning om udeservering foretages via selvbetjeningen nedenfor.

Når ansøgningen er modtaget, sender forvaltningen den til vurdering hos Københavns Politi, hvorfor der må påregnes forlænget sagsbehandlingstid. Frederiksberg Kommune bestræber sig på en hurtig sagsbehandling.

Som følge af restriktionerne under corona 2020-2021 har du mulighed for at ansøge om at udvide din eksisterende udeservering i perioden 1. juni -30. september 2022. Læs nærmere om krav til dokumentation under ”Ansøg om udvidet udeserveringstilladelse” nedenfor.
Ansøg om udeservering

Sådan gør du

  1. Før du går i gang er det en god idé at orientere sig om udeservering i kommunens Regulativ for råden over vejareal og offentlige pladser (se link nedenfor). 
  2. Log ind på selvbetjeningen med NemID.
  3. Udfyld ansøgningen med alle relevante oplysninger om det ønskede udeserveringsareal.
  4. Vedhæft billeder af de møbler, du ønsker.
  5. Vedhæft en skitse/tegning/kort/billede af det udeserveringsareal, som du ønsker samt placering af møblerne på vejarealet inklusiv mål.

FAQ

Om udeservering

Hvis du har udeservering på Frederiksberg, skal du passe på arealet, sørge for at renholde det og sikre sig, at de sidste gæster har forladt udeserveringen senest ved midnat.

Hvis vi vurderer, at din ansøgning skal forelægges By- og Miljøudvalget, må der påregnes længere sagsbehandlingstid, og du vil blive orienteret om forventet tidspunkt for svar.

De fleste steder er det gratis at have udeservering på Frederiksberg, men på nogle pladser skal du betale for det.

Møblementet til udeservering skal holdes i kvalitetsbevidste materialer som for eksempel aluminium/stål med flet eller i hvidmalet træ. Eventuelle parasoller skal holdes i en lys ensartet farve eventuelt påført caféens/butikkens logo i afdæmpet udtryk.

Hvis der overordnet set ændres i udeserveringen, som for eksempel kan være ændring af møblement eller opstilling af varer, så skal du sende en ny ansøgning med billede/skitse af den ønskede ændring.

Da en udeserveringstilladelse er personlig, vil den ikke gælde for en eventuel ny indehaver. En ny indehaver skal derfor søge om tilladelse til udeservering på ny.

Ansøg om udvidet udeserveringstilladelse 1. juni - 30. september 2022

Den 9. maj 2022 besluttede Miljø-, Bynatur- og Mobilitetsudvalget, at caféer og restauranter ekstraordinært kan søge om at udvide det eksisterende udeserveringsareal i perioden 1. juni - 30. september 2022, som følge af coronarestriktionerne i 2020 og 2021.

En ansøgning skal indeholde dokumentation for det areal - herunder m² - der ønskes benyttet til den udvidede udeservering.

Du kan her se et eksempel på ansøgning om midlertidig udeservering.


Som ved almindelig ansøgning om udeservering vil ansøgningen om udvidet udeservering bliver sendt til vurdering hos Københavns Politi., hvorfor der må påregnes forlænget sagsbehandlingstid. Frederiksberg Kommune bestræber sig på en hurtig sagsbehandling.

Det bemærkes, at det pt. overvejes at kræve betaling for de arealer, der rådes over i forbindelse med udeservering.

Du skal sende din ansøgning med relevant dokumentation på mail til vpm@frederiksberg.dk 

Links

  • Regulativ for råden over vejareal og offentlige pladser
  • Folder: Sådan får du lov til udeservering
  • Folder: Sådan stiller du cykelstativer, vareudstillinger og skilte foran din bu…

Kontakt

Vej, Park og Miljø – Byliv og Drift

Frederiksberg Rådhus
Smallegade 1
2000 Frederiksberg
For borgere: Send sikker Digital Post til Vej, Park og Miljø
For virksomheder: Send sikker Digital Post til Vej, Park og Miljø

Telefonisk henvendelse

Mandag, onsdag og torsdag kl. 9-14
Tirsdag kl. 10-14
Fredag kl. 9-13

Personlig henvendelse

Kun efter forudgående aftale
Telefon: 38214220
  • Del
    • Facebook
    • Linkedin
    • Twitter
  • Udskriv
  • Afhold arrangement eller event
  • Anmeld midlertidig overnatning
  • Pop-up arrangementer
  • Udeservering
  • Mobilt gadesalg eller fast stadeplads
  • Alkoholbevilling
  • Gravetilladelse
  • P-fond
  • Råden over vejareal
  • Taxibevilling
  • Byggeri
Footer DA
Genveje
  • Kommunen
  • Presserum
  • Hjælp til at få siden læst op
  • Ledige stillinger
  • In English
  • Privatlivspolitik
  • Sitemap
  • Tilgængelighedserklæring

Frederiksberg Kommune

Frederiksberg Rådhus
Smallegade 1
2000 Frederiksberg

Til kontaktsiden
CVR 11259979

Facebook
LinkedIn
Oplev Frederiksberg
Bliv Hørt

Borgerservice

Frederiksberg Rådhus 1. sal
Vestindgangen (ved parkeringspladsen)
Telefon: 38 21 21 21

Bestil tid i Borgerservice
Send sikkert til Borgerservice (digital post)