Gå til hovedindhold

Regler for affald

Hvilke regler gælder for affaldsordningerne og hvad koster affaldet? Læs om reglerne for affald og genbrug på Frederiksberg.

Indhold

    Regler for affald

    Alle ejendomme betaler affaldsgebyrer til kommunen. Vi opkræver to forskellige gebyrer fast over bidragsbilletten: gebyr for genanvendeligt affald og gebyr for restaffald. Derudover opkræves gebyr for en række ekstra ydelser. Herunder kan du se, hvordan gebyrerne er sammensat. Affaldsgebyrer til husholdninger pålægges ikke moms ved opkrævning.

    Afhentningssted for affald i beholdere

    Kroner eksklusiv moms

    Afhentningssted, per styk og per år

    1.092,00

     

    Restaffald (dagrenovation og småt brændbart)

    Kroner eksklusiv moms

    Beholderrumfang, per 100 liter ved ugentlig tømning, per år

    722,00

     

    Genanvendeligt affald med videre

    Kroner eksklusiv moms

    • Madaffald

    370,00

    • Storskrald, løst

    244,00

    • Haveaffald, beholder/løst

    41,00

    • Glas

    66,00

    • Papir

    131,00

    • Pap

    269,00

    • Plast

    317,00

    • Metal

    46,00

    • Tekstiler

    38,00

    • Farligt affald

    160,00

    • Genbrugsstationer

    300,00

    • Administration

    52,00

    I alt, per husholdning per år

    2.034,00

     

    Særlige ydelser

    Kroner eksklusiv moms

    Beholdervask, pr. beholder

    250,00

    Bestilling af ekstra beholdere, pr. beholder

    425,00

    Bestilling af ekstra tømning, pr. gang

    175,00

    Ukorrekt sortering

    Kroner eksklusiv moms

    Ukorrekt sortering, første gang pr. beholder

    500,00

    Ukorrekt sortering pr beholder, grove eller gentagende tilfælde

    2.000,00

     

    Erstatning af beholdere med videre og ekstrabeholdere

    Ved bortkomst eller beskadigelse af beholder eller andet materiel af andre årsager end almindeligt brug og slitage samt ved behov for flere beholdere, end der er tilmeldt tømning, for eksempel til anvendelse under nedstyrtningsskakte, betaler grundejeren/virksomheden for indkøb og levering af ny beholder.

     

    Ekstraomkostninger ved særlige tilfælde

    Kroner eksklusiv moms

    Ved ekstraomkostninger forbundet med afhentning, hvor årsagen til ekstraomkostningerne kan henføres til grundejeren/virksomheden, herunder oprydning efter overfyldninger, tømninger under særlige forhold for eksempel midlertidige forhold på adgangsvejen eller afhentningsstedet samt ved udsætning i forbindelse med begivenheder og lignende, viderefaktureres grundejeren/ virksomheden ekstraomkostningerne med et administrationsgebyr, dog maksimalt ét administrationsgebyr per måned

    350,00

     

    Noter:

    1. Kolonihaver, der ikke benyttes i vinterperioden, betaler 0,67 gange gebyr for genanvendeligt affald med videre.
    2. For benyttelse af mobilsuganlæg til restaffald betales 0,8 gange gebyr for beholderrumfang. Ved nedbrud af mobilsug betales herudover almindelig takst for antal liter stillet til rådighed i almindelige beholdere i den periode, hvor ejendommen gør brug af sådanne ekstra beholdere til restaffald.
    3. Ved komprimering af affaldet i ophalercontainere med komprimering betales 2,5 gange beholderrumfang.

    Dette gebyrblad viser en oversigt over gebyrer fra producenter eller disses kollektive ordninger, der har fået tildelt betalingsforpligtelser vedrørende kommunens indsamlede emballageaffald.

    Hjemmel
    Miljøbeskyttelsesloven, nr. 1093 af den 11. oktober 2024 og Bekendtgørelse om visse krav til emballager, udvidet producentansvar for emballage samt øvrigt affald der indsamles med emballageaffald (Emballagebekendtgørelsen), nr. 323 af den 20. marts 2025.

    Prisfastsættelsesprincip
    Takstfastsættelsen følger Miljøstyrelsens bekendtgørelser, hvorfor taksten fastsættes efter ’hvile-i- sig-selv princippet, hvilket indebærer, at udgifter og indtægter skal balancere over en årrække.

    Kalkulationsprincip
    Gebyrindtægterne skal dække både de direkte og indirekte omkostninger, der er forbundet med indsamling og omlastning samt eventuelt transport og behandling af emballageaffald.

    Bemærkninger
    Gebyret opkræves kvartalsvist forud hos de producenter eller disses kollektive ordninger, der har fået tildelt betalingsforpligtelser for kommunens indsamlede affald.

    Gebyrerne indføres med virkning fra 1. oktober 2025 i henhold til lovgivningen, så nedenstående gebyrer opkræves kun en gang i 2025.

    Klagevejledning
    I henhold til Miljøbeskyttelseslovens § 9 p, stk. 17 kan afgørelsen ikke påklages til anden administrativ myndighed.

     

    Producentgebyrer for emballageaffald indsamlet via henteordninger (kr.) 4. kvartal 2025 
    Restaffald  373.591
    Papir  19.812
    Pap  2.428.246
    Glas  355.806
    Plast  1.193.688
    Metal 158.785
    MDK (Mad- og drikkekartoner) 2.042.345
    I alt 6.572.273

     

    Producentgebyrer for emballageaffald indsamlet via bringeordninger(genbrugsplads) (kr.) 4. kvartal 2025 
    Papir  1.283
    Pap 66.602
    Glas 66.605
    Plast 29.416
    Mad- og drikkekartoner 5.933
    Farligt affald  27.786
    Indetræ 23.735
    Hård plast  20.790
    Blød plast  17.949
    I alt  260.099

     

    Producentgebyrer for administration af emballageaffald (kr.) 4. kvartal 2025 
    Restaffald 82.565
    Papir 4.378
    Pap 536.651
    Glas 78.634
    Plast 242.389
    Metal  34.627
    MDK (Mad- og drikkekartoner) 447.045
    I alt  1.426.289

     

    Producentgebyrer for kommunikations- og oplysningstiltag vedrørende emballageaffald (kr.) 4. kvartal 2025 
    Restaffald 14.641
    Papir 776
    Pap 95.161
    Glas 13.944
    Plast 42.981
    Metal  6.140
    MDK (Mad- og drikkekartoner) 79.272
    I alt  252.914

     

    Samlet indtægt fra ovenstående takster (kr.)  8.511.576

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    Vådt affald efter et skybrud eller anden vandskade skal til forbrænding. Det er kun farligt affald og elektronik, som skal sorteres fra.

    Pak brændbart affald i sorte sække, og farligt affald og elektronik i klare sække. Genbrugsstationen modtager kun affald i klare sække, så læs herunder, hvad du gør med resten.

    Boligforeninger

    Hvis I har plads i jeres affaldsbeholdere til restaffald, så brug dem til at fylde op med det våde affald. På den måde vil I løbende få hentet jeres affald.
    Større ting kan I aflevere på genbrugsstationen, eller I kan bestille afhentning af storskrald (herunder elektronik) og farligt affald.

    Alt småt affald under en meter skal pakkes i sorte sække, og for eksempel flyttekasser skal I rive i stykker og putte i sorte sække.

    Der kan være 2-5 ugers ventetid på afhentning af affald, især hvis mange har været udsat for vandskader. Kan I ikke vente, så sørg selv for transport til genbrugsstationen.

    Vær opmærksom på, at man ikke må stille affald på fortov og vej i længere tid. I må først stille affaldet frem den dag, I får hentet storskrald.


    Villa, villalejlighed og rækkehus

    Brug genbrugsstationen til dit våde affald. Husk at bruge klare sække, hvis du har brug for at pakke affaldet ind. Vær opmærksom på, at du ikke må stille affald på fortov og vej. Bruger du fortov og vej, må du først stille affaldet frem, den dag du får hentet storskrald.

    Du skal have tilladelse fra kommunen, hvis du stiller affald på vej eller fortov. Det gælder uanset, om du bruger big bags, container eller andre metoder til at opbevare affaldet. 

    Søg om tilladelse til at sætte dit affald på gaden.

    Det er ikke tilladt at installere køkkenkværn på Frederiksberg.

    Det skyldes for det første, at næringen i madaffaldet går tabt, hvis det sendes ud i kloakken på Frederiksberg.  For det andet optager madaffaldet kapacitet i kloaknettet. Dette kan give problemer ved større regnmængder og skybrud, blandt andet fordi vi har et enstrenget ledningsnet, hvor spildevand løber sammen med regnvand. Derfor må du ikke installere køkkenkværn og bruge den til madaffald på Frederiksberg.

    Madaffald skal afleveres i beholderen til madaffald.

    Yderligere informationer

    Kontakt

    Affald og Genbrug

    Frederiksberg Rådhus, 1. sal
    Smallegade 1, benyt vestindgangen (ved parkeringspladsen)
    2000 Frederiksberg

    Telefontid

    Mandag - torsdag klokken 9-15
    Fredag klokken 9-13

    Personlig henvendelse i Borgerservice:

    Mandag og torsdag klokken 9-17
    Tirsdag, onsdag og fredag klokken 9-13

    Telefon: 3821 2121