Gå til hovedindhold

Regler for affald

Hvilke regler gælder for affaldsordningerne og hvad koster affaldet? Læs om reglerne for affald og genbrug på Frederiksberg.

Indhold

    Regler for affald

    Alle ejendomme betaler affaldsgebyrer til kommunen. Vi opkræver to forskellige gebyrer fast over bidragsbilletten: gebyr for genanvendeligt affald og gebyr for restaffald. Derudover opkræves gebyr for en række ekstra ydelser. Herunder kan du se, hvordan gebyrerne er sammensat. Affaldsgebyrer til husholdninger pålægges ikke moms ved opkrævning.

    Afhentningssted for affald i beholdere

    Kroner eksklusiv moms

    Afhentningssted, per styk og per år

    1.092,00

     

    Restaffald (dagrenovation og småt brændbart)

    Kroner eksklusiv moms

    Beholderrumfang, per 100 liter ved ugentlig tømning, per år

    722,00

     

    Genanvendeligt affald med videre

    Kroner eksklusiv moms

    • Madaffald

    370,00

    • Storskrald, løst

    244,00

    • Haveaffald, beholder/løst

    41,00

    • Glas

    66,00

    • Papir

    131,00

    • Pap

    269,00

    • Plast

    317,00

    • Metal

    46,00

    • Tekstiler

    38,00

    • Farligt affald

    160,00

    • Genbrugsstationer

    300,00

    • Administration

    52,00

    I alt, per husholdning per år

    2.034,00

     

    Særlige ydelser

    Kroner eksklusiv moms

    Beholdervask, pr. beholder

    250,00

    Bestilling af ekstra beholdere, pr. beholder

    425,00

    Bestilling af ekstra tømning, pr. gang

    175,00

    Ukorrekt sortering

    Kroner eksklusiv moms

    Ukorrekt sortering, første gang pr. beholder

    500,00

    Ukorrekt sortering pr beholder, grove eller gentagende tilfælde

    2.000,00

     

    Erstatning af beholdere med videre og ekstrabeholdere

    Ved bortkomst eller beskadigelse af beholder eller andet materiel af andre årsager end almindeligt brug og slitage samt ved behov for flere beholdere, end der er tilmeldt tømning, for eksempel til anvendelse under nedstyrtningsskakte, betaler grundejeren/virksomheden for indkøb og levering af ny beholder.

     

    Ekstraomkostninger ved særlige tilfælde

    Kroner eksklusiv moms

    Ved ekstraomkostninger forbundet med afhentning, hvor årsagen til ekstraomkostningerne kan henføres til grundejeren/virksomheden, herunder oprydning efter overfyldninger, tømninger under særlige forhold for eksempel midlertidige forhold på adgangsvejen eller afhentningsstedet samt ved udsætning i forbindelse med begivenheder og lignende, viderefaktureres grundejeren/ virksomheden ekstraomkostningerne med et administrationsgebyr, dog maksimalt ét administrationsgebyr per måned

    350,00

     

    Noter:

    1. Kolonihaver, der ikke benyttes i vinterperioden, betaler 0,67 gange gebyr for genanvendeligt affald med videre.
    2. For benyttelse af mobilsuganlæg til restaffald betales 0,8 gange gebyr for beholderrumfang. Ved nedbrud af mobilsug betales herudover almindelig takst for antal liter stillet til rådighed i almindelige beholdere i den periode, hvor ejendommen gør brug af sådanne ekstra beholdere til restaffald.
    3. Ved komprimering af affaldet i ophalercontainere med komprimering betales 2,5 gange beholderrumfang.

    Gebyrblad vedr. udvidet producentansvar for emballage (4. kvartal 2025)

    Dette gebyrblad viser en oversigt over gebyrer fra producenter eller disses kollektive ordninger, der har fået tildelt betalingsforpligtelser vedrørende kommunens indsamlede emballageaffald.

    Hjemmel
    Miljøbeskyttelsesloven, nr. 1093 af den 11. oktober 2024 og Bekendtgørelse om visse krav til emballager, udvidet producentansvar for emballage samt øvrigt affald der indsamles med emballageaffald (Emballagebekendtgørelsen), nr. 1146 af den 29. september 2025.

    Prisfastsættelsesprincip
    Takstfastsættelsen sker efter ’hvile-i- sig-selv princippet, hvilket indebærer, at udgifter og indtægter skal balancere over en årrække.

    Kalkulationsprincip
    Gebyrindtægterne skal dække både de direkte og indirekte omkostninger, der er forbundet med indsamling af husholdningernes emballageaffald samt den nødvendige administration og kommunikation til borgerne.

    Bemærkninger
    Gebyret opkræves kvartalsvist forud hos de producenter eller disses kollektive ordninger, der har fået tildelt betalingsforpligtelser for kommunens indsamlede affald.
    Gebyrerne indføres med virkning fra 1. oktober 2025 i henhold til lovgivningen, så nedenstående gebyrer opkræves kun én gang i 2025. Opkrævningen sker i henhold til emballagebekendtgørelsen med et a conto-beløb på 62,5 pct. af størrelsen af gebyret opgjort for hver affaldsfraktion. 

    Klagevejledning
    I henhold til Miljøbeskyttelseslovens § 9 p, stk. 17 kan afgørelsen ikke påklages til anden administrativ myndighed.

     

    Producentgebyrer for emballageaffald indsamlet via henteordninger (kr.) 4. kvartal 2025 

    a conto 4. kvartal 2025 62,5 % 

    opkræves 1. oktober 2025

    Restaffald  373.591 233.494
    Papir  19.812 12.382
    Pap  2.428.246 1.517.654
    Glas  355.806 222.379
    Plast og MDK (Mad- og drikkekartoner) 1.193.688 746.055
    Metal 158.785 99.240
    I alt 4.529.928 2.831.205

     

    Producentgebyrer for emballageaffald indsamlet via bringeordninger (Genbrugsplads) (kr.) 4. kvartal 2025 

    a conto 4. kvartal 2025

    62,5 %

    opkræves 1. oktober 2025

    Papir  1.283 802
    Pap 66.602 41.626
    Glas 66.605 41.628
    Plast 29.416 18.385
    Mad- og drikkekartoner 5.933 3.708
    Farligt affald  27.786 17.366
    Indetræ 23.735 14.834
    Hård plast  20.790 12.994
    Blød plast  17.949 11.218
    I alt  260.099 162.562

     

    Producentgebyrer for administration af emballageaffald (kr.) 4. kvartal 2025 

    a conto 4. kvartal 2025 62,5 %

    opkræves 1. oktober 2025

    Restaffald 98.677 61.673
    Papir 5.233 3.271
    Pap 641.378 400.861
    Glas 93.980 58.737
    Plast og MDK (Mad- og drikkekartoner) 289.691 181.057
    Metal  41.384 25.865
    I alt  1.170.343 731.465

     

    Producentgebyrer for kommunikations- og oplysningstiltag vedrørende emballageaffald (kr.) 4. kvartal 2025 

    a conto 4. kvartal 2025 62,5 % 

    opkræves 1. oktober 2025 

    Restaffald 17.498 10.936
    Papir 928 580
    Pap 113.731 71.082
    Glas 16.665 10.416
    Plast og MDK (Mad- og drikkekartoner)  51.369 32.106
    Metal  7.338 4.587
    I alt  207.529 129.706

     

    Samlet indtægt fra ovenstående takster (kr.)  6.167.900 3.854.937

     

     

     

     

     

     

     

     

    Vådt affald efter et skybrud eller anden vandskade skal til forbrænding. Det er kun metal, farligt affald og elektronik, som du skal sortere fra i de sædvanlige beholdere. 

    Pak det våde affald i klare sække. 

    Hvis der er plads i beholderne til restaffald, så brug dem. På den måde vil du løbende få hentet dit affald.

    Bestil særafhentning af skybrudsaffald

    Hvis der er mere affald, end der kan være i restaffaldsbeholderne, kan du bestille en særafhentning af skybrudsaffald. Dette gælder både for etageejendomme og villaer. 

    Kontakt Borgerservice på tlf. 38212121, hvis du ønsker at bestille særafhentning. Der kan kun bestilles via telefon. Du aftaler med Borgerservice hvordan du får hentet affaldet og hvornår. 

    Alt affald skal så vidt muligt pakkes i klare sække. Vi anbefaler, at du bruger handsker og evt. mundbind, når du håndterer affaldet. 

    Særafhentning gælder ikke byggeaffald som fx ødelagt gulv. Se regler for byggeaffald.

    Der kan være 2-5 ugers ventetid på afhentning af affald, især hvis mange har været udsat for vandskader. Kan I ikke vente, så sørg selv for transport til genbrugsstationen.

    Åbningstider for ARC's Genbrugsstationer

    Slam

    Slam må ikke afleveres i restaffaldsbeholdere. Kontakt en slamsuger. 

    Skadeservice

    Vær opmærksom på at hvis du har en forsikringssag, hvor Skadeservice håndterer sagen, så er det også Skadeservice, der skal håndtere affaldet. 

    Du skal have tilladelse fra kommunen, hvis du stiller affald på vej eller fortov. Det gælder uanset, om du bruger big bags, container eller andre metoder til at opbevare affaldet. 

    Søg om tilladelse til at sætte dit affald på gaden.

    Det er ikke tilladt at installere køkkenkværn på Frederiksberg.

    Det skyldes for det første, at næringen i madaffaldet går tabt, hvis det sendes ud i kloakken på Frederiksberg.  For det andet optager madaffaldet kapacitet i kloaknettet. Dette kan give problemer ved større regnmængder og skybrud, blandt andet fordi vi har et enstrenget ledningsnet, hvor spildevand løber sammen med regnvand. Derfor må du ikke installere køkkenkværn og bruge den til madaffald på Frederiksberg.

    Madaffald skal afleveres i beholderen til madaffald.

     

    Producentgebyrer for emballageaffald indsamlet via henteordninger  2026 (kr.) 
    Restaffald  1.494.365
    Papir  79.247
    Pap  9.712.986
    Glas  1.423.225
    Plast og MDK (Mad- og drikkekartoner)  4.774.752
    Metal 635.138
    I alt 18.119.712

     

    Producentgebyrer for emballageaffald indsamlet via bringeordninger (Genbrugsplads)  2026 (kr.) 
    Papir  5.132
    Pap 266.408
    Glas 266.420
    Plast 117.664
    Mad- og drikkekartoner 23.732
    Farligt affald  111.144
    Indetræ 94.940
    Hård plast  83.160
    Blød plast  71.796
    I alt  1.040.396

     

    Producentgebyrer for administration af emballageaffald  2026 (kr.)
    Restaffald 46.800
    Papir 31.200
    Pap 1.372.813
    Glas 1.513.214
    Plast og MDK (Mad- og drikkekartoner) 795.607
    Metal  514.805
    I alt  4.274.440

     

    Producentgebyrer for kommunikations- og oplysningstiltag vedrørende emballageaffald  2026 (kr.) 
    Restaffald 8.299
    Papir 5.533
    Pap 243.432
    Glas 268.328
    Plast og MDK (Mad- og drikkekartoner)  141.080
    Metal  91.287
    I alt  757.958
    Samlet indtægt fra ovenstående takster (kr.)  24.192.506

    Bemærkning: 

    Oversigten viser gebyrer, der skal opkræves fra emballageproducenter eller disses kollektive ordninger, der har fået tildelt betalingsforpligtelser vedrørende kommunens indsamlede emballageaffald. 


    Ifølge emballagebekendtgørelsen skal kommunalbestyrelsen opkræve gebyrerne den 1. januar 2026, 1. april 2026, 1. juli 2026 og 1. oktober 2026 hos den producent, der har fået tildelt betalingsforpligtelser for emballageaffald i Frederiksberg Kommune  med et a conto-beløb på 62,5 pct. af størrelsen af gebyret opgjort for hver affaldsfraktion.


    Miljøministeren fastsætter regler om kommunalbestyrelsens opkrævning af et eventuelt a conto-beløb hos den producent, der er blevet opkrævet gebyr den 1. oktober 2025, 1. januar 2026, 1. april 2026, 1. juli 2026 eller 1. oktober 2026. Det eventuelle a conto-beløb fastsættes af kommunalbestyrelsen på baggrund af de omkostninger kommunalbestyrelsen har afholdt i perioden ud over 62,5 pct. af størrelsen af gebyrerne og justeret på baggrund af de regler om basisserviceniveau for indsamling af affaldsfraktioner med emballageaffald, som ministeren fastsætter inden den 1. oktober 2026. 

     

    Rapportering af baggrund for Frederiksberg Kommunes omkostninger til håndtering af emballageaffald 

    Boligtype Beholdertype  Beholderkapacitet Fraktioner  Tømmefrekvens  Antal husstande tilknyttet ordningen  Bemærkninger 
    Villaer  1-kammer 240 liter  Pap  Hver 3. uge  1.945  
    Villaer  2-kammer 240 liter, 60 (papir)/40 (metal) Papir og metal i hvert sit kammer Hver 8. uge  1.945  
    Villaer  Kube  2000 liter  Glas  Efter behov  1.945 Der anvendes også 1000 liter kuber. Størrelse og tømningsfrekvens varierer efter område og placering (antal husstande i det pågældende område). Alle glakuberne er placeret på offentlige arealer. 
    Villaer  1-kammer 240 liter  Plast/MDK Hver 3. uge  1.945  
    Villaer  2-kammer 240 liter, 40 (madaffald), 60 (restaffald)  Restaffald og madaffald i hvert sit kammer  Hver anden uge  1.945  Der er mulighed for, at den enkelte villa kan tilvælge ugetømning i sommerperioden, men det bliver sjældent anvendt.
    Etageboliger  1-kammer 660 liter  Pap  1-2 gange om ugen  53.644 Der anvendes også 400 liter beholdere og 240 liter beholdere afhængig af pladsforholdene i den enkelte gård.
    Etageboliger  1-kammer 660 liter  Papir  Hver 2. uge  53.644 Der anvendes også 240 liter beholdere afhængig af pladsforholdene i den enkelte gård.
    Etageboliger  1-kammer  660 liter  Metal  Hver 4. uge  53.644 Der anvendes også 140 liter beholdere, 240 liter beholdere og 400 liter beholdere afhængig af pladsforholdene i den enkelte gård.
    Etageboliger  1-kammer 800 liter Glas  Bestiller-ordning  53.644 Alle ejendomme med mere end 15 boligenheder skal som udgangspunkt have egen glasbeholder i gården. Hvis fysiske forhold i gården umuliggør opstilling af beholder eller der er færre end 15 ejendomme, skal ejendommens beboere benytte kuber opstillet i det offentlige rum.
    Etageboliger  1-kammer 660 liter  Plast/MDK  1-2 gange om ugen  53.644 Der anvendes også 240 liter beholdere og 400 liter beholdere afhængig af pladsforholdene i den enkelte gård. 
    Etageboliger  1-kammer  660 liter  Restaffald  1-3 gange om ugen  53.644 Der anvendes også 140 liter beholdere, 180 liter beholdere, 240 liter beholdere, 400 liter beholdere og 500 liter beholdere afhængig af pladsforholdene i den enkelte gård. 

     

    Opfølgning på sidste års planer for arbejdet med omkostningseffektivitet 

    I Frederiksberg Kommune er der de seneste år arbejdet med:

    • Løbende at hjemtage beholdere til restaffald i etageboliger mhp. på bl.a. at øge genanvendelsen af tørre genanvendelige fraktioner med emballage og tilpasse kapaciteten til behovet/faktiske mængder.
    • Løbende at tilpasse beholderkapaciteten og drift af renovationsbilerne til det faktiske behov for fraktioner med emballage ved gentagne over- eller underfyldninger. Fokus er primært etageboliger, som udgør 97 % af boligmassen. Der er bl.a. indført to-holds drift på indsamling af plastaffald/MDK og restaffald. Over de senere år er antallet af restaffaldsdistrikter desuden reduceret fra 11 til 8.
    • At afdække muligheden for at nedsætte tømmefrekvensen for metalaffald i etageboliger. Dette viste sig ikke muligt. 
    • Løbende at hjemtage overskydende papirbeholdere i etageboliger i takt med, at mængderne har været faldende.
    • At optimere kørslen med renovationsbiler efter mobiliteten i byen. Mhp. at undgå den tætte morgentrafik begynder flere af renovationsbilerne først affaldsindsamlingen fra kl. 8.00.
    • Nøje at forholde sig til miljø og økonomi ved indkøb og udbud af beholdere, renovationsbiler m.m. 
    • At afdække muligheden for at gøre brug af variabel ladning af renovationsbilerne (eldrevne) under hensyn til timepriserne for strøm. Dette viste sig ikke muligt uden samtidigt væsentligt at forringe driften af bilerne, hvorfor initiativet ikke blev iværksat. 
    • At kombinere indsamling af papir- og papaffald. Før ikrafttrædelse af producentansvaret for emballage gav en sammenblanding af de to fraktioner mulighed for en driftsbesparelse for kommunen, men emballagebekendtgørelsens krav om fordeling af omkostninger mellem kommunen og producenterne med brug af fastsatte nøgletal m.m. betyder en væsentlig forøgelse af omkostningerne for kommunen, hvorfor initiativet foreløbigt er skubbet til hjørne. 

    Kommende års planer for arbejdet med omkostningseffektivitet 

    I Frederiksberg Kommune vil der de kommende år blive arbejdet med:

    • Løbende at hjemtage beholdere til restaffald mhp. på bl.a. at øge genanvendelsen af tørre genanvendelige fraktioner med emballage og tilpasse kapaciteten til behovet/faktiske mængder
    •  Løbende at tilpasse beholderkapaciteten og drift af renovationsbilerne til det faktiske behov for fraktioner med emballage.
    • Nøje at forholde sig til miljø og økonomi ved indkøb og udbud af beholdere, renovationsbiler m.m. 
    • At planlægge kørselsruterne for renovationsbilerne mest muligt optimalt, herunder undlade at imødekomme særhensyn fra borgere/ejendomme.
    • I højere grad gøre brug af muligheden for at opkræve fejlsorteringsgebyr, når ejendommen/borgeren ikke sorterer affaldet korrekt. 
    • At indgå i dialog med ejendommenes affaldsansvarlige, viceværter m.m. mhp. at øge sortering og genanvendelse af affaldsfraktioner med emballage.
    • Løbende at fokusere på at fastholde en effektiv administration af affaldsområdet.

     

    Yderligere informationer

    Kontakt

    Affald og Genbrug

    Frederiksberg Rådhus, 1. sal
    Smallegade 1, benyt vestindgangen (ved parkeringspladsen)
    2000 Frederiksberg

    Telefontid

    Mandag - torsdag klokken 9-15
    Fredag klokken 9-13

    Personlig henvendelse i Borgerservice:

    Mandag og torsdag klokken 9-17
    Tirsdag, onsdag og fredag klokken 9-13

    Telefon: 3821 2121