Afhold arrangement eller event
På denne side kan du ansøge om at afholde et arrangement på et offentlig areal på Frederiksberg. Orientér dig i arrangørguiden på denne side, inden du udfylder ansøgningsskemaet.
Sådan gør du
- Udfyld ansøgningsskemaet med alle relevante oplysninger om dit arrangement.
- Vær opmærksom på frister for alle tilladelser og naboorientering til både erhverv og private.
- Kontakt de relevante afdelinger ved ændringer i dit arrangement.
Hvis du vil holde et arrangement på arealer der administreres af Frederiksberg Kommune - for eksempel på John Winthers Plads eller på Frederiksberg Allé - skal du søge tilladelse gennem vores ansøgningsportal øverst på siden. Det kræver MitID at udfylde ansøgningen.
Du kan forvente svar på din ansøgning til Vej, Park og Miljø om arrangementstilladelse inden for 14 dage, men ved større arrangementer med vejlukninger kan der gå længere tid, da arrangementet skal koordineres med andre myndigheder. Hvis vi vurderer, at din ansøgning skal forelægges udvalget, skal du påregne en længere sagsbehandlingstid – op til et par måneder. Du bliver orienteret om forventet svartid. Dette gælder også, hvis der ønskes forlænget spilletid udover kl. 22.00.
Ønsker du at afholde et arrangement på Frederiksberg Rådhusplads, skal du skrive til event@frederiksberg.dk
Andre myndigheders tilladelse
Søndermarken og Frederiksberg Have
Hvis du ønsker at afholde dit arrangement i Søndermarken eller Frederiksberg Have, skal du søge tilladelse hos Slots- og Kulturstyrelsen via denne mail-adresse: slotshave@slks.dk
Politiet
Alle udendørsarrangementer og aktiviteter – uanset om de foregår på offentligt eller privat område – skal meddeles til Københavns Politi.
Ansøg her: https://politi.dk/offentlige-arrangementer
Det gælder for eksempel koncerter, teaterforestillinger, lysprojektioner og lignende. Når du har sendt din ansøgning, vurderer politiet, om arrangementet skal have en egentlig tilladelse, eller om det blot skal registreres.
Hvis du planlægger udskænkning af alkohol, skal du også søge en særlig tilladelse hos politiet. Du kan finde mere information om alkoholbevilling og tilladelser på Politiets hjemmeside.
Salg af madvarer
Ved salg af mad og fødevarer skal du søge om tilladelse hos Fødevarestyrelsen.
Husk at indhente alle tilladelser i god tid.
Strømudtag
Flere af byens pladser har strømudtag og såkaldte "gøglerstik" (kraftstik 400V). Hvis du ønsker adgang til strøm, skal du angive det i din arrangementsansøgning eller kontakte os på vejraaden@frederiksberg.dk eller telefon 38 21 42 20. Prisen for adgang er 990 kr., hvilket dækker både adgang, lukning og forbrug.
Frederiksberg Gartner- og Vejservice kan hjælpe med at trække ledninger på en forsvarlig måde. Du kan kontakte dem på fgv@frederiksberg.dk eller telefon 38 21 46 00. Alternativt kan du vælge at bruge en autoriseret elektriker.
Som arrangør har du ansvaret for, at kabler, ledninger og strøm ikke udgør en fare. Fritliggende kabler skal som minimum dækkes med kabelbakker. Hvis der ikke er strøm på pladsen, skal du selv sørge for at leje en generator. Det er desuden vigtigt, at stærkstrømsbekendtgørelsen altid overholdes.
Toiletter
Du bør regne med, at der skal være adgang til 2 mindst toiletter per 100 gæster. Da der er begrænset adgang til offentlige toiletter, bør du ved større arrangementer leje mobile faciliteter hos et privat firma. Opsætning af toiletter kræver tilladelse, så husk at angive det i arrangementsansøgningen. Særligt i forbindelse med markeder med fødevarer skal personale, der håndterer fødevarer have adgang til eget toilet med håndvask.
Orientering af naboer
Naboer skal orienteres 14 dage før arrangementets afholdelse. Det foregår typisk ved at hænge sedler op på hoveddøre i lokalområdet.
Ved arrangementer af særligt omfattende karakter – for eksempel i forbindelse med vejlukninger – skal varslingen også ske til erhvervsdrivende i området (restaurationer mv.) to måneder inden afholdelse.
Bliv synlig på Frederiksberg Kommunes kommunikationsplatforme
Hvis du ønsker at blive synlig via kommunens informationsplatforme, skal du taste dit arrangement ind i den digitale kalender på Kultunaut. Det er herfra, at vi trækker data til vores kommunikationsplatforme , som kulturportalen www.oplev.frederiksberg.dk, kultur-annoncen i lokalavisen og på kommunens sociale medier.
Såfremt der lukkes veje i forbindelse med dit arrangement, vil Vej, Park og Miljø annoncere det på www.frederiksberg.dk/vejarbejde samt i Frederiksberg Kommunes infoannonce i Frederiksberg LIV. Det vil ske én og tre uger før arrangementet og forudsætter, at du også har fået tilladelse fra Politiet.
Hvis dit arrangement kræver vejlukning eller andre indgreb i færdslen, skal du ud over arrangementsansøgningen også søge om tilladelse til at råde over vejarealet. Det sker gennem det elektroniske system Vejman her: www.frederiksberg.dk/vejraaden. Du skal selv sørge for, at der er udarbejdet en skilteplan, at fremskaffe afmærkningsskilte samt at skiltene er opsat 24 timer i forvejen. Der findes firmaer, som kan hjælpe med dette. Vi lejer/låner desværre ikke skilte ud.
Ved vejlukninger kan sagsbehandlingstiden vare op til fire uger afhængigt af arrangementets omfang, så husk at søge i god tid. Spørgsmål kan rettes til: vejraaden@frederiksberg.dk
Ved opstilling af containere eller aflæsning af materiel på offentlige parkeringspladser, skal du også søge om tilladelse gennem det elektroniske system Vejman: www.frederiksberg.dk/vejraaden
Nedenfor finder du information om midlertidig skiltning samt skema til registrering af biler, som er parkeret på stedet, når skiltene sættes op.
Vær desuden opmærksom på, at:
-
- Afspærringer skal tages ned, når de ikke længere er nødvendige.
- Enkelte pladser kan ikke tåle tungt læssede udstyrsbiler.
- I parkerne skal der lægges særlige køreplader for at beskytte stier og græs mm.
Når du afholder et arrangement på Frederiksberg, har du ansvar for at passe på det område, hvor arrangementet foregår. Efter arrangementet skal området efterlades rent og ryddeligt, og det er derfor en god idé allerede fra start at afsætte både tid og budget til oprydningen. Efter arrangementet, fører kommunen tilsyn og er området ikke ordentligt ryddet op, eller er der sket skade, vil kommunen stå for udbedringen, men udgiften bliver opkrævet hos dig som arrangør.
Plan for affald
Som arrangør bør du have en plan for håndtering af affald. Frederiksberg Kommune opfordrer desuden til, at publikum får mulighed for at sortere deres affald under arrangementet, så vi sammen kan reducere mængden af restaffald og fremme genanvendelse. Ved mindre arrangementer kan håndteringen af affald aftales direkte med Vej, Park og Miljø i forbindelse med arrangementsansøgningen. Aftaler om affaldshåndtering skal kunne dokumenteres og fremvises, hvis kommunen beder om det.
Har du spørgsmål eller brug for vejledning, kan du kontakte os på coa@frederiksberg.dk
Genanvendeligt affald
Hvis dit arrangement har erhvervsaktivitet, boder eller stadeholdere, skal alt genanvendeligt affald sorteres og sendes til genanvendelse. Det gælder for eksempel pap, papir, plast, metal og glas. Du kan enten selv aflevere affaldet på genbrugsstationen eller benytte en privat renovatør. Udgiften til bortskaffelsen afholdes af arrangøren. Du kan finde priser for erhvervsaffald på genbrugsstationen på ARC’s hjemmeside.
Restaffald
Restaffald er det affald, der er tilbage, når alt det genanvendelige er sorteret fra - for eksempel affald fra publikum, madboder eller andre aktiviteter. Som arrangør er det jeres ansvar at finde en privat renovatør til at bortskaffe affaldet. Bemærk at kommunens genbrugsstationer ikke tager imod restaffald.
I nogle tilfælde skal du søge en byggetilladelse til dit arrangement. Det kan for eksempel være, hvis du opstiller en scene, et telt eller en tribune, hvis arrangementet er indhegnet eller hvis du skal lave et camping- eller salgsområde. En ansøgning om en tilladelse, skal være med til at sikre, at arrangementet bliver gennemført så sikkert som muligt.
Her kan du se eksempler på, hvad du typisk skal søge tilladelse til, samt hvornår du ikke skal. Den fulde liste finder du i Bygningsreglemtetet (§6b-6f).
Hvornår skal du søge byggetilladelse?
• Hvis du stiller et eller flere mindre telte op, som tilsammen er mere en 50 kvm, og ikke er til privat brug.
• Hvis du stille en scene op, som er mindst 1. meter høj - uanset om den er overdækket eller ej
• Hvis du stiller en scene op, som er overdækket og er på mere end 50 kvm
• Hvis du laver et camping-, eller salgsområde til flere end 150 personer
Hvad skal du ikke søge tilladelse til:
• Scener, herunder automobilscener der er højst 1,0 m i højden og uden overdækning.
• Telte, som er mindre end 50 kvm
• Camping- og salgsområder til mindre end 150 personer
Lav en arrangementsplan
Hvis du skal søge en byggetilladelse, skal du udarbejde en arrangementsplan. Din plan skal vise, hvordan du vil indrette området for dit arrangement. Din plan skal angive placering, indretning og brug af de enkelte delområder. Det er vigtigt, at du bruger præcise mål og størrelsesforhold.
Arrangementsplanens indhold
For at vi kan behandle din ansøgning hurtigt og korrekt, skal din plan vise:
• Hvor salgsboder og aktiviteter står – f.eks. madboder eller loppestande
• Hvor der er friområder og flugtveje – og hvor brede de er
• Placering og størrelse på telte, scener m.m. – markér certificerede telte
• Afstande til bygninger, naboskel og mellem telte eller scener
• Hvor gas og brandfarlige væsker opbevares
• Hvor brandslukkere står
• Hvor der bruges grill, friture eller gasapparater (ikke el-kogeplader)
• Placering af store affaldsbeholdere (over 1 m³)
• Adgang for brandvæsenet, indsatsveje og adgangsforhold
Vær opmærksom på, at det koster penge at søge en byggetilladelse. Du betaler for den tid, der bliver brugt til at behandle din ansøgning, og det kan derfor godt betale sig at være grundig, når du laver din arrangementsplan.
Vi orienterer Hovedstadens Beredskab om arrangementet.
Brandforebyggelse
Brandforebyggelse er vigtigt. Vi opfordrer til, at der så vidt muligt vælges brandhæmmende materiale og opstilles brandslukkere. Hvis du benytter åben ild, gas eller generatorer, skal det tydeligt fremgå af arrangementsplanen.
Antallet af deltagere må ikke overstige det, pladsens størrelse og flugtveje tillader, og det forventede antal deltagere skal fremgå af ansøgningen.
Der skal altid være fri adgang til og fra arrangementspladsen, så alle kan komme væk i tilfælde af brand eller ulykke. Veje og porte skal holdes fri, så redningskøretøjer kan komme frem.
Du kan finde mere information om sikkerhed og krav til arrangementer på Bygningsreglementet.dk
Ved arrangementer på kommunale arealer er det som udgangspunkt kun tilladt at afspille elektrisk forstærket musik frem til kl. 22.00, da der skal tages hensyn til naboerne. På enkelte pladser kan der gælde tidligere sluttidspunkter. Oprydning, der støjer, må heller ikke finde sted efter kl. 22.00.
Det anbefales, at lydanlæg dimensioneres og styres nøje i forhold til arrangementets formål og med hensyn til de omkringboende. Lydniveauet skal altid tilpasses deltagerantallet, og det bør overvejes at anvende delay-højttalere, limiter og en velvalgt spilleretning for at minimere støjgener for omkringboende naboer.
Hvis arrangementet kræver brug af generator, skal den placeres så langt væk fra beboelse som muligt. Generatoren skal støjdæmpes, hvis den giver anledning til gener for naboerne.
Vi står gerne til rådighed for dialog og vejledning, inden arrangementet finder sted. Du kan kontakte os på miljo@frederiksberg.dk eller telefon 38 21 41 51 for råd om, hvordan du kan forebygge støjgener og eventuelle klager.
Afhængigt af arrangementets størrelse og kompleksitet må du forvente en sagsbehandlingstid på op til fire uger. Ved større arrangementer, hvor der skal bruges elektrisk forstærket musik eller sang, anbefales det at kontakte os mindst fire uger før arrangementet afholdes.
Du har mulighed for at søge om tilskud til aktiviteter i kultur- og fritidspuljerne. Du kan finde information om kriterier og hvordan du ansøger her: https://www.frederiksberg.dk/borger/fritid-og-oplevelser/tilskud-fra-puljer. Du er velkommen til at kontakte os for rådgivning, sparring og projektudvikling til dit lokale arrangement på Frederiksberg.
Du kan finde kommunes logopakke her Frederiksberg Kommunes logopakke.
Hvis du søger nye samarbejdspartnere eller har lyst til at inddrage frivillige, kan du læse mere her: http://frivillighed.frederiksberg.dk/
Frederiksberg Kommune har fastsat takster for kommercielle aktiviteter i grønne områder
og på pladser, der ikke er optaget som vejareal.
| Arrangementstype | Beløb |
|---|---|
Ikke-kommercielle arrangementer |
0,00 kr. |
Cirkus og lignende arrangementer på tre eller flere dage |
1.000,00 kr./dag |
Reklamefilmoptagelser |
2.500,00 kr./dag |
Opstillings- og nedtagningsdage i forbindelse med |
2.500,00 kr./dag |
Arrangementer af kommerciel karakter med færre end |
2.800,00 kr./dag |
Arrangementer af kommerciel karakter med 100-500 |
6.000,00 kr./dag |
Arrangementer af kommerciel karakter med 500-1.000 |
8.000 kr./dag |
Arrangementer af kommerciel karakter med flere end |
10.000,00 kr./dag |
Taksterne gælder for kommercielle aktiviteter følgende steder på Frederiksberg:
- Lindevangsparken
- Grøndalen
- Julius Thomsens Plads
- Bymidten
- Malthe Bruuns Plads
- Frederiksberg Ældre Kirkegård
- Solbjerg Parkkirkegård
- Søndermark Kirkegård
Kommercielle arrangementer dækker over aktiviteter, der har til formål at tjene penge - altså hvor der kan opstå et økonomisk overskud, som går til enkeltpersoner eller et formål, der ikke er en del af kommunens opgaver.
Hvad er ikke kommercielt?
Der opkræves som udgangspunkt ikke betaling for aktiviteter, der ikke har et kommercielt sigte.
Det gælder for eksempel:
- Arrangementer uden entré som er åbne for alle
- Non-profit begivenheder
- Politiske debatmøder
- Kulturelle eller idrætsarrangementer arrangeret af foreninger eller sportsklubber
- Humanitære, velgørende eller andre almennyttige arrangementer
Disse typer aktiviteter betragtes ikke som kommercielle, og der skal derfor ikke betales takst for dem.
Kontakt
Vej, Park og Miljø – Byliv og Drift
Frederiksberg Rådhus
Smallegade 1
2000 Frederiksberg
Telefontid
Mandag, tirsdag og torsdag klokken 9-14
Onsdag klokken 10-14
Fredag klokken 9-13
Personlig henvendelse
Kun efter forudgående aftale
Telefon: 3821 4220