MitID
MitID er et fælles log-in til både offentlige og private selvbetjeningsløsninger og til din netbank. MitID erstatter NemID løbende frem til efteråret 2022.
Digitale løsninger bliver med tiden erstattet af nye, fordi de skal være sikre og være i stand til at følge med udviklingen. MitID lever op til de nyeste standarder for sikkerhed, så vi også kan være trygge på nettet i fremtiden.
Hvis du har NemID og fortsat vil kunne logge på digitale løsninger, skal du have MitID senest i efteråret 2022.
Det er frivilligt, om du vil have MitID, som med NemID.
Du får brev eller Digital Post fra din bank, når du skal have MitID. Her får du besked om, hvad du skal gøre.
Uanset om du har hørt fra din bank eller ej, kan du selv gå ind på MitID og komme på MitID.
Selvom du får MitID, skal du beholde dit NemID frem til efteråret 2022. Indtil da kan der være steder, hvor du stadig skal bruge NemID. Du kan også stadig bestille NemID, hvis du har brug for det.
Du får besked, når MitID helt afløser NemID, og du ikke længere har brug for NemID.
Din bank eller MitID-supporten på 33 98 00 10, kan hjælpe dig.
Hvis du allerede har talt med dem og stadig har brug for hjælp, kan du bestille tid i Borgerservice.
Når du får besked fra banken om at oprette MitID, har du 30 dage til at gøre det. Hvis du ikke har nået det inden for de 30 dage, kan du gøre en af følgende muligheder for igen at komme på netbank:
- Bed banken om udsættelse
- Opret MitID på mitid.dk med din smartphone
- Bestil en kodeviser eller kodeoplæser på mitid.dk
- Bestil tid i Borgerservice og hent en kodeviser eller kodeoplæser der.